F1. Łukasz Kuczera: Andrzej Duda ma rację. Polska powinna pomyśleć o swoim torze (komentarz)

WP SportoweFakty / Łukasz Kuczera / Na zdjęciu: Andrzej Duda (po lewej) i Robert Kubica
WP SportoweFakty / Łukasz Kuczera / Na zdjęciu: Andrzej Duda (po lewej) i Robert Kubica

Skoro Węgrzy mają Hungaroring, to Polacy również powinni mieć swój tor wyścigowy z prawdziwego zdarzenia - stwierdził w poniedziałek prezydent Andrzej Duda przy okazji prezentacji Alfy Romeo. Oby w końcu coś zaczęło się dziać w tym kierunku.

Andrzej Duda pojawił się na prezentacji Alfy Romeo w siedzibie Orlenu i skradł show. To dla niego wywiady przerwał Robert Kubica, by pokazać mu z bliska samochód Formuły 1. Prezydent był wyraźnie podekscytowany i gdyby tylko mógł, to najpewniej wsiadłby za kierownicę.

Ważniejsze z punktu widzenia kibica jest to, co powiedział Duda na temat toru i infrastruktury w Polsce. Przyznał, że skoro Węgrzy mają swój Hungaroring, to należy się zastanowić nad tym, czy Polska też nie powinna posiadać takiego obiektu. Przecież gospodarczo górujemy nad krajem ze stolicą w Budapeszcie.

Wystarczy popatrzeć na mapę torów homologowanych przez FIA (na końcu artykułu). Chociaż komunizm w Europie upadł 30 lat temu, to nadal mamy do czynienia z podziałem jak z czasów żelaznej kurtyny. Polska posiada ledwie jeden obiekt, który spełnia standardy FIA - w Poznaniu. Węgrzy mają wspomniany Hungaroring i będą budować nowy obiekt z myślą o MotoGP. Czesi właśnie w Brnie organizują zawody motocyklistów i mają szereg innych obiektów, a Słowacy są dumni ze swojego Slovakiaring.

ZOBACZ WIDEO: Odwiedziliśmy bazę reprezentacji Polski na Euro 2020! Zobacz, jak będą mieszkać kadrowicze

My mamy tylko Poznań. Jednak tor w stolicy Wielkopolski nie posiada najwyższego statusu FIA. Nie może on być areną zmagań najważniejszych zawodów, choć przed laty trenowali na nim m.in. Michael Schumacher, Robert Kubica czy Lewis Hamilton. To już jednak przeszłość. Arena od lat nie była remontowana i prędzej zostanie zburzona, niż doczeka się porządnej renowacji. Takie są smutne realia motorsportu w Polsce.

Zarządcy toru w Poznaniu mają coraz więcej problemów chociażby z mieszkańcami, którzy wykupili od deweloperów nieruchomości na terenach położonych blisko obiektu. Ci skarżą się bowiem na hałas dobiegający z okolicy. Z tego powodu z Poznania wyrzucono niektóre imprezy motoryzacyjne, przy okazji różnego rodzaju wydarzeń prywatnych skrupulatnie sprawdzane są m.in. tłumiki i to jaki hałas generują. To wszystko sprawia, że poważne eventy zaczynają omijać Poznań szerokim łukiem.

Jesteśmy blisko, by Poznań dołączył do grona miast, w których tory przegrały z oczekiwaniami przeciętnego Kowalskiego. We Wrocławiu zamknięto obiekt Rakietowa, podobny los spotkał tor Żerań w Warszawie czy kolejny w Lublinie. Tereny były bowiem atrakcyjne dla deweloperów.

Jak tak dalej pójdzie, grozi nam sytuacja, w której niemal 40-milionowy kraj w środku Europy nie będzie się mógł poszczycić ani jednym torem z prawdziwego zdarzenia. Może i nie mamy tradycji w wyścigach, ale mimo to doczekaliśmy się Roberta Kubicy w Formule 1. Krakowianin natchnął swoimi występami pokolenie młodych kierowców, coraz większe grono młodzieży z sukcesami trenuje regularnie we Włoszech.

Dla nich, już nie dla Kubicy, który ma 35 lat i nie doczeka już startu w wyścigu F1 na terenie ojczyzny, warto robić coś w kierunku budowy porządnego toru. To trochę tak jak ze stadionami piłkarskimi na Euro 2012. Też był okres, gdy nie mieliśmy porządnych obiektów, organizacja tak poważnej imprezy wydawała się być mrzonką. Mimo to, piękne areny we Wrocławiu, Gdańsku czy Warszawie powstały i teraz mogą z nich korzystać tysiące Polaków.

I nie zgodzę się z argumentami, że taki obiekt powinien powstać jedynie z inicjatywy prywatnej firmy, która później sama go będzie utrzymywać. To utopia. Obiekty piłkarskie też zostały zbudowane przez samorządy za pieniądze podatników i regularnie się do nich dokładamy. I też służą garstce pasjonatów.

Orlen drugi rok z rzędu będzie obecny w F1, do tego właśnie dołączył do serii DTM. I wiele wskazuje na to, że firma z Płocka jeszcze nieco pobędzie w motorsporcie, bo to dla niej naturalne środowisko do promocji. W kartingu mamy kilku nastolatków, którzy mogą wypłynąć na szerokie wody w niedalekiej przyszłości. Do pełni szczęścia brakuje nam tylko toru.

Łukasz Kuczera

Czytaj także:
Alfa Romeo liczy na pomoc Roberta Kubicy
Andrzej Duda przymierzył się do Alfy Romeo

Komentarze (17)
avatar
jokee
26.02.2020
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
Nawet tutaj KODziarstwo hejtuje mieszając sport z polityką. Dlatego zawszę będę głosował przeciwko wam, Choćby na Kononowicza. 
avatar
Kung Lao
25.02.2020
Zgłoś do moderacji
4
0
Odpowiedz
@ Henryk : Nie do tej osoby się zwracasz o takie rzeczy musisz z metra ciętego pytać a nie jego marionetkę. 
Kim Un Yest
25.02.2020
Zgłoś do moderacji
2
0
Odpowiedz
@Henryk; Uwazaj Heniu bo pekniesz... nadymales sie za mocno ;D 
avatar
Henryk
25.02.2020
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Brawo Panie Prezydencie Rzeczypospolitej Polskiej to przednia myśl i zróbmy to jako Naród aby ten ambitny cel zrealizować, będę się cieszył jako skromny kibic bo cel jest budujący, może wreszc Czytaj całość
avatar
zdzian
25.02.2020
Zgłoś do moderacji
4
3
Odpowiedz
Jeden nie umie jęździć drugi - rządzić!!! 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.