Specyficzny język graczy i komentatorów Valorant jest w dużej mierze pochodną dobrze już znanego słownika terminów z Counter-Strike: Global Offensive. Gra studia Riot Games jest pod wieloma względami bardzo podobna do tej klasycznej dyscypliny i jej nazewnictwo zostało w naturalny sposób zaimportowane do Valoranta przez społeczność graczy.
Większość poniższych określeń bazuje na tych stosowanych w języku angielskim. Głównie dlatego, że jest to międzynarodowy i zrozumiały dla każdego gracza uniwersalny język gier, ale też z tej prostej przyczyny, że wiele z tych terminów po prostu nie ma dobrego polskiego odpowiednika. A nawet jeśli taki zamiennik istnieje, to często jest dłuższy i bardziej skomplikowany od oryginalnego, więc mniej wygodnie jest z niego korzystać w czasie rozgrywki.
Poniżej można znaleźć najważniejsze i najczęściej spotykane określenia, które trzeba znać by móc bezproblemowo śledzić rozgrywki ligowe w PLE.GG Valorant Nations Circuit.
Ace – As, „all clan elimination”. Sytuacja, w której jeden gracz samodzielnie zabije wszystkich przeciwników z wrogiej drużyny.
Bomba/Spike – Ładunek wybuchowy, który drużyna atakująca musi dostarczyć do wyznaczonej strefy a następnie uzbroić i ochronić aż do momentu detonacji, która daje zwycięstwo w tej rundzie.
Bombsite – jedna z wyznaczonych na danej mapie stref, gdzie można podłożyć bombę/spike’a.
Bunnyhop – sposób przemieszczania się, który polega na biegu z podskokami.
Camper – osoba, która czai się na przeciwnika w bezruchu, w nadziei że wejdzie on w jej pole widzenia i da się wyeliminować z zaskoczenia.
Carry, carrować – gracz, który „niesie” drużynę do zwycięstwa eliminując najwięcej wrogów lub też podkładając/rozbrajając bomby w kluczowych rundach.
CD, cooldown – czas odnowienia umiejętności postaci.
Clutch – jest to sytuacja czasem spotykana w finale rundy, gdy ostatni z żywych członków drużyny musi stawić czoła dwóm lub więcej przeciwnikom.
Crossfire – ogień krzyżowy, czyli ustawienie dwóch graczy tak, by celowali z różnych miejsc w jedną lokację.
Cubby – róg lub zaułek, w którym gracz może się bezpiecznie ukryć i zaczaić.
Def – skrót od defuse oznaczający rozbrajanie spike’a podłożonego przez drużynę atakującą.
Default – równomierne rozmieszczenie drużyny na mapie w początkowej fazie rundy, mające na celu rozpoznanie terenu.
Dink – odgłos trafienia w głowę przeciwnika. Może też określać wroga, który przeżył trafienie w głowę i pozostała mu minimalna ilość punktów żywotności.
Drop – upuszczenie broni przez gracza, który ma więcej kredytów w celu wyposażenia innego członka drużyny.
Eko – runda ekonomiczna, w której gracze powstrzymują się od zakupów broni i wyposażenia w celu zaoszczędzenia kredytów na później.
Fake – działanie pozorowane, na przykład udawanie, że atakuje się inny bombsajt lub też chce się rozbroić bombę.
Feed, feeder – gracz, który nieustannie ginie i „karmi” przeciwnika. Określenie negatywne, odnoszące się zwykle do osoby, która celowo szkodzi własnej drużynie.
Flash – zapożyczony z CSGO termin, który w tamtej grze oznacza granat błyskowy a w Valorant odnosi się do podobnie dezorientujących umiejętności Phoenix, Reyny oraz Breacha.
Force – runda, w której gracze nie mają odpowiedniego stanu konta by dokonać pełnych zakupów, ale i tak ich dokonują, ponieważ nie mogą sobie pozwolić na oszczędzanie, gdyż wygranie tej rundy jest kluczowe dla całego meczu. Może tez występować w rundzie przed zmianą stron.
Frag – eliminacja przeciwnika lub też wyeliminowany przeciwnik.
Full – runda, w której graczy stać na wykupienie najlepszej broni oraz dodatkowego sprzętu i umiejętności specjalnych.
KDR – Kill-to-Death-Ratio, czyli stosunek wykonanych eliminacji wrogów do liczby własnych zgonów.
Lit/low/one-shot – określenie przeciwnika, któremu pozostało mało punktów życia i zginie od jednego trafienia.
MVP – Most Valuable Player, czyli najlepszy gracz drużyny w danej rundzie lub też w całym meczu.
Ninja defuse – niezauważone przez przeciwnika podkradnięcie się do spike’a w celu jego rozbrojenia.
Orb – kula energetyczna znajdująca się na mapie. Jej zebranie może naładować ultimate.
Pistoletówka – pierwsza runda na mapie lub po zmianie stron, gdy gracze mają zerowy stan konta i grają z samymi pistoletami.
Plant, plantować – podkładać spike’a.
Resp, respawn, spawn – strefa odrodzenia dla danej drużyny, w której dokonuje się zakupów lub wymiany broni i z której rozpoczyna się rozgrywkę w każdej rundzie.
Rez – wskrzeszenie, umiejętność agentki Sage, przywrócenie do życia wyeliminowanego gracza.
Retake – atak obrońców na bombsite kontrolowany przez drużynę atakującą.
Rotacja – zmiana pozycji obrońcy lub trasy ataku w trakcie rundy.
Rush – taktyka, w której atakujący przeprowadzają bardzo szybki szturm na jeden z bombsajtów siłami całej drużyny.
Save – celowe unikanie przeciwnika na koniec rundy by nie zginąć i zachować broń na następne starcie.
Throw – „rzucenie” meczu, czyli przegranie go mimo posiadanej wcześniej dużej przewagi w punktach.
TP - termin odnoszący się do teleporterów, które można znaleźć na mapie Bind oraz do ultimate Omena.
Ult, ulti, ultimate – najsilniejsza umiejętność każdego z agentów w grze.
Utility – zbiorcze określenie odnoszące się do zdolności specjalnych agentów.
Wallbang – zabicie przeciwnika strzałem przez ścianę.
Nie są to wszystkie stosowane w Valorant specjalistyczne terminy, ale zaznajomienie się z powyższą listą w zupełności wystarczy do zrozumienia innych graczy lub też bezproblemowego kibicowania rozgrywkom. Lepszą znajomość słownika graczy w Valorant można zdobyć tylko grając lub też śledząc zawodowe rozgrywki z komentarzem specjalistów.
Najlepsze do tego celu będą organizowane przez Polską Ligę Esportową spotkania w ramach ligi PLE.GG Valorant Nations Circuit, które można oglądać w weekendy na kanale www.twitch.tv/ple_gg oraz kanale PLE w WP Pilot.