F1: postulat Roberta Kubicy nie został spełniony. W zakrętach samochody nadal będą przypominać autobus

Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Robert Kubica
Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Robert Kubica

Robert Kubica nie wyklucza powrotu do F1 w roku 2021. Jeśli jednak spojrzy w nowe przepisy techniczne, nie będzie zadowolony. Po raz kolejny wzrośnie bowiem masa pojazdów F1. Kubica już wcześniej narzekał, że zaczynają one przypominać autobusy.

W tym artykule dowiesz się o:

- Samochody mają jakieś 60 kg nadwagi. W wolnych zakrętach pojazd zaczyna przypominać autobus - powiedział Robert Kubica, po tym jak wrócił do padoku F1 po ponad sześcioletniej przerwie (czytaj więcej o tym TUTAJ).

Polak odbył wspólnie z Renault i Williamsem testy F1 samochodem nowej generacji w roku 2017 i był zaskoczony tym, jak mocno pojazdy zmieniły się względem tego, co sam pamiętał z pierwszego etapu swojej kariery w F1.

Wyższa masa samochodów wzięła się m.in. z konstrukcji nowych silników, jakie weszły do F1 w roku 2014. Elementy odpowiadające za odzyskiwanie energii (MGU-K, MGU-H) wprawdzie są ekologiczne, ale też sporo ważą. To oznacza wyższe zużycie paliwa oraz większą degradację opon. Kubica w roku 2017 nie miał o tym pojęcia. Nie wiedział, że w nowych realiach F1 momentami należy odpuścić i np. oszczędzać paliwo, bo inaczej nie dojedzie się do mety wyścigu.

ZOBACZ WIDEO: F1. Daniel Obajtek zachwycony ze współpracy z Kubicą. "Sama sprzedaż detaliczna wzrosła o 400 milionów złotych!"

Zdanie Kubicy w pełni podzielają inni kierowcy. Po krakowianinie głos ws. wagi samochodów F1 zabierali m.in. Lewis Hamilton oraz Sebastian Vettel. Brytyjczyk oraz Niemiec zgodnie twierdzili, że lżejsze konstrukcje dawały większą frajdę z jazdy, bo można było jechać na limicie przez cały dystans wyścigu F1.

Doszło nawet do tego, że w lipcu tego roku Stowarzyszenie Kierowców F1 (GPDA) przedstawiło swój program naprawy F1. Był on bardzo krótki, zawierał ledwie cztery punkty. Sprowadzał się do bardziej wytrzymałych opon, prostszej aerodynamiki, mniejszej wagi samochodów oraz bardziej sprawiedliwego podziału nagród finansowych w F1.

- Kiedy zaczynałem karierę w roku 2009, to samochody ważyły 605 kg. Teraz mają ponad 740 kg. Różnicę naprawdę mocno czuć za kierownicą, zwłaszcza w wolnych zakrętach. Gdy rozpoczynamy wyścig i mamy paliwo na cały dystans, to łącznie wszystko waży ponad 850 kg. To zbyt wiele jak na standardy F1 - mówił wtedy Romain Grosjean, który jest dyrektorem stowarzyszenia (czytaj więcej o tym TUTAJ).

Po tym jak w czwartek zaprezentowano projekt samochodu F1 na rok 2021 (czytaj więcej o tym TUTAJ), wiemy już, że jednego postulatu Kubicy i innych kierowców nie spełniono. W sezonie 2021 masa pojazdów w F1 wzrośnie - z obecnych 743 do 768 kilogramów.

Dla kierowców nie powinno to być zaskoczeniem. Nie dokonano bowiem zmian w jednostkach napędowych, które odpowiadają za wagę i długość pojazdu. Do tego w roku 2021 w F1 będziemy mieć nowe, 18-calowe opony. Ich waga będzie większa od obecnie stosowanych 13-calowych. Uwagę na to zwracał ostatnio Alex Wurz.

- To są decyzje podyktowane marketingiem. Tak samo jest z oponami 18-calowymi. Jako kierowcy, nie jesteśmy zadowoleni z tej zmiany, bo ona wiąże się z kolejnymi kilogramami. Życia kierowcy i sposobu prowadzenia to nie zmienia - mówił Wurz (czytaj więcej o tym TUTAJ).

Jak kierowcy zareagują na zmiany w F1 w roku 2021? Nie wiadomo. Czwartkowa prezentacja odbyła się w Austin o poranku, zanim jeszcze rozpoczęły się briefingi z zawodnikami. Niektórzy przedstawiciele F1 zwracali jednak uwagę na to, że nowe przepisy mogą mieć wpływ na ich dalszą obecność na polach startowych. W ten sposób wypowiedział się m.in. Sebastian Vettel (czytaj więcej o tym TUTAJ).

Być może podobne pytanie będzie musiał sobie zadać również Kubica. Polak przymierzany jest do roli kierowcy rezerwowego w Haasie w roku 2020. Teoretycznie mógłby powalczyć o powrót do stawki w kolejnym sezonie F1, gdy obowiązywać będą już zupełnie inne realia. - Jeśli pojawiłaby się szansa, aby powrócić do F1 w roku 2021, to prawdopodobnie odpowiedź na pytanie tak czy nie, byłaby bardzo łatwa - powiedział Kubica przy okazji GP Meksyku (czytaj więcej o tym TUTAJ).

Komentarze (7)
avatar
A my swoje
1.11.2019
Zgłoś do moderacji
1
5
Odpowiedz
Co może Kubica? Regularnie się ścigać, ale z rozwolnieniem do toalety. R. Kubica driver błyskawica! 
avatar
Adela Rozen
31.10.2019
Zgłoś do moderacji
2
5
Odpowiedz
Powinien jeszcze zażądać żeby wszyscy inni jeździli wolniej i dawali mu wygrywać. 
avatar
Marcin Marcińczyk
31.10.2019
Zgłoś do moderacji
1
4
Odpowiedz
postulat Czytaj całość
avatar
yes
31.10.2019
Zgłoś do moderacji
2
6
Odpowiedz
Powinien zgłosić postulat, że chce mieć samochód gwarantujący (jemu, nie konkurentom) zwycięstwo w następnym wyścigu. Jeżeli iść, to na całość... 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.