Co nowego w oponach na sezon 2013?

Zdjęcie okładkowe artykułu:
zdjęcie autora artykułu

Podczas gdy przepisy nałożone przez organ zarządczy pozostają w niezmienionej formie w 2013 roku, Pirelli zdołało wprowadzić pewne daleko idące ewolucje w oponach od momentu włączenia się do F1.

W tym artykule dowiesz się o:

Nowy kolor Wizualnie, największą różnicą jest nowy kolor twardej opony, wcześniej srebrnej, od tego sezonu - pomarańczowej. Ta zmiana pomoże widzom odróżnić twardą mieszankę od pośredniej białej, gdy obie będą w użyciu.

Nowe mieszanki Wszystkie mieszanki są bardziej miękkie w porównaniu z tymi wykorzystywanymi w poprzednich sezonach. To celowy zabieg producenta - ma on bowiem zapewnić lepsze osiągi i wyższy stopień zużycia, w szczególności degradacji termicznej. Dzięki temu widzowie będą mogli liczyć na co najmniej dwa pit-stopy w każdym wyścigu.

Nowe konstrukcje Nowe konstrukcje zostały zaprojektowane według całkowicie odmiennej filozofii i przy wykorzystaniu nowych materiałów. Powiększono ślad opony, co pozwoliło na poprawę kontaktu gumy z nawierzchnią i w efekcie lepsze osiągi - szczególnie przyczepność na zakrętach. Poza tym rozkład temperatury na całej powierzchni opony jest bardziej równomierny - przez to opony nie przegrzewają się miejscowo, niwelując zjawisko łuszczenia (blisteringu).

Szersze okno optymalnej pracy W wyniku wprowadzonych zmian w sezonie 2013 opony generalnie łatwiej się dogrzewają i mają bardziej zróżnicowany zakres pracy - dzięki temu łatwiej zaadaptować je do różnych ustawień. Ogólnie rzecz biorąc, twarde i miękkie opony są bardziej wytrzymałe, pośrednie i supermiękkie - już mniej. To powinno pomóc zespołom szybciej zrozumieć opony i to, jak współpracują one z ich pojazdami.

Większe różnice osiągów pomiędzy mieszankami

W tym sezonie różnice w osiągach pomiędzy poszczególnymi mieszankami będą bardziej widoczne - choć wszystkie mieszanki są i tak bardziej miękkie w porównaniu z używanymi w poprzednich sezonach. Opony zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić co najmniej pół sekundy różnicy na okrążeniu pomiędzy każdą mieszanką. W zeszłym roku zdarzało się, że te różnice były mniejsze. Większe różnice w czasach wpłyną na znaczenie strategii w wyścigu - na zasadzie "więcej zyskasz na odpowiedniej oponie w odpowiednim czasie"., w celu uzyskania bardziej będąc prawej opony w odpowiednim czasie.

Jakość jazdy na mokrej nawierzchni Obie opony Cinturato także uległy zmianie, w szczególności przeprojektowane zostały konstrukcje tylnych opon, zmieniły, aby zapewnić bardziej progresywną przyczepność i lepsze dogrzanie na mokrej nawierzchni. Pomaga to zmniejszyć ryzyko nagłej nadsterowności i tym samym umożliwia lepsze kierowanie autem po prostej.

Większa masa Nowa konstrukcja spowodowała, że masa opon nieznacznie wzrosła, ale nie na tyle aby wpłynąć na osiągi bolidów. Średnio każda przednia opona waży teraz około 200 gramów więcej niż w zeszłym roku, tylne opony "przytyły" o 700 gramów. Oznacza to, że komplet opon jest cięższy o około dwa kilogramy. Jednak minimalna masa całkowita bolidu została skorygowana w przepisach technicznych na sezon 2013, aby tę różnicę zrekompensować.

Więcej manewrów wyprzedzania Zwiększenie degradacji termicznej oznacza, że pojawią się znaczące różnice w prędkościach pomiędzy poszczególnymi bolidami na różnych etapach wyścigu. To sprawi, że wyprzedzanie będzie łatwiejsze i położy nacisk na skuteczną strategię.

Źródło artykułu:
Komentarze (0)