Fatalna wiadomość dla F1. Wszystkiemu winna dominacja Red Bulla?

Dominacja Red Bulla i Maxa Verstappena ma fatalny wpływ na zainteresowanie Formułą 1. Najnowsze dane nie pozostawiają wątpliwości. F1 grozi odpływ kibiców, którzy mają dość oglądania kolejnych wygranych Holendra.

Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Max Verstappen Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: Max Verstappen
Niepokojące wnioski dla Formuły 1 płyną z najnowszego raportu "Buzz Radar", firmy zajmującej się badaniem zachowań ludzi w mediach społecznościowych. Najnowsze dane pozwalają stwierdzić, że absolutna dominacja Maxa Verstappena i Red Bull Racing przełożyła się na drastyczny spadek zainteresowania F1.

Formuła 1 traci na popularności?


"Czy osiągnęliśmy szczyt F1? - tak swój raport tytułuje "Buzz Radar", który sugeruje, że królowa motorsportu osiągnęła szczyt zainteresowania w latach 2021-2022. Wpływ na to miały działania podejmowane przez Liberty Media w celu wyrównania rywalizacji, szalona batalia o tytuł między Lewisem Hamiltonem a Maxem Verstappenem oraz wprowadzenie nowych przepisów technicznych w minionym sezonie.

Przy pomocy algorytmów sztucznej inteligencji dokonano analizy zachowania kibiców w mediach społecznościowych w ciągu ostatniej dekady. Do badania uwzględniono ponad 70 mln wpisów na temat F1 i po raz pierwszy od wielu lat zainteresowanie rywalizacją spadło - ostrzega "Buzz Radar".

ZOBACZ WIDEO: Tak Platinum Motor Lublin przypieczętował zdobycie tytułu mistrza Polski

Z danych wynika, że wzmianki o F1 w mediach społecznościowych spadły o 70,2 proc. w ciągu pierwszych pięciu miesięcy w 2023 roku w porównaniu z tym samym okresem dwanaście miesięcy wcześniej. Spadek liczby nowych obserwujących wyniósł 46,29 proc., zaś zasięg postów poświęconych królowej motorsportu zmalał o 64,10 proc.

"Porównanie danych z 2022 i 2023 roku ujawniło znaczny spadek ogólnej liczby wzmianek o F1, a także drastyczny spadek nowych obserwujących na najpopularniejszych kontach. Zasięg treści związanych z F1 na różnych platformach również się zmniejszył, co również stanowi wyraźny kontrast w stosunku do stałego postępu obserwowanego rok wcześniej" - napisali autorzy badania.

Eksperci zwrócili uwagę na jeszcze jeden niepokojący szczegół. "Dane z mediów społecznościowych z 2023 roku dały wgląd w zasadniczą zmianę w dyskusjach na temat F1: zauważalny jest wzrost użycia negatywnych przymiotników w nawiązaniu do tego sportu. Słowa takie jak 'nudny' i 'irytujący' służą obecnie do opisywania rzeczywistości w F1, zastępując takie pozytywne określenia jak 'interesujące' i 'ekscytujące'" - dodali twórcy raportu.

Dominacja Red Bulla i Verstappena szkodzi F1


Nie ma wątpliwości, że spadek zainteresowania to w głównej mierze konsekwencja dominacji Red Bull Racing. "Czerwone byki" wygrały w tym roku 15 z 16 wyścigów, a aż 13 zwycięstw ma na swoim koncie Max Verstappen. W zeszłym sezonie sytuacja wyglądała nieco lepiej, gdyż zwłaszcza na początku kampanii w grze o tytuł liczył się Charles Leclerc z Ferrari.

Eksperci z "Buzz Radar" nie mają wątpliwości, iż istnieje korelacja pomiędzy zaciętą walką na torze a interakcją kibiców w mediach społecznościowych. "Sezon 2016 był najczęstszym tematem dyskusji, aż do roku 2021, pomimo wszystkich innych czynników, takich jak przejęcie F1 przez Liberty Media, serial 'Drive to survive' i lockdown. Walka Lewisa Hamiltona z Nico Rosbergiem w roku 2016 napędzała dyskusję - czytamy w raporcie.

"O losach tytułu w sezonie 2016 zadecydowało 5 punktów. W latach 2018-2020 dyskusje o F1 utknęły w martwym punkcie, bo w wyścigach dominował Hamilton. Zainteresowanie serią wzrosło dopiero w roku 2021" - dodano.

Są też pozytywne wieści dla Formuły 1. W porównaniu z innymi wiodącymi dyscyplinami sportowymi, jest ona ciągle jedną z najlepszych w kwestii interakcji między kibicami w mediach społecznościowych i to pomimo rozgrywania ledwie 23 imprez rocznie.

"W latach 2016-2022 poziom interakcji na temat F1 wzrósł o 80 proc. Lepsze wyniki osiągnęła tylko hinduska Premier League (wzrost o 208 proc.) i Liga Mistrzów UEFA (wzrost o 112 proc.). F1 udało się tego dokonać pomimo zorganizowania najmniejszej liczby wydarzeń z pierwszej piątki. W roku 2022 dyskusje trwały przy okazji 22 weekendów, podczas gdy np. w NFL rozgrywa się 285 meczów, w tym Super Bowl" - podsumowano.

Formuła 1 w mediach społecznościowych

2021 2022 2023
Wzmianki 3,19 mln 6,14 mln 1,83 mln
Nowi obserwujący 624,27 tys. 911,15 tys. 489,37 tys.
Zasięg wpisów 35,63 mld 61,73 mld 22,16 mld

Czytaj także:
- Max Verstappen ucisza krytyków. "Nie są prawdziwymi kibicami F1"
- Ojciec Pereza zabrał głos. Dla Red Bulla liczy się tylko Verstappen?

Czy dominacja Maxa Verstappena może negatywnie wpłynąć na F1?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×