Testy F1: tysiąc okrążeń Mercedesa. Mistrzowie przejechali 16 wyścigów!

PAP/EPA / ALEJANDRO GARCIA
PAP/EPA / ALEJANDRO GARCIA

Liczby wykręcone przez aktualnych mistrzów świata z Mercedesa podczas testów w Barcelonie robią wrażenie. W statystykach bryluje także najszybsze przed sezonem Ferrari.

W tym artykule dowiesz się o:

Bolid Mercedesa był ponownie niezawodny podczas przed sezonowych testów

Testy przed rozpoczynającym się lada dzień nowym sezonem Formuły 1 były kluczowe w kontekście istotnej zmiany przepisów technicznych. Zespoły musiały dokładnie sprawdzić nowe bolidy, by jak najlepiej przygotować się do startów. Ważny był więc każdy kilometr pokonany przez najnowsze konstrukcje.

W tej statystyce równych nie miał sobie Mercedes, który jako jedyny przekroczył barierę tysiąca okrążeń. Stajnia z Brackley pokonała dokładnie 5101 km. W przeliczeniu na dystans wyścigowy było to aż...16 Grand Prix! Niewiele gorsze było Scuderia Ferrari, które przed sezonem "przejechało" czternaście wyścigów.

Pokonane kilometry na testach przez zespoły:

PozycjaZespółPokonane kilometryIl. Okrążeń
1. Mercedes GP 5 101 1096
2. Ferrari 4 450 956
3. Williams Martini Racing 3 724 800
4. Sauber F1 Team 3 663 788
5. Force India 3 654 785
6 Haas F1 Team 3 328 715
7. Red Bull Racing 3 184 684
8. Renault F1 Team 2 779 597
9. Toro Rosso 2 718 584
10. McLarena Honda 1 978 425

[nextpage]

Kibice McLarena mogą mieć złe przeczucia przed startem sezonu

W liczbach najgorzej wypadają przede wszystkim dwie stajnie: McLaren Honda i Scuderia Toro Rosso. Obie ekipy w porównaniu do poprzedniego sezonu zaliczyły fatalną zimę. Satelicka stajnia Red Bulla wykręciła prawie 500 okrążeń mniej niż w 2016 roku. Także McLaren spisał się znacznie poniżej oczekiwań, głównie z powodu problemów z silnikiem Hondy.

Japoński producent mimo, iż reprezentuje w tej chwili tylko jeden zespół w stawce to i tak wypada marnie na tle innych dostawców jednostek napędowych. Na głowę bije wszystkich Mercedes. Trzy stajnie zasilane przez niemiecki koncern przejechały ponad 12 tysięcy kilometrów. Drugie w tym względzie Renault (także trzy zespoły) było gorsze o prawie 4 tysiące km.

Nieźle wypadło Ferrari, które było blisko wyniku francuskiego silnika mimo, iż zasila tylko dwa zespoły. Jednak w połączeniu z Sauberem - korzystającym z jednostki napędowej Ferrari z 2016 - stajnia z Maranello zbliżyła się nawet do wyniku Mercedesa.

ZOBACZ WIDEO Tego nie uczą na kursach prawa jazdy. Zobacz, jak sobie radzić w kryzysowych sytuacjach na drodze

Pokonane kilometry na testach przez producentów silników:

PozycjaZespółPokonane kilometryIl. okrążeń
1. Mercedes 12 479 2681
2. Ferrari* 11 441 2459
3. Renault 8 681 1865
4. Honda 1 978 425

* w tym 3668 km Sauber na silniku Ferrari z 20016 roku.
[nextpage]

Valtteri Bottas zastąpi w nowym sezonie w Mercedesie Nico Rosberga

W zestawieniu indywidualnym bije wszystkich Valtteri Bottas. Nowy kierowca Mercedesa zmuszony do jak najszybszego zapoznania się z bolidem po zmianie zespołu, pokonał aż 628 okrążeń w trakcie ośmiu dni testowych. Drugi Sebastian Vettel był gorszy o 37 okrążeń, czyli prawie połowę dystansu wyścigu.

Kolejne miejsca zajęli Lewis Hamilton (468), Marcus Ericsson (444), Felipe Massa i Lance Stroll (368), który po pierwszej nieudanej turze testów w Barcelonie (trzy wypadki po swoich błędach), w drugiej wyraźnie okrzepł w nowym środowisku.

