WP SportoweFakty.wp.pl – wiadomości sportowe, relacje live, wyniki meczów

Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

F1: koszt budowy bolidu. Zespoły wydają zawrotne sumy

Formuła 1 to technologia na najwyższym poziomie. Dlatego też ceny poszczególnych części bolidu mogą zaskakiwać. Aby zbudować kompletną maszynę, zespół musi wydać niemałą fortunę.
Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Materiały prasowe / Williams Racing / Na zdjęciu: model FW42

Żaden z zespołów Formuły 1 oficjalnie nie przedstawia danych na temat kosztów budowy samochodu. Być może i lepiej, bo przeciętny Kowalski widząc te cyfry byłby zszokowany. Jeśli jednak budżety Ferrari czy Mercedesa kształtują się na poziomie 400 mln dolarów na sezon, to możemy sobie tylko wyobrazić o jakich kwotach mowa.

Oszacowanie cen poszczególnych części w F1 jest trudne. Bywa, że dany element powstaje z komponentów, które są stosunkowo tanie. Jednak ekipa rozwija go przez cały sezon, poświęca temu setki godzin i wysiłek pracowników. Ma to wpływ na wycenę podzespołu.

Czytaj także: Tak wygląda kierownica Roberta Kubicy 

Najdroższą składową maszyny jest oczywiście silnik. Zespoły w trakcie jednego sezonu mogą skorzystać z trzech jednostek napędowych. Teoretycznie miało to przynieść oszczędności, ale realia okazały się nieco inne. Gdy producenci zorientowali się, że zamiast pięciu silników będą sprzedawać trzy rocznie, podnieśli ceny.

ZOBACZ WIDEO: Andrzej Borowczyk: Kubica mógł wejść na szczyt. Wstępny kontrakt z Ferrari był już podpisany

Ponadto w silnikach wymieniane są niektóre elementy jak chociażby układ hybrydowy, turbosprężarka. Ulegają one zużyciu i awariom, a to generuje dodatkowe koszty.

Sporo kosztuje również monokok, jednak jest to najważniejsza dla kierowcy część pojazdu. Wykonana z włókna węglowego ma zapewniać odpowiednie bezpieczeństwo, ważąc przy tym stosunkowo niewiele. W trakcie wypadków to właśnie ten element chroni zawodnika siedzącego w kokpicie. Jeśli ulegnie uszkodzeniu, oznacza to duże wydatki.

Koszt zbudowania monokoku zależny jest od cen włókna węglowego na rynku, a te potrafią się wahać. Szacuje się, że każdy zespół płaci ok. 100 zł za kilogram tego surowca. Dla porównania koszt stali, która jest używana w samochodach drogowych, to ledwie kilka złotych za kilogram.

Stosunkowo tanie są przednie i tylne skrzydła, choć w tym przypadku również musimy pamiętać, że są to elementy, które poddawane są ciągłym testom i rozwojowi w tunelu aerodynamicznym. Ma to wpływ na finalny koszt powstania tego podzespołu.

Czytaj także: Lewis Hamilton zszokowany przewagą nad Ferrari 

Wydaje się jednak, że Liberty Media (właściciel F1) oraz FIA zdają sobie sprawę z tego, że dyscyplina stała się zbyt kosztowna. W roku 2021 mamy być świadkami rewolucji, która znacząco obniży wydatki w królowej motorsportu. Światowa federacja naciska m.in. na standaryzację części, które mają być produkowane u zewnętrznych podmiotów.

Sporo mówi się też o wprowadzeniu limitu wydatków rzędu 150 mln dolarów na sezon. W tej kwocie będą musiały zmieścić się wydatki związane z budową samochodów oraz bieżącą działalnością ekipy.


Czy Formuła 1 stała się sportem zbyt kosztownym?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Sporty Motorowe na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna

Komentarze (2):

[ Anuluj ] Odpowiadasz na komentarz:

Dowiedz się jak umieszczać linki od tagów, pogrubiać tekst, itp.
  • Emil Mania 0
    Kuczera pisał - naprawdę spodziewałeś się czegoś innego?
    Damian Berka zbiornik paliwa 600tyś zł?? chyba z platyny musialby być zrobiony! Cały bolid williamsa 75mln zł?? żałosne wyliczenie. Nikt w to nie uwierzy. Gdyby takie ogromne koszty wychodzily to williams musialby dokładać do interesu bo przecież musi mieć kilka bolidów, a to już 3x75=220mln zł, + wypłaty pracownikom, inżynierom, itp. itd.. szkoda gadać, porąbany atykuł.
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • Paweł Kowalski 0
    Skoro płacą 100 za kilogram włókna węglowego, a monokok wg artykułu kosztuje 3mln, to znaczy że waży jakieś 30 ton? :P
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • Damian Berka 0
    zbiornik paliwa 600tyś zł?? chyba z platyny musialby być zrobiony! Cały bolid williamsa 75mln zł?? żałosne wyliczenie. Nikt w to nie uwierzy. Gdyby takie ogromne koszty wychodzily to williams musialby dokładać do interesu bo przecież musi mieć kilka bolidów, a to już 3x75=220mln zł, + wypłaty pracownikom, inżynierom, itp. itd.. szkoda gadać, porąbany atykuł.
    [ 1 komentarz w tej dyskusji ] Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
Pokaż więcej komentarzy (2)
Pokaż więcej komentarzy (2)
Pokaż więcej komentarzy (2)
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×