Ferrari znajduje się w ogromnym kryzysie. Obecnie zespół z Maranello zajmuje dopiero piąte miejsce w klasyfikacji konstruktorów Formuły 1. Firma ma nie tylko problemy z wydajnością silnika, ale też po raz kolejny w ostatnim czasie podjęła błędne decyzje przy opracowywaniu konstrukcji aerodynamicznej bolidu.
Złą wiadomością dla Włochów jest to, że w sezonie 2021 przepisy w F1 pozostaną niezmienione, a dodatkowo szereg prac rozwojowych ograniczono, by zmniejszyć koszty w dobie koronawirusa. Dlatego Ferrari musi się szykować na to, że również przyszły rok będzie bardzo trudny dla ekipy.
- Ferrari przeżywa trudny okres, ale on tak naprawdę zaczął się dawno temu. Nie zdobyliśmy mistrzostwa w klasyfikacji konstruktorów od 2008 roku, w klasyfikacji kierowców po raz ostatni wygraliśmy w sezonie 2007. Potem doszło do zwycięskiego cyklu Red Bulla, głównie za sprawą aerodynamiki, a potem nadeszła era Mercedesa. Niemcy wybili się na czoło dziki wydajnym silnikom - powiedział w "La Gazetta dello Sport" John Elkann, prezydent Ferrari.
ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: nie tylko świetnie skacze o tyczce. Akrobatyczne umiejętności Piotra Liska
- W tym roku nie jesteśmy konkurencyjni z powodu błędów projektowych. Mieliśmy szereg słabości, które od jakiegoś czasu występowały w naszym projekcie aerodynamicznym. W tym sezonie dodatkowo straciliśmy atut w postaci mocnego silnika. Efekt jest taki, że nasz bolid nie jest konkurencyjny - przyznał Elkann z rozbrajającą szczerością.
Prezydent Ferrari ma świadomość, że przed jego firmą kilka trudnych miesięcy. Elkann nie oczekuje, aby włoski zespół był w stanie wygrywać wyścigi w sezonach 2020 i 2021. Nadzieje pokłada w rewolucji technicznej, do której ma dojść w roku 2022. Wtedy w F1 zobaczymy zupełnie nowe bolidy.
- Obecnie kładziemy podwaliny pod naszą konkurencyjność w roku 2022. Wtedy chcemy wrócić do wygrywania. Chcemy być dobrze przygotowani do zmian. Jestem przekonany, że wtedy wrócimy na szczyt - obiecał Elkann.
Włoch przypomniał, że Ferrari miało już w swojej historii epizody, kiedy przez wiele lat nie potrafiło zdobyć mistrzostwa w F1. Zanim Michael Schumacher w roku 2000 został najlepszym kierowcą świata, ostatni sukces bolidu z Maranello pochodził z sezonu 1979. Włosi czekali zatem ponad 20 sezonów na triumf w F1.
- Fani teraz cierpią tak samo jak my, ale wiemy, że nasz wspierają. Ważne jest, aby w tej sytuacji zachować uczciwość. Czeka nas długa droga. Kiedy Jean Todt rozpoczął zwycięski cykl w roku 2000, wyszliśmy z impasu, który trwał od 1979 roku. Minęło też trochę czasu odkąd Jean wylądował w Ferrari w sezonie 1993 i poprowadził Ferrari do sukcesów. Dlatego musimy nadal pracować - na torze i poza nim. Musimy budować Ferrari krok po kroku - podsumował Elkann.
Czytaj także:
Alex Zanardi przeszedł kolejną operację
F1 zorganizuje protest przed GP Wielkiej Brytanii