Wyścig o Grand Prix Chin w Szanghaju, w którym wykorzystywane będą pośrednie opony P Zero "białe" oraz miękkie P Zero "żółte", tradycyjnie jest zdominowany przez strategię. Mimo stosowania różnych rozwiązań taktycznych, różnice pomiędzy kierowcami bywały niewielkie i to zapewnia pasjonujący finisz. Gładka nawierzchnia i szerokie zakręty - w tym nachylony zakręt 13 - sprawiają, że uniwersalna kombinacja mieszanek jest dobrze dopasowana do wymagań obiektu w Szanghaju.
Jesteśmy na Facebooku. Dołącz do nas!
(dyrektor Pirelli Motosport): To trzeci wyścig w tym roku, na który nominowaliśmy pośrednie i miękkie opony. Odbywa się niedługo po testach w Bahrajnie, a zespoły mają już coraz więcej wiedzy na temat współpracy naszego ogumienia ze skomplikowanymi samochodami w specyfikacji 2014. Dlatego strategia dotycząca opon zacznie odgrywać coraz większą rolę. Chiny są torem, na którym skuteczna taktyka przynosiła w przeszłości dobre efekty, więc zespoły postarają się o jak najlepsze wykorzystanie danych z pierwszej części sezonu i będą chciały sprawdzić strategiczne opcje, oferowane przez najnowszą generację naszych opon P Zero. W Szanghaju miewaliśmy już do czynienia ze zmienną pogodą, więc umiejętność szybkiego przetwarzania informacji i reagowania na różne warunki także będzie kluczem do jak najlepszego wykorzystania ogumienia.
Dotychczasowy dobór opon w sezonie 2014:
"czerwone" | "żółte" | "białe" | "pomarańczowe" | |
---|---|---|---|---|
Australia | Miękkie | Pośrednie | ||
Malezja | Pośrednie | Twarde | ||
Bahrajn | Miękkie | Pośrednie | ||
Chiny | Miękkie | Pośrednie | ||
Hiszpania | Pośrednie | Twarde | ||
Monako | Supermiękie | Miękkie | ||
Kanada | Supermiękie | Miękkie |
Charakterystyka toru pod względem opon:
- Na torze w Szanghaju nie brakuje szybkich zakrętów, w których kierowcy przyspieszają -i mogą wykorzystać większy moment obrotowy, charakteryzujący nowe jednostki napędowe. Stopniowe przyspieszanie występuje przede wszystkim w Zakrętach 3-4, 7-8 oraz 12-13. Istotne jest dobranie właściwego mapowania silnika, aby nadmierne uślizgi kół nie uszkodziły opon.
- Wysoki poziom docisku w Chinach umożliwia szybkie pokonywanie zakrętów, przy przeciążeniach powyżej 3,8 G. Miękkie opony są poddawane większym siłom w zakrętach, bo generują wyższą przyczepność. Mniej więcej 80% okrążenia samochody spędzają w zakrętach.
- Na torze w Szanghaju znajduje się kilka długich prostych, które także mają wpływ na pracę opon. Ogumienie ulega na nich schłodzeniu, ale w następujących po nich zakrętach musi być odpowiednio dogrzane.
- Pośrednia mieszanka P Zero "biała" pracuje w niskim zakresie temperatur, a miękka P Zero "żółta" w wysokim. Takie zestawienie gwarantuje skuteczną pracę w szerokim zakresie warunków: to jeden z powodów, dla których ta kombinacja jest w tym roku taka skuteczna.
- Chiny to najbardziej wymagający tor dla układu hamulcowego, a nowy system elektronicznego wspomagania tylnych hamulców będzie miał wpływ na ogumienie. W Szanghaju przeciążenia działające na opony podczas hamowania sięgają 4,3 G.
- W zeszłym roku wyścig wygrał Fernando Alonso z Ferrari, jadąc na trzy pit stopy. Wystartował z trzeciego pola na miękkich oponach, a następnie wykonał trzy przejazdy na pośredniej mieszance. Jenson Button z McLarena zajął piąte miejsce, jadąc na dwa pit stopy.