F1. Rosną kontrowersje w padoku. Ferrari przyznało się do posiadania kwestionowanego elementu

Zdjęcie okładkowe artykułu: Materiały prasowe / Ferrari / Na zdjęciu: Charles Leclerc
Materiały prasowe / Ferrari / Na zdjęciu: Charles Leclerc
zdjęcie autora artykułu

Elastyczne tylne skrzydła wywołują sporo kontrowersji w F1. Zaczęło się od oskarżeń Mercedesa pod adresem Red Bulla i zarzutów o łamanie regulaminu. Okazuje się jednak, że to rozwiązanie stosuje coraz więcej ekip. Przyznało się do tego m.in. Ferrari.

Na przestrzeni lat w Formule 1 nie brakowało rozwiązań, które tak szybko jak się pojawiały, tak szybko znikały z bolidów ze względu na wykorzystywanie szarej strefy w przepisach. Wiele wskazuje, że tak będzie również w przypadku elastycznych tylnych skrzydeł, które odpowiednio modelują się pod wpływem wiatru i pomagają maszynie osiągnąć większą prędkość na prostej.

Giętkie tylne skrzydła stały się gorącym tematem w F1 przy okazji GP Hiszpanii, kiedy to Mercedes oskarżył Red Bull Racing o stosowanie nielegalnego rozwiązania. Po kilku dniach okazało się, że taki patent mają też inni - m.in. Alpine oraz Alfa Romeo.

W czwartek przy okazji GP Monako do stosowania elastycznego tylnego skrzydła przyznało się Ferrari. - Tak, mamy je. Każdy zespół wykorzystuje to, co jest dostępne i uważa za zgodne z przepisami - powiedział motorsport.com Mattia Binotto, szef Ferrari.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: kobiety też potrafią grać w piłkę. Ale bramka!

FIA zareagowała już kilka dni temu i zapowiedziała, że począwszy od GP Francji (18-20 czerwca) bolidy będą przechodzić bardziej zaawansowane testy. Mają one sprawić, że elastyczne tylne skrzydła odejdą w niepamięć.

- Dyrektywa techniczna FIA zawiera pewne wyjaśnienia. Będziemy się musieli do niej dostosować. To będzie mieć niewielki wpływ na czas okrążenia osiągany przez bolid Ferrari. Jednak będziemy musieli przeprojektować pewne części - dodał Binotto.

Red Bull już oszacował, że z powodu dyrektywy FIA będzie musiał opracować nowe tylne skrzydło, co będzie kosztować go ok. 500 tys. dolarów. To z kolei wpłynie na inne plany zespołu, który musi się zmieścić w limicie wydatków (145 mln dolarów).

Czytaj także: Monako - raj dla miliarderów w F1 George Russell ma konkretne żądania

Źródło artykułu:
Czy elastyczne tylne skrzydła powinny być wycofane z F1?
Tak
Nie
Zagłosuj, aby zobaczyć wyniki
Trwa ładowanie...
Komentarze (2)
avatar
Ralf_S
21.05.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Znaczy wg. Redaktora, tylne skrzydło odgina się tylko jak wieje wiatr? ;) Jak flauta jest to nie działa?  A może jednak chodzi o pęd powietrza?  
avatar
Sebolini
21.05.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Odnośnie pytania w ankiecie. W ubiegłym sezonie jakoś nie zmieniali regulaminu, czy nie zabroniono korzystać z systemu DAS opracowanego przez Mercedesa...