Słabo wypadli zawodnicy korzystający z silnika Renault. Najlepszy z nich Max Verstappen przejechał 347 okrążeń, prawie połowę mniej niż Bottas. Na szarym końcu znaleźli się kierowcy Hondy. Fernando Alonso przed startem sezonu wykonał ledwie 190 okrążeń, część dodatkowo zakłóconych z powodu problemów z bolidem.

Pokonane kilometry na testach przez kierowców:

P.KierowcaZespółIl. okrążeń
1 Valtteri Bottas Mercedes 628
2 Sebastian Vettel Ferrari 591
3 Lewis Hamilton Mercedes 468
4 Marcus Ericsson Sauber 444
5 Felipe Massa Williams 414
6 Lance Stroll Williams 386
7 Kevin Magnussen Haas 369
8 Kimi Raikkonen Ferrari 365
= Esteban Ocon Force India 365
10 Sergio Perez Force India 349
11 Max Verstappen Red Bull Racing 347
12 Romain Grosjean Haas 346
13 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 337
14 Nico Hulkenberg Renault 314
15 Carlos Sainz Rosso 307
16 Jolyon Palmer Renault 283
17 Daniił Kwiat Toro Rosso 277
18 Stoffel Vandoorne McLaren 235
19 Pascal Wehrlein* Sauber 192
20 Fernando Alonso McLaren 190

* wziął udział tylko w drugiej turze testów
[nextpage]

Kimi Raikkonen otwiera tabelę z najlepszymi czasami testów w Barcelonie

Najbardziej interesująca kibiców statystyka - czasy najlepszych okrążeń - należała do Ferrari. Włosi znów, podobnie jak przed rokiem, wzbudzają kontrowersje jeżdżąc szybciej niż mistrzowie z Mercedesa. W 2016 nie przełożyło się to na dobre wyniki w Grand Prix. W tym, zdaniem ekspertów, może być inaczej.

Tradycyjnie najważniejszym pytanie jest kwestia jak bardzo zespoły próbowały ukryć swój potencjał. Z pewnością były to najszybsze testy od kilku lat o czym możecie przeczytać w naszym wcześniejszym raporcie. Także tam staramy się spróbować przybliżyć różnicę jaka naprawdę mogłaby dzielić Mercedesa i Ferrari.

Po testach w Barcelonie można stwierdzić, że obie te ekipy są poza zasięgiem reszty rywali. Do tego grona zalicza się także Red Bulla, choć ten nie kręcił najlepszych czasów w Hiszpanii. Jako zdecydowanego lidera w środku stawki wskazuje się Williamsa.

Najlepsze czasy kierowców na testach przed sezonowych:

P.KierowcaZespółNajlepszy czasOpony
1 Kimi Raikkonen Ferrari 1:18.634 Super miękkie
2 Sebastian Vettel Ferrari 1:19.024 Ultra miękkie
3 Valtteri Bottas Mercedes 1:19.310 Super miękkie
4 Lewis Hamilton Mercedes 1:19.352 Ultra miękkie
5 Felipe Massa Williams 1:19.420 Ultra miękkie
6 Max Verstappen Red Bull Racing 1:19.438 Super miękkie
7 Carlos Sainz Rosso 1:19.837 Ultra miękkie
8 Nico Hulkenberg Renault 1:19.885 Ultra miękkie
9 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:19.900 Ultra miękkie
10 Sergio Perez Force India 1:20.116 Ultra miękkie
11 Esteban Ocon Force India 1:20.161 Ultra miękkie
12 Jolyon Palmer Renault 1:20.205 Ultra miękkie
13 Lance Stroll Williams 1:20.335 Miękkie
14 Daniił Kwiat Toro Rosso 1:20.416 Super miękkie
15 Kevin Magnussen Haas 1:20.504 Ultra miękkie
16 Romain Grosjean Haas 1:21.110 Ultra miękkie
17 Stoffel Vandoorne McLaren 1:21.348 Ultra miękkie
18 Fernando Alonso McLaren 1:21.389 Ultra miękkie
19 Marcus Ericsson Sauber 1:21.670 Ultra miękkie
20 Pascal Wehrlein* Sauber 1:22.347 Ultra miękkie
Komentarze (0)