Bolid Mercedesa był ponownie niezawodny podczas przed sezonowych testów
Testy przed rozpoczynającym się lada dzień nowym sezonem Formuły 1 były kluczowe w kontekście istotnej zmiany przepisów technicznych. Zespoły musiały dokładnie sprawdzić nowe bolidy, by jak najlepiej przygotować się do startów. Ważny był więc każdy kilometr pokonany przez najnowsze konstrukcje.
W tej statystyce równych nie miał sobie Mercedes, który jako jedyny przekroczył barierę tysiąca okrążeń. Stajnia z Brackley pokonała dokładnie 5101 km. W przeliczeniu na dystans wyścigowy było to aż...16 Grand Prix! Niewiele gorsze było Scuderia Ferrari, które przed sezonem "przejechało" czternaście wyścigów.
Pokonane kilometry na testach przez zespoły:
Pozycja | Zespół | Pokonane kilometry | Il. Okrążeń |
---|---|---|---|
1. | Mercedes GP | 5 101 | 1096 |
2. | Ferrari | 4 450 | 956 |
3. | Williams Martini Racing | 3 724 | 800 |
4. | Sauber F1 Team | 3 663 | 788 |
5. | Force India | 3 654 | 785 |
6 | Haas F1 Team | 3 328 | 715 |
7. | Red Bull Racing | 3 184 | 684 |
8. | Renault F1 Team | 2 779 | 597 |
9. | Toro Rosso | 2 718 | 584 |
10. | McLarena Honda | 1 978 | 425 |
[nextpage]
Kibice McLarena mogą mieć złe przeczucia przed startem sezonu
W liczbach najgorzej wypadają przede wszystkim dwie stajnie: McLaren Honda i Scuderia Toro Rosso. Obie ekipy w porównaniu do poprzedniego sezonu zaliczyły fatalną zimę. Satelicka stajnia Red Bulla wykręciła prawie 500 okrążeń mniej niż w 2016 roku. Także McLaren spisał się znacznie poniżej oczekiwań, głównie z powodu problemów z silnikiem Hondy.
Japoński producent mimo, iż reprezentuje w tej chwili tylko jeden zespół w stawce to i tak wypada marnie na tle innych dostawców jednostek napędowych. Na głowę bije wszystkich Mercedes. Trzy stajnie zasilane przez niemiecki koncern przejechały ponad 12 tysięcy kilometrów. Drugie w tym względzie Renault (także trzy zespoły) było gorsze o prawie 4 tysiące km.
Nieźle wypadło Ferrari, które było blisko wyniku francuskiego silnika mimo, iż zasila tylko dwa zespoły. Jednak w połączeniu z Sauberem - korzystającym z jednostki napędowej Ferrari z 2016 - stajnia z Maranello zbliżyła się nawet do wyniku Mercedesa.
ZOBACZ WIDEO Tego nie uczą na kursach prawa jazdy. Zobacz, jak sobie radzić w kryzysowych sytuacjach na drodze
Pokonane kilometry na testach przez producentów silników:
Pozycja | Zespół | Pokonane kilometry | Il. okrążeń |
---|---|---|---|
1. | Mercedes | 12 479 | 2681 |
2. | Ferrari* | 11 441 | 2459 |
3. | Renault | 8 681 | 1865 |
4. | Honda | 1 978 | 425 |
* w tym 3668 km Sauber na silniku Ferrari z 20016 roku.
[nextpage]
Valtteri Bottas zastąpi w nowym sezonie w Mercedesie Nico Rosberga
W zestawieniu indywidualnym bije wszystkich Valtteri Bottas. Nowy kierowca Mercedesa zmuszony do jak najszybszego zapoznania się z bolidem po zmianie zespołu, pokonał aż 628 okrążeń w trakcie ośmiu dni testowych. Drugi Sebastian Vettel był gorszy o 37 okrążeń, czyli prawie połowę dystansu wyścigu.
Kolejne miejsca zajęli Lewis Hamilton (468), Marcus Ericsson (444), Felipe Massa i Lance Stroll (368), który po pierwszej nieudanej turze testów w Barcelonie (trzy wypadki po swoich błędach), w drugiej wyraźnie okrzepł w nowym środowisku.
