Aby mieć pieniądze na start sprzedawał swoje krowy. 20 lat od debiutu Philipa Boita

Getty Images / Philippe Montigny / Na zdjęciu: Philip Boit
Getty Images / Philippe Montigny / Na zdjęciu: Philip Boit

Philip Boit był pierwszym czarnoskórym biegaczem narciarskim. Dystans 10 km był dla niego niemal morderczym wyzwaniem. Jednak nie poddawał się. Aby mieć na bilety, sprzedawał... krowy.

W obecnych czasach na MŚ w narciarstwie klasycznym startują zawodnicy niemal ze wszystkich kontynentów, w tym z państw zupełnie egzotycznych, niekiedy ledwie potrafiący poruszać się na nartach. O każdym z nich można powiedzieć, że pewnie nie byłoby go na starcie, gdyby nie Philip Boit. To właśnie Kenijczyk zapoczątkował udział nietypowych zawodników w biegach na tak szeroką skalę - wcześniej egzotykę w tej dyscyplinie stanowili co najwyżej Turcy i Hiszpanie.

Boit zaczynał przygodę ze sportem tak jak liczni rodacy, czyli od zwykłych biegów lekkoatletycznych. Na dystansie 800 metrów radził sobie przyzwoicie, ale nie łapał się do kadry narodowej. Jego kariera przeszłaby bez żadnego echa, gdyby nie akcja marketingowa firmy Nike. Jej PR-owcy wymyślili bowiem, że skoro Kenijczycy są niezwykle wytrzymali i kapitalnie biegają, to będą równie mocni w biegach narciarskich, oczywiście jeśli tylko opanują technikę poruszania się na dwóch deskach.

W grupie kilku wyselekcjonowanych lekkoatletów znalazł się także Boit. Jak się okazało, bieganie na nartach opanował z nich najlepiej i jako produkt marketingowy firmy został dzięki temu pierwszym w historii Kenijczykiem biorącym udział w zimowych igrzyskach olimpijskich.

W programie biegowych konkurencji w Nagano nie było jeszcze sprintu. Najkrótszą konkurencją był dystans 10 kilometrów stylem klasycznym. Boit otrzymał w nim ostatni, 97. numer startowy. O ile na płaskich odcinkach radził sobie znośnie, odpychając się rękoma i nie pracując nogami, o tyle na wzniesieniach było już bardzo trudno. Po 6,5 km Kenijczyk miał taki czas, jak najlepsi uzyskali na mecie.

ZOBACZ WIDEO Michał Bugno z Pjongczangu: Dla hejterów kpiących z wyników Polaków mam pewną radę

Na finałowej prostej miał nawet dość dużą prędkość, choć jego łączna strata do Bjoerna Daehlie wyniosła 20 minut. I właśnie z Norwegiem wiązała się jedna z tych scen, które obiegły cały świat. Boit nie umiał wyhamować po przekroczeniu linii mety, ale właśnie tam czekał już na niego Daehlie. Multimedalista wyciągnął rękę do Kenijczyka, pomógł mu się zatrzymać, a następnie pogratulował samozaparcia i ukończenia biegu.

Na tym kariera Philipa Boita miała się skończyć, gdyż w Nike stwierdzono, że eksperyment marketingowy przyniósł sukces, a jego kontynuowanie nie przyniesie już dalszych zysków, bo będzie pozbawione elementu zaskoczenie. Niespodziewanie okazało się jednak, że Kenijczyk... autentycznie pokochał biegi narciarskie. Nie mając już globalnego sponsora musiał odtąd radzić sobie samemu, ale postanowił, że będzie kontynuował swoje występy.

Jak się okazało, kariera Boita potrwała jeszcze 13 lat i dobiegła końca dopiero w 2011 roku. Kenijczyk brał udział jeszcze w igrzyskach w Salt Lake City i Turynie, natomiast zabrakło go w Vancouver, gdzie kryteria udziału były już bardzo zaostrzone i uniemożliwiły mu start. Boit powetował to sobie występem na mistrzostwach świata w Holmenkollen, gdzie dziesiątki tysięcy kibiców fetowały go niczym wielką sławę.

Aby dobrze przygotować się do swych startów Kenijczyk starał się jeździć na zgrupowania do Skandynawii, mające dać mu możliwość zobaczenia śniegu nie tylko podczas zawodów. Kosztowne wyprawy nie było jednak łatwo opłacić, więc Boit, który na co dzień był farmerem, musiał sprzedawać swoje krowy i nabywać za nie drogie bilety lotnicze.

Po wspomnianych mistrzostwach w Holmenkollen Kenijczyk ukończył jeszcze Bieg Wazów na dystansie 90 km (potrzebował na to ponad 8 godzin) i skończył karierę. Współcześnie ma wielu naśladowców, ale jak dotąd nie doczekał się następcy z Kenii na międzynarodowych zawodach.

Komentarze (0)
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.