Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Tenis
  • Zimowe

Nowe przywileje w F1 przyznane. Red Bull dopiął swego i będzie miał przewagę

Nowi producenci F1 będą mogli liczyć na przywileje przy opracowywaniu silników na sezon 2026. Za nowy podmiot potraktowany zostanie Red Bull, który obecnie korzysta z jednostek Hondy. To zła wiadomość dla Ferrari i Mercedesa.

Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Max Verstappen podczas pit-stopu Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: Max Verstappen podczas pit-stopu
Aby przywitać nowych producentów w Formule 1, zarządcy FIA i królowej motorsportu musieli przygotować pewien pakiet przywilejów. Wprawdzie w roku 2026 gra rozpocznie się niemal od zera, ale konstrukcja jednostek napędowych częściowo wykorzystywać będzie obecne rozwiązania. Dlatego uznano, że należy wyrównać szanse Ferrari, Mercedesa i Renault (Alpine) w starciu z nowymi graczami.

Problematyczny stał się jednak przypadek Red Bull Racing. "Czerwone byki" korzystają obecnie z silników Hondy, do których firma nabyła prawa intelektualne i przemianowała je na Red Bull Powertrains. Począwszy od roku 2026 maszyny dla ekipy z Milton Keynes ma z kolei produkować Porsche. W związku z tym pojawił się spór, jak klasyfikować Red Bulla w F1.

Nikt nie ma wątpliwości, że inżynierowie Red Bulla wykorzystają obecną jednostkę napędową Hondy jako produkt bazowy pod przyszły silnik stworzony we współpracy z Porsche. Dlatego podczas wielomiesięcznych negocjacji Ferrari utrzymywało, że "czerwone byki" powinny być traktowane na równi z obecnymi graczami. Tak się jednak nie stanie.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: tenisistka rozczuliła fanów. Pokazała wyjątkowy trening

FIA i F1 uznały, że obecnie Red Bull korzysta z silników Hondy, która jest nieobecna w stawce, po tym jak postanowiła ją opuścić z końcem sezonu 2021. Dlatego Red Bull Powertrains i Porsche będą traktowani jako debiutanci. To oznacza szereg przywilejów.

- Uszczelniamy silniki i nie będziemy mogli zaglądać do środka. To ważne pod kątem sezonu 2026. Jeśli pojawią się jakieś problemy, to tylko mechanicy Hondy będą mogli pracować przy obecnych jednostkach - powiedział "Motorsport Total" Helmut Marko, doradca Red Bulla.

Mercedes, Ferrari i Renault (Alpine) będą mogli wydawać na prace badawcze i rozwój nowych silników maksymalnie 95 mln dolarów co sezon w latach 2023-2025. Nowi producenci będą mogli wydać 100 mln dolarów w roku 2023 i 105 mln dolarów w latach 2024-2025. Dopiero w roku 2026 pułap zostanie wyrównany - od tego momentu producenci będą mogli przeznaczyć na prace nad silnikami po 130 mln dolarów.

W tej sytuacji nie powinno dziwić, że szefowie Mercedesa i Ferrari torpedowali rozmowy ws. nowych silników. Początkowo przewidywano, że nowe przepisy będą znane na przełomie 2021 i 2022 roku. Regulamin ostatecznie zatwierdzony został dopiero w połowie sierpnia. W ten sposób obecni producenci na kilka miesięcy zablokowali konkurencji możliwość pracy.

Z nieoficjalnych informacji wynika jednak, że inżynierowie Porsche od pewnego czasu pracują już w siedzibie Red Bull Powertrains w Milton Keynes, mając za zadanie dość dobrze poznać obecny silnik. Dodatkowo "czerwone byki" w ostatnich miesiącach zatrudniły szereg specjalistów, którzy dotąd pracowali w Mercedesie.

Na przywileje będzie mogło liczyć również Audi, które jednak będzie budować silnik F1 w ramach oddzielnego projektu, niepowiązanego z Porsche. Jest to o tyle ciekawe, że obie marki należą do grupy Volkswagen. Niemiecki producent ma od sezonu 2026 współpracować z Sauberem (obecnie Alfa Romeo).

Czytaj także:
Williams mógł dać szansę kobiecie w F1? Toto Wolff ujawnił szczegóły
Formuła 1 nie sprzedaje swojej duszy. Pieniądze nie są najważniejsze

Pomóż nam ulepszyć WP SportoweFakty. Odpowiedz na dwa krótkie pytania. 

Czy silnik stworzony przez Red Bulla i Porsche okaże się sukcesem?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Sporty Motorowe na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty
Komentarze (8)
  • DragonEnterQt Zgłoś komentarz
    Co się działo podczas rozmowy przez radio, gdy hamster przegrywał tytuł? Wolfik mówi “Michael, what was that?”, a chwilę później mądra i jakże celna odpowiedź “It’s motor
    Czytaj całość
    racing.” Hahahaha!!! Jak tam łopatunia ciepły pierożku? :) Zmięknąć już chyba bardziej się nie da.. :) :D
    • DragonEnterQt Zgłoś komentarz
      A jak tam potrójny szczepanie? Booster przyjęty? ;)
      • DragonEnterQt Zgłoś komentarz
        Acha i dzięki za komplement :D hahahahaha!!!!!
        • DragonEnterQt Zgłoś komentarz
          Hahah mówisz musisz popluć jadem, bo przez weekend znowu ci łajzo odetną neta? :) Długo będziesz tak jeszcze ujadał frajerze po przegranej hamstera? :) Moczysz się wielokrotnie w ciągu
          Czytaj całość
          dnia? Może zbiórkę jakąś zorganizować na pampersy, kluseczko? :)
          • Tańczący z łopatą Zgłoś komentarz
            DragonEnterQt/rafał77/Vijderst/CR8/Norat - żałosne to jest zakładanie 10 kont + "Tanczący z łopatą" i pisanie niby za mnie jakichś głupot :D Podobny poziom jak pisanie, że
            Czytaj całość
            syn hornera wygrał w sprawiedliwy sposób :D :D :D A teraz dziewczynko wybacz ale idę na mecz więc możesz się dalej w necie wyżywać :D
            • DragonEnterQt Zgłoś komentarz
              Zapomniałeś wieprzku jeszcze dodać inne konta, takie jak prym, Lexie itp. :D Przegrałeś życie, a teraz kisisz w necie plując jadem na innych. Żałosne!
              • DragonEnterQt Zgłoś komentarz
                Jak tam tańczące ciepłe kluseczki? :) Znowu plujesz jadem ćw*oku, znowu się nakręcasz przed ekranem swoją nienawiścią? Znowu się moczysz i plujesz oraz pienisz po wielkiej przegranej
                Czytaj całość
                nadymanego od pychy szofera? :) Bardzo dobrze! Niechaj ból d*u&pki u ciebie ziemniaku trwa :)
                • Lexie Zgłoś komentarz
                  @David_F1_fan: no popatrz, opisałeś praktycznie każdy liczący się w walce o mistrzostwo team. Mercedes też to robi, Ferrari też to robi (zapomnieliśmy już m.in. o aferze z silnikiem w
                  Czytaj całość
                  2019?). Teamy z środka też to robią, tylko tak o tym nie słychać. Wszyscy kręcą na boku, a potem pierniczą na innych, jak robią to samo. Tak już w tej Formule jest, przestańcie płakać.
                  Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                  ×
                  Sport na ×