Wprawdzie Williams nie ma najmniejszego budżetu w Formule 1, ale ostatnie dwanaście miesięcy było dla Brytyjczyków fatalne. Zespół pod kierownictwem Claire Williams i Paddy'ego Lowe'a wykazał się najmniejszą efektywnością. Biorąc pod uwagę budżet na poziomie 150 mln dolarów, zdobycie jednego punktu kosztowało stajnię z Grove aż 21,5 mln dolarów.
To efekt nieudanego modelu FW41, przez który brytyjski team znalazł się na samym dnie Formuły 1 z ledwie 7 punktami na koncie. Drugi najgorszy zespół w stawce, Toro Rosso, dysponuje podobnym budżetem. Tyle że stajnia z Faenzy zdobyła w minionym sezonie 33 punkty. Daje jej to znacznie lepszy przelicznik efektywności (4,54 mln dolarów za punkt).
Najlepiej w minionym sezonie pieniądze wydawali szefowie Mercedesa. Ekipa z Brackley po raz kolejny zdobyła tytuły mistrzowskie wśród konstruktorów i kierowców. Jej przewaga nad rywalami była na tyle duża, że mimo jednego z najwyższych budżetów w stawce, koszt zdobycia jednego punktu wyniósł jedynie 0,61 mln dolarów. To wynik lepszy od Ferrari (0,72 mln).
Ze środka stawki warto pochwalić Haasa i Racing Point. Amerykanie mieli do wydania w tym roku zaledwie 130 mln dolarów, a byli w stanie pokonać rywali dysponujących większymi budżetami. W efekcie jeden punkt kosztował ich 1,4 mln.
Z kolei dorobek ekipy z Silverstone został wyzerowany w połowie sezonu, wskutek zmian właścicielskich. Gdyby połączyć osiągnięcia Force India i Racing Point, to zdobycie jednego punktu kosztowałoby jedynie 1,08 mln dolarów.
Efektywność zespołów Formuły 1 w sezonie 2018:
Zespół | Budżet | Wydatki | Koszt jednego punktu |
---|---|---|---|
Mercedes | 405 mln USD | 400 mln USD | 0,61 mln USD |
Ferrari | 410 mln USD | 410 mln USD | 0,72 mln USD |
Red Bull Racing | 315 mln USD | 310 mln USD | 0,74 mln USD |
Renault | 190 mln USD | 190 mln USD | 1,55 mln USD |
Haas | 130 mln USD | 130 mln USD | 1,4 mln USD |
McLaren | 220 mln USD | 220 mln USD | 3,23 mln USD |
Racing Point* | 125 mln USD | 120 mln USD | 1,08 mln USD |
Sauber | 135 mln USD | 135 mln USD | 2,8 mln USD |
Toro Rosso | 150 mln USD | 150 mln USD | 4,54 mln USD |
Williams | 150 mln USD | 150 mln USD | 21,5 mln USD |
* - uwzględniono też punkty zdobyte przez Force India
ZOBACZ WIDEO #dziejesiewsporcie: Imponująca kolekcja aut Floyda Mayweathera