- Czułam, że to coś bardzo, bardzo popularnego, że ludzie to kochają, a nikt nie zaspokaja ich potrzeb. Podczas kobiecych mistrzostw świata nie mogłeś kupić w sklepie Nike koszulki z nazwiskiem Alex Morgan czy Megan Rapinoe. To było szalone. Dlaczego nie skorzystać z takiej okazji? To przecież wielkie gwiazdy - mówiła Natalie Portman w rozmowie z Julie Foudy na kanale YT ESPN. Aktorka postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce.
Klub w cieniu walki o prawa kobiet
Natalie Portman nie trzeba nikomu przedstawiać. Zdobywczyni licznych nagród, z Oscarem na czele, gwiazda takich produkcji jak "Czarny Łabędź" czy "Leon Zawodowiec". Skąd zatem pomysł na futbol?
- Punktem zwrotnym był moment, gdy wraz Karą zorganizowałyśmy wydarzenie, by pokazać więcej kobiet pracujących przy USWNT (United States women's national soccer team - kobieca reprezentacja narodowa USA w piłce nożnej - przyp. red.). [...] Im więcej czasu spędzałam z tymi kobietami, tym więcej się nauczyłam i tym większy wpływ chciałam wywrzeć - zdradziła Portman w rozmowie z "The Athletic".
ZOBACZ WIDEO: Zmiana pokoleniowa w polskim sporcie? "Świątek, Zmarzlik i Błachowicz przerośli swoich mistrzów"
To właśnie wspomniana Kara Nortman, jedna z liderek branży Venture Capital w Los Angeles, zaraziła aktorkę miłością do futbolu. Choć tak naprawdę, to wcale nie pasja do sportu stoi u podstaw powstania Angel City. Wszystko zaczęło się od lunchu w 2018 roku. To wówczas Nortman opowiedziała koleżance o swojej walce o równe wynagrodzenia w amerykańskiej piłce. To także Nortman przedstawiła aktorkę kluczowym postaciom w świecie kobiecej piłki nożnej w USA. A Portman w ten świat bardzo szybko wsiąknęła.
- W lutym 2019 roku Alex Morgan, Becca Roux (dyrektorka stowarzyszenia graczy USWNT) i ja zjadłyśmy lunch, ponieważ bardzo chciałam dowiedzieć się więcej na temat walki USWNT o równość płac. Zarówno Alex, jak i Becca były niesamowicie otwarte - wspomina Portman.
Gdy w lipcu 2019 piłkarki z USA sięgnęły po drugie z rzędu mistrzostwo świata, Portman nie miała już wątpliwości. - To było oczywiste, potrzebowałyśmy widzieć te kobiety grające w Los Angeles. Potrzebowałyśmy tutaj drużyny - powiedziała. Nie zamierzała jednak działać w pojedynkę. Uruchomiła swoje kontakty, szybko zbierając pokaźną grupę gwiazd chętnych, by włączyć się w projekt.
- Było kilka osób, które bardzo pozytywnie mnie zaskoczyły, które od razu powiedziały "wchodzę w to", jak choćby Eva Longoria, która z miejsca się zgodziła. Zapytała tylko "czego ci potrzeba? chcę w tym być!" - zdradziła Portman w rozmowie z ESPN.
Pierwszy rząd rewolucji
Ostatecznie Angel City powstało z inicjatywy czterech osób - Natalie Portman, Kary Nortman, Julie Uhrman - twórczyni konsoli OUYA, którą w 2015 roku przejął Razer, a także Alexisa Ohaniana - jednego z twórców serwisu reddit.com, prywatnie męża Sereny Williams.
To jednak tylko wierzchołek góry lodowej. W budowanie Angel City zaangażowana jest bowiem ogromna rzesza celebrytek. Nie brakuje aktorek, jak Eva Longoria, Jennifer Garner czy Uzo Aduba, niezliczonych byłych gwiazd USWNT jak Mia Hamm, ale też czołowych postaci innych dyscyplin z Lindsey Vonn i wspomnianą Sereną Williams na czele. Wymieniać można długo.
Najciekawszą osobą wchodzącą w skład grupy właścicielskiej jest jednak Alexis Olympia Ohanian - czyli dwuletnia córeczka Alexisa Ohaniana i Sereny Williams. - Jako ktoś, kto spędza wiele godzin kopiąc piłkę z moją 2-letnią córką, chce, żeby miała miejsce w pierwszym rzędzie tej rewolucji - powiedział ojciec dziewczynki, cytowany przez nwslsoccer.com.
- To pierwszy raz, gdy doszło do połączenia sił osób z tylu dziedzin. Kobiety z branży rozrywkowej, technologicznej, ze świata biznesu, reklamy, sportu, to niesamowite słyszeć, jak wiele podobnych wyzwań i ich kreatywnych rozwiązań stworzyły osoby na różnych polach. Teraz pierwszy raz możemy połączyć nasze siły - mówiła natomiast rozemocjonowana Portman.
Relacja na pokolenia
Oficjalnie projekt ogłoszony został 21 lipca 2020 roku. Do pierwszego meczu jednak jeszcze daleka droga. W Ameryce obowiązuje system franczyzowy. Nowy klub zostanie dopuszczony do ligi od 2022 roku.
Brak oficjalnych spotkań przez najbliższe kilkanaście miesięcy nie oznacza jednak wegetacji. Klub już dziś bardzo dba o budowanie swojej marki. Zwłaszcza, że potencjał startowy, dzięki znanym nazwiskom inwestorek, jest ogromny.
- Miałam więcej telefonów odnośnie zakładania drużyny futbolowej, niż w sprawie jakiejkolwiek roli w całej mojej karierze! Ale kocham to! - mówiła w lipcu Eva Longoria w rozmowie z oficjalnym kanałem La Liga.
- Możemy wzmacniać i budować świadomość naszej społeczności na temat wysiłków, które podejmujemy, opierając się na naszych kibicach, tak by ich wpływ był odczuwalny - mówiła natomiast Uhrman cytowana przez serwis ocregister.com.
Angel City mocno stawia bowiem na liczne akcje społeczne. Jednym z założeń klubu jest zwracanie 10 procent dochodów sponsorskich swojej społeczności. O tym, że nie są to puste słowa, przekonało się już chociażby środowisko LGBT, które wsparto 10 procentami dochodów z partnerstwa z Heinekenem. Innym przykładem jest niedawno nawiązane partnerstwo z Therabody - 10 procent umowy wesprze drobne przedsiębiorstwa należące do kobiet w Kalifornii.
- Angel City i nasi partnerzy odgrywają istotną rolę jeszcze przed wyjściem na murawę. To coś więcej, niż nazwa na koszulce, czy logo na ekranie - podkreśla Uhrmann.
- Angel City jest budowane w Los Angeles, jest budowane dla Los Angeles i nigdzie się nie rusza. Możemy obiecać, że będziemy rozwijać relacje z naszą społecznością, która przetrwa przez pokolenia, ponieważ my nigdzie się nie wybieramy - zapowiedziała prezydent klubu.
Czytaj także:
- PKO Ekstraklasa. Jarosław Mroczek: Chcemy pokazać Pogoń Szczecin w Europie
- Cristiano Ronaldo pokazał, jak spędził sylwestra. Padły ważne słowa o koronawirusie