Słabo wypadli zawodnicy korzystający z silnika Renault. Najlepszy z nich Max Verstappen przejechał 347 okrążeń, prawie połowę mniej niż Bottas. Na szarym końcu znaleźli się kierowcy Hondy. Fernando Alonso przed startem sezonu wykonał ledwie 190 okrążeń, część dodatkowo zakłóconych z powodu problemów z bolidem.
Pokonane kilometry na testach przez kierowców:
P. | Kierowca | Zespół | Il. okrążeń |
---|---|---|---|
1 | Valtteri Bottas | Mercedes | 628 |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 591 |
3 | Lewis Hamilton | Mercedes | 468 |
4 | Marcus Ericsson | Sauber | 444 |
5 | Felipe Massa | Williams | 414 |
6 | Lance Stroll | Williams | 386 |
7 | Kevin Magnussen | Haas | 369 |
8 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 365 |
= | Esteban Ocon | Force India | 365 |
10 | Sergio Perez | Force India | 349 |
11 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 347 |
12 | Romain Grosjean | Haas | 346 |
13 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | 337 |
14 | Nico Hulkenberg | Renault | 314 |
15 | Carlos Sainz | Rosso | 307 |
16 | Jolyon Palmer | Renault | 283 |
17 | Daniił Kwiat | Toro Rosso | 277 |
18 | Stoffel Vandoorne | McLaren | 235 |
19 | Pascal Wehrlein* | Sauber | 192 |
20 | Fernando Alonso | McLaren | 190 |
* wziął udział tylko w drugiej turze testów
[nextpage]
Kimi Raikkonen otwiera tabelę z najlepszymi czasami testów w Barcelonie
Najbardziej interesująca kibiców statystyka - czasy najlepszych okrążeń - należała do Ferrari. Włosi znów, podobnie jak przed rokiem, wzbudzają kontrowersje jeżdżąc szybciej niż mistrzowie z Mercedesa. W 2016 nie przełożyło się to na dobre wyniki w Grand Prix. W tym, zdaniem ekspertów, może być inaczej.
Tradycyjnie najważniejszym pytanie jest kwestia jak bardzo zespoły próbowały ukryć swój potencjał. Z pewnością były to najszybsze testy od kilku lat o czym możecie przeczytać w naszym wcześniejszym raporcie. Także tam staramy się spróbować przybliżyć różnicę jaka naprawdę mogłaby dzielić Mercedesa i Ferrari.
Po testach w Barcelonie można stwierdzić, że obie te ekipy są poza zasięgiem reszty rywali. Do tego grona zalicza się także Red Bulla, choć ten nie kręcił najlepszych czasów w Hiszpanii. Jako zdecydowanego lidera w środku stawki wskazuje się Williamsa.
Najlepsze czasy kierowców na testach przed sezonowych:
P. | Kierowca | Zespół | Najlepszy czas | Opony |
---|---|---|---|---|
1 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:18.634 | Super miękkie |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:19.024 | Ultra miękkie |
3 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:19.310 | Super miękkie |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:19.352 | Ultra miękkie |
5 | Felipe Massa | Williams | 1:19.420 | Ultra miękkie |
6 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 1:19.438 | Super miękkie |
7 | Carlos Sainz | Rosso | 1:19.837 | Ultra miękkie |
8 | Nico Hulkenberg | Renault | 1:19.885 | Ultra miękkie |
9 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | 1:19.900 | Ultra miękkie |
10 | Sergio Perez | Force India | 1:20.116 | Ultra miękkie |
11 | Esteban Ocon | Force India | 1:20.161 | Ultra miękkie |
12 | Jolyon Palmer | Renault | 1:20.205 | Ultra miękkie |
13 | Lance Stroll | Williams | 1:20.335 | Miękkie |
14 | Daniił Kwiat | Toro Rosso | 1:20.416 | Super miękkie |
15 | Kevin Magnussen | Haas | 1:20.504 | Ultra miękkie |
16 | Romain Grosjean | Haas | 1:21.110 | Ultra miękkie |
17 | Stoffel Vandoorne | McLaren | 1:21.348 | Ultra miękkie |
18 | Fernando Alonso | McLaren | 1:21.389 | Ultra miękkie |
19 | Marcus Ericsson | Sauber | 1:21.670 | Ultra miękkie |
20 | Pascal Wehrlein* | Sauber | 1:22.347 | Ultra miękkie |