Według nich sytuacja, w której większość środków finansowych pozyskiwanych na podstawie zbywania praw marketingowych oraz telewizyjnych do meczów polskiej ligi pozostaje do dyspozycji Związku Piłki Ręcznej w Polsce, jest niedopuszczalna.
"Szanowny Panie Prezesie,
Niniejszym wnosimy o udział klubów w decyzjach dotyczących zbywania praw komercyjnych tj. do transmisji telewizyjnych i praw marketingowych do meczów ligowych polskiej piłki ręcznej. Decyzje takie winny być podejmowane po uzgodnieniu z klubami, z uwzględnieniem ich partycypacji w zyskach.
W opinii naszej niedopuszczalnym jest, aby tak pozyskiwane środki finansowe pozostawały w większości w dyspozycji Związkowej a nie Klubowej, przy jednoczesnym obciążaniu Klubów realizacją zobowiązań umownych.
Praktyki takie naruszają nie tylko ogólnie przyjęte zasady poszanowania i partnerskiej pozycji stron, ale stoją również w sprzeczności ze stanowiskiem organów Unii Europejskiej i europejskiej judykatury, z której jasno wynika, że uprawnienia komercyjne z tytułu meczu w sporcie drużynowym powinny należeć do klubów sportowych, biorących udział w tym meczu, ewentualnie do klubów i federacji organizującej rozgrywki klubowe.
Dla uzasadnienia naszego stanowiska przywołujemy orzeczenie Sądu Pierwszej Instancji Unii Europejskiej (pod taką nazwą funkcjonował do roku 2009 Sąd wchodzący obecnie w skład Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej) z 8 października 2002 r o łącznej sygnaturze T-185/00, T-216/00, T-299/00 i T-300/00. W świetle powyższego orzeczenia, w przypadku piłki ręcznej, wszelkie prawa do transmisji telewizyjnej powinny przysługiwać gospodarzowi meczu.
Mamy świadomość, że w prawie polskim brak jest regulacji jednoznacznie określających podmiot uprawniony z tytułu praw komercyjnych związanych z meczem w sporcie drużynowym. Jednakże przy ocenie tej kwestii należy kierować się interpretacją oraz porządkiem prawnym nie tylko krajowym, ale i wiążącym kraje członkowskie, prawem europejskim.
Analizując zapisy ustawy o sporcie z 25.06.2010 r (tj. Dz.U. z 2014 r. poz. 715) można dojść do wniosku, że ustawa ta nie przewiduje dla polskiego Związku Sportowego wyłącznych praw majątkowych związanych z rozgrywkami sportowymi organizowanymi przez Związek.
Co więcej ustawa o sporcie nie zawiera żadnej delegacji upoważniającej polskie związki sportowe do rozstrzygania spraw powyższych uprawnień medialnych lub marketingowych w wewnętrznych przepisach związków (np. w statutach).
Należy wskazać, że brak takiego unormowania dowodzi o braku woli ustawodawcy do stworzenia takich możliwości, co w konsekwencji świadczy o tym, iż ZPRP nie jest uprawniony do samodzielnego zbywania praw komercyjnych do meczów ligowych polskiej piłki ręcznej.
Dlatego umowy podpisane w tym względzie, naruszają jedną z podstawowych zasad prawnych zgodnie z którą nikt nie może przekazać więcej praw niż sam posiada.
W opinii prawników analizujących przedmiotowy stan prawny, umowy takie mogłyby zostać wzruszone przez podmioty posiadające powyższe uprawnienia, w tym przypadku kluby. Stwierdzić zatem należy, że nie przysługuje ZPRP uprawnienie do samodzielnego rozstrzygnięcia tej sprawy w swoich aktach wewnętrznych, mamy tu na myśli § 6 ust. 3 Statutu ZPRP w oparciu o który Związek nadał sobie wyłączne prawa marketingowe i medialne do zawodów rozgrywanych w ramach współzawodnictwa w piłce ręcznej.
Dotychczasowa praktyka ZPRP godzi nie tylko w interesy klubów, ale może godzić również w interesy obecnych jak i przyszłych partnerów biznesowych wspierających naszą dyscyplinę sportu.
W świetle przytoczonych argumentów nasze stanowisko wyrażające sprzeciw względem aktualnego stanu rzeczy, zgodnie z którym kluby partycypują w ograniczeniach i obowiązkach bez wyraźnych korzyści, winno zostać uznane za zasadne.
W miejscu tym należy podkreślić, że wszystkie kluby mają dobre intencje i chcą działać w dobrej wierze na rzecz współpracujących podmiotów, jak i dla wspólnego dobra jakim jest rozwój piłki ręcznej w Polsce.
Dodatkowo kluby zobowiązują się do wykorzystania środków finansowych pozyskanych ze sprzedaży praw do transmisji telewizyjnych i sponsoringu tytularnego na podniesienie poziomu sportowego, szkolenie młodzieży oraz działalność marketingową, co w sposób jednoznaczny zwiększy wartość dla telewizji, sponsorów, reklamodawców jak i fanów rodzimego szczypiorniaka.
Mając powyższe na uwadze, wnioskujemy do Pana Prezesa o podjęcie stosownych działań w terminie 7 dni od daty otrzymania tego pisma w zakresie uwzględnienia naszych postulatów związanych z pełną partycypacją klubów w umowach ze Sponsorami ligi oraz prawami transmisyjnymi.
Wnioskujemy również o stworzenie zespołu roboczego złożonego z przedstawicieli Klubów i ZPRP, który to powinien rozpocząć natychmiastowe rozmowy z przedstawicielami powyższych podmiotów.
Z poważaniem,
Paweł Biały - Pogoń Szczecin
Paweł Krążała - WKS Śląsk Wrocław
Bogdan Kmiecik - Górnik Zabrze Handball
Grzegorz Maj - Stal Mielec
Katarzyna Zygier - KS SPR "Chrobry Głogów”
Janusz Maksym - KS Gwardia Opole
Artur Zieliński - SPR Wisła Płock
Arkadiusz Kardyka - KPR Legionowo
Jerzy Witaszek - KS "Azoty Puławy”
Agnieszka Laskowska - MMTS Kwidzyn
Witold Kulesza - MKS Zagłębie Lubin"