Dobór opon Pirelli na Grand Prix Chin

Pośrednie opony P Zero "białe" oraz miękkie P Zero "żółte" zostały nominowane na Grand Prix Chin, które obędzie się w najbliższy weekend. Paul Hembery spodziewa się, że kluczowa będzie strategia.

W tym artykule dowiesz się o:

Wyścig o Grand Prix Chin w Szanghaju, w którym wykorzystywane będą pośrednie opony P Zero "białe" oraz miękkie P Zero "żółte", tradycyjnie jest zdominowany przez strategię. Mimo stosowania różnych rozwiązań taktycznych, różnice pomiędzy kierowcami bywały niewielkie i to zapewnia pasjonujący finisz. Gładka nawierzchnia i szerokie zakręty - w tym nachylony zakręt 13 - sprawiają, że uniwersalna kombinacja mieszanek jest dobrze dopasowana do wymagań obiektu w Szanghaju.

Jesteśmy na Facebooku. Dołącz do nas!

(dyrektor Pirelli Motosport): To trzeci wyścig w tym roku, na który nominowaliśmy pośrednie i miękkie opony. Odbywa się niedługo po testach w Bahrajnie, a zespoły mają już coraz więcej wiedzy na temat współpracy naszego ogumienia ze skomplikowanymi samochodami w specyfikacji 2014. Dlatego strategia dotycząca opon zacznie odgrywać coraz większą rolę. Chiny są torem, na którym skuteczna taktyka przynosiła w przeszłości dobre efekty, więc zespoły postarają się o jak najlepsze wykorzystanie danych z pierwszej części sezonu i będą chciały sprawdzić strategiczne opcje, oferowane przez najnowszą generację naszych opon P Zero. W Szanghaju miewaliśmy już do czynienia ze zmienną pogodą, więc umiejętność szybkiego przetwarzania informacji i reagowania na różne warunki także będzie kluczem do jak najlepszego wykorzystania ogumienia.

Dotychczasowy dobór opon w sezonie 2014:

"czerwone""żółte""białe""pomarańczowe"
Australia Miękkie Pośrednie
Malezja Pośrednie Twarde
Bahrajn Miękkie Pośrednie
Chiny Miękkie Pośrednie
Hiszpania Pośrednie Twarde
Monako Supermiękie Miękkie
Kanada Supermiękie Miękkie

Charakterystyka toru pod względem opon:

  • Na torze w Szanghaju nie brakuje szybkich zakrętów, w których kierowcy przyspieszają -i mogą wykorzystać większy moment obrotowy, charakteryzujący nowe jednostki napędowe. Stopniowe przyspieszanie występuje przede wszystkim w Zakrętach 3-4, 7-8 oraz 12-13. Istotne jest dobranie właściwego mapowania silnika, aby nadmierne uślizgi kół nie uszkodziły opon.
  • Wysoki poziom docisku w Chinach umożliwia szybkie pokonywanie zakrętów, przy przeciążeniach powyżej 3,8 G. Miękkie opony są poddawane większym siłom w zakrętach, bo generują wyższą przyczepność. Mniej więcej 80% okrążenia samochody spędzają w zakrętach.
  • Na torze w Szanghaju znajduje się kilka długich prostych, które także mają wpływ na pracę opon. Ogumienie ulega na nich schłodzeniu, ale w następujących po nich zakrętach musi być odpowiednio dogrzane.
  • Pośrednia mieszanka P Zero  "biała" pracuje w niskim zakresie temperatur, a miękka P Zero "żółta" w wysokim. Takie zestawienie gwarantuje skuteczną pracę w szerokim zakresie warunków: to jeden z powodów, dla których ta kombinacja jest w tym roku taka skuteczna.
  • Chiny to najbardziej wymagający tor dla układu hamulcowego, a nowy system elektronicznego wspomagania tylnych hamulców będzie miał wpływ na ogumienie. W Szanghaju przeciążenia działające na opony podczas hamowania sięgają 4,3 G.
  • W zeszłym roku wyścig wygrał Fernando Alonso z Ferrari, jadąc na trzy pit stopy. Wystartował z trzeciego pola na miękkich oponach, a następnie wykonał trzy przejazdy na pośredniej mieszance. Jenson Button z McLarena zajął piąte miejsce, jadąc na dwa pit stopy.
Źródło artykułu: