Najtwardsze opony P Zero w Bahrajnie

Zaledwie tydzień po Grand Prix Chin Formuła 1 przenosi się do Bahrajnu, gdzie nominowano twarde opony P Zero "pomarańczowe" i pośrednie P Zero "białe".

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Na torze Bahrain International Circuit spodziewane są wysokie temperatury asfaltu i powietrza, a nawierzchnia jest często zanieczyszczana piaskiem nawiewanym z otaczającej obiekt pustyni. Bahrajn to szybki, płynny i wymagający technicznie tor, który był idealnym miejscem do testów dla Pirelli, kiedy włoska firma przygotowywała się do powrotu do Formuły 1. Na pętli o zmiennej szerokości nitki i długości 5,412 kilometra najważniejsza jest trakcja i hamowanie. Degradacja opon powinna być dość wysoka i dlatego wybrano na ten wyścig dwie najtwardsze mieszanki.

Paul Hembery (dyrektor Pirelli Motorsport): Bahrajn był jednym z niewielu torów, które w zeszłym sezonie były dla nas zupełnie nowe jeśli chodzi o udział w zawodach, choć dobrze znaliśmy ten obiekt z testów. Jeśli chodzi o opony, jest to jedna z najbardziej wymagających pętli w kalendarzu, głównie za sprawą wysokich temperatur otoczenia i nawierzchni. Spodziewamy się mniej więcej trzech pit stopów na samochód, chociaż do dokładniejszej prognozy potrzebujemy danych z piątkowych treningów. Jednym z głównych wyzwań związanych z wyścigiem w Bahrajnie jest trudna do przewidzenia ewolucja warunków na torze - zależy to od ilości piasku nawiewanego z pustyni. W zeszłym roku zaobserwowaliśmy, że zespoły stosują różne strategie wyścigowe, co przypadku kierowców, którzy nie uzyskają dobrych wyników w kwalifikacjach, może pomóc w odzyskaniu strat.

CHARAKTERYSTYKA OPON POD KĄTEM TORU:
  • Jeśli chodzi o energię działającą na opony w osi wzdłużnej, Bahrajn jest jednym z najcięższych torów w sezonie: zwłaszcza w przypadku hamowania do zakrętów 1. i 14. oraz trakcji na wyjściu z zakrętu 10.
  • Hamowanie to kluczowa charakterystyka Bahrain International Circuit: w pierwszym zakręcie samochody zwalniają z 315 do 65 km/h na dystansie zaledwie 130 metrów, w czasie trzech sekund. W tym miejscu opony poddawane są przeciążeniu rzędu 4,5G.
  • Energia działająca w osi poprzecznej utrzymuje się na średnim rocznym poziomie i osiąga maksimum w zakręcie 12.
  • W zeszłym roku na ten wyścig wybrano pośrednią i miękką mieszankę - ale tegoroczne opony są bardziej miękkie i twarde ogumienie w specyfikacji 2013 przypomina bardziej pośrednią mieszankę z sezonu 2012. W zeszłorocznej Grand Prix Bahrajnu pierwszych pięciu kierowców na mecie jechało na trzy pit stopy i wszyscy wystartowali na miękkich oponach. Różne było jednak podejście do wykorzystania miękkiej i pośredniej mieszanki. Najwyżej sklasyfikowany kierowca, który zjeżdżał dwa razy, uplasował się na szóstej pozycji.
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×