Marek Wawrzynowski: Polski działacz chce więcej forsy. Będzie co przepuścić (felieton)

Newspix / Adam Starszyński / Na zdjęciu: Dariusz Mioduski
Newspix / Adam Starszyński / Na zdjęciu: Dariusz Mioduski

Mieli rozmawiać o kierunkach rozwoju polskiej piłki, a skończyło się na błaganiu o pieniądze. Rzeszowski "Kongres 590" pokazał słabość polskiego środowiska piłkarskiego.

Kasa, kasa, kasa, dajcie nam kasę - wołają polscy działacze klubowi. "Kongres 590" - zlot tęgich umysłów z różnych dziedzin życia - na którym mówiono o problemach polskiego futbolu, zamienił się w żałosne błaganie o forsę. I wiecie co? Ja bym nawet chciał, żeby oni tę forsę dostali, gdyby nie to, że i tak ją przepuszczą.

Spójrzmy, jaki jest dziś stan naszej PKO Ekstraklasy. Polski działacz ma do dyspozycji fajne nowe stadiony, żyje w dużym kraju, więc ma większe możliwości ściągnięcia kibica niż jego kolega z Czech albo Słowacji, ma większe możliwości zarabiania. W Polsce piłka nożna jest relatywnie popularna, kilkaset tysięcy osób gra w piłkę. A do tego - to może najważniejsze - ma bardzo wysoki, jak na Europę Wschodnią, kontrakt telewizyjny. 10. w Europie. A jak się to przekłada na ranking lig europejskich? No więc właśnie spadliśmy na 28. miejsce. Co na to działacze? Kasa, więcej kasy, dawajcie kasę.

Zobaczmy (cytaty za Grzegorzem Nawackim z "Pulsu Biznesu")

Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP:
 "Polska Ekstraklas potrzebuje 3 rzeczy: pieniędzy, pieniędzy i pieniędzy. Ale nie na gaże piłkarzy czy działaczy, tylko na infrastrukturę całoroczną do szkolenia młodzieży. Do tego trzeba wdrożyć model szkolenia, bo dziś każdy trener po swojemu.

ZOBACZ WIDEO El. ME 2020: Łotwa - Polska. Robert Lewandowski szczerze o swojej nieskuteczności w kadrze. "Każdy ma takie okresy"

Dariusz Mioduski, prezes Legii Warszawa : "Nie czarujmy się, nie ma klubu w Europie, który osiąga sukces, szkoląc tylko młodych piłkarzy, potrzebne jest także ściąganie doświadczonych piłkarzy. Pieniądze są potrzebne na finansowanie podnoszenia poziomu sportowego".

Witold Strzałkowski z Jagiellonii Białystok: "Trzeba zacząć dyskusję o rewolucyjnych zmianach, a nie tylko mówić o pieniądzach na infrastrukturę. Myślę o czymś w rodzaju funduszu rozwoju piłki na wzór PFR, być może ten fundusz powinien się kapitałowo angażować w kluby".

Jeszcze Dariusz Mioduski: "Jeśli Orlen zechce wesprzeć Legię Warszawa taką samą kwotą jak Roberta Kubicę, to gwarantuję, że będziemy grać w Lidze Mistrzów".

Prowadzący konferencję dziennikarz zaznaczył przytomnie, że przecież polskie zespoły odpadają w eliminacjach z klubami, które mają znacznie mniejsze budżety, na co z odsieczą przyszedł Piotr Rutkowski, prezes Lecha Poznań i stwierdził, że nasi zawodnicy nie wytrzymują roli faworyta.

Ideałem byłoby więc mieć dużo więcej pieniędzy, ale nie być faworytem. A najlepiej pewnie mieć po prostu dużo pieniędzy. Gra w piłkę nawet nie jest tu potrzebna. Proste pytanie: czy kluby np. przegłosowały zapis, żeby z ostatniego, rekordowego kontraktu telewizyjnego przeznaczać część pieniędzy na rozwój infrastruktury albo szkolenia? Oczywiście, że nie. Przez 20 lat otrzymywania potężnych pieniędzy z kontraktów telewizyjnych kluby stoją w miejscu. Ładne stadiony? Tak, ale to z pieniędzy podatnika. Kolejne pieniądze są przejadane, więc wyciągnijmy rękę po środki publiczne, może podatnik nie zauważy. Zwykle nie zauważa.

Szczerze tak każdy może: wydawać publiczne pieniądze. Ja mam propozycję dla ludzi ze spółek Skarbu Państwa: dajcie mi 100 milionów euro, a ja zbuduję klub na Ligę Mistrzów, wchodzi ktoś?

