Problemem Formuły 1 jest obecnie duża różnica między trzema czołowymi zespołami (Mercedes, Ferrari i Red Bull Racing) a resztą stawki. Rywalizację pozostałych siedmiu ekip często nazywa się "Formułą B". Dość powiedzieć, że zwykle kierowcom tych ekip trudno nawet wywalczyć miejsce na podium, nie mówiąc już o wygranej.
F1 ma jednak pomysł jak naprawić sytuację. Według informacji "Auto Motor und Sport", propozycja zakłada drastyczne obniżenie limitu godzin, jakie zespoły mogą spędzać w tunelu aerodynamicznym. Tyle że dotyczyłoby to jedynie trzech najlepszych ekip F1.
Ścisła czołówka F1 mogłaby spędzić w tunelu aerodynamicznym tylko 70 proc. regulaminowego czasu. Czwarty zespół - 75 proc., piąty - 80 proc. i tak aż do końca stawki. Dopiero przedostatni i ostatni team Formuły 1 mógłby korzystać z tunelu aerodynamicznego w 100 proc.
ZOBACZ WIDEO: Skoczkowie mogą zarobić mniej. "Z tym się trzeba liczyć"
Takie rozwiązanie bez wątpienia pomogłoby takim zespołom jak Williams, Haas czy Alfa Romeo, które obecnie nie mają takich zasobów ludzkich i finansowych, by spędzać w tunelu aerodynamicznym tylu godzin, co najwięksi gracze F1.
Jeszcze kilkanaście lat temu zespoły miały nieograniczony dostęp do tuneli aerodynamicznych. Z czasem zaczęło to się zmieniać, bo Formuła 1 zrozumiała jak ogromne koszty pochłaniają prace rozwojowe w tym miejscu. Dlatego obecnie teamy mają do dyspozycji ograniczoną liczbę sesji godzinnych, do tego muszą pracować nad modelem samochodu w 60 proc. skali. Istnieje przez to ryzyko, że dane zebrane w tunelu nie będą pokrywać się z tymi zgromadzonymi na torze.
Ograniczenie pracy w tunelu aerodynamicznym może być kolejnym ciosem dla potentatów F1. Obecnie w królowej motorsportu trwa żywiołowa dyskusja na temat ograniczaniu kosztów i wprowadzenia od 2021 roku limitu wydatków w wysokości ledwie 100 mln dolarów. Nie zgadzają się na to trzy najlepsze zespoły, które potrafią wydawać na starty w Formule nawet ponad 400 mln dolarów rocznie.
Czytaj także:
Wyścigi F1 bez dziennikarzy i kibiców. "Będzie jak w Chinach"
Sauber ogłosił nową strategię