Pan Mioduski chciałby mieć takiego sponsora jak ma Slavia Praga. Tyle tylko, że chiński sponsor Slavii wyłożył kasę, ale w zamian zapewnił sobie decyzyjność. Pan Dariusz chciałby zjeść ciastko i mieć ciastko.

ZOBACZ: Polska Ekstraklasa na peryferiach Europy

Kongres miał odpowiedzieć na pytanie, czy dogonimy piłkarską Europę. Wielu ludzi wskazywało, co trzeba zrobić. Na przykład prezes banku PKO BP uważa, że trzeba inwestować w infrastrukturę dla dzieci. Szczerze, nie mam nic przeciwko temu. Ale nie jest to dziś najważniejszy problem polskiej piłki młodzieżowej. Świat zna piłkarzy, którzy wychowywali się na pięknych trawiastych boiskach oraz takich, którzy wyszli z biedy i warunków nie mieli żadnych. W Polsce jest pełno orlików, boisk szkolnych i tak dalej. Jest gdzie trenować, za to nie ma wielu dobrych trenerów.

Największy problem polskiej piłki paradoksalnie polega na tym, że nikt decyzyjny nie potrafi zdiagnozować problemów. Wyszukuje się tematów zastępczych.

Problemem polskiej piłki nie są pieniądze ale know-how, kreatywność, poszukiwanie, edukacja. Przykładowo PZPN od lat chwalił się, że za rządów Bońka wszedł w finansową nadprzestrzeń. A jak doszło do szkolenia, związek wprowadził kilka śmiesznych programików i tyle widzieliśmy rewolucję w szkoleniu. Kasa to nie wszystko.

ZOBACZ: Wielki futbol nie chce polskiego piłkarza

Z kolei kluby zaczęły inteligentnie inwestować w szkolenie i trzeba im to oddać, że pod tym względem takie kluby jak Lech, Legia, Zagłębie Lubin, Pogoń Szczecin i kilka innych idą do przodu znacznie szybciej niż cała polska piłka. Tyle tylko, że leży drugi filar zarządzania klubem piłkarskim, konkretnie ten, który interesuje kibiców najbardziej - a więc jakość piłkarska. Dobór trenerów, skauting, to od lat problemy Legii czy Lecha, największych polskich klubów.

Tak naprawdę rozwiązanie problemów polskiej piłki jest proste: szkolenie, edukacja, kompetentni ludzie zarządzający sportem, porządni trenery. I tyle, nic więcej na początek. Można wchodzić oczywiście w szczegóły, często to robimy.

Mamy dużo więcej niż nam się wydaje. Gdy rozmawiam z Czechami, patrzą na nas z zazdrością. Oni mają dobry futbol klubowy, a my mamy wszystko. Brakuje nam tylko ludzi. Pieniądze ze spółek Skarbu Państwa ani kolejne boiska tego nie zmienią.

ZOBACZ inne teksty autora

Komentarze (26)
xyzyx
8.11.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Mioduski wyłożył sporo własnej kasy na Legię, pożyczając klubowi znaczą sumę, a przede wszystkim uruchomił i wychodził bardzo znaczne środki na budowę okazałej akademii dla dzieci i młodzieży o Czytaj całość
avatar
Robert Kolakowski
19.10.2019
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
Metoda Mioduskiego: kupic starszego pilkarza (wieku miedzy 27 a 35) i sprzedac go za mniej piniedzy. Metoda Logiczna: kupic mlodego, ale juz troche sprawdzonego, obiecujacego zawodnika i sprzed Czytaj całość
avatar
zbych22
9.10.2019
Zgłoś do moderacji
1
1
Odpowiedz
Czyżby wprowadzany od siedmiu lat przez PZPN i Bońka system szkolenia dzieci i młodzieży był do bani? Co innego wynika z jego ględzenia w wywiadach dla mediów. Kto ma wyłożyć pieniądze na pols Czytaj całość
lewybdg
9.10.2019
Zgłoś do moderacji
3
0
Odpowiedz
polska piłka jest jak polska służba zdrowia, czyli wielkie brązowe gówno. 
avatar
Andrzej000000
9.10.2019
Zgłoś do moderacji
3
1
Odpowiedz
Na wizerunku Kubicy i rozpoznawalności marki dzięki F1, Orlen zarobił i zarobi grube miliony. A inwestycja w Polską piłkę to studnia bez dna a rezultatów jak nie było tak nie ma, niezależnie il Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.