Rajd Polski, którego pierwsza edycja została przeprowadzona ponad 100 lat temu, jest drugim po Rajdzie Monte Carlo najstarszym rajdem samochodowym. W przyszłym roku będzie rundą mistrzostw Europy (ERC) już po raz 55. Polski klasyk nie ma pod tym względem rywala w rozgrywanym od 1953 roku najstarszym cyklu mistrzowskim na świecie.
- Na przestrzeni lat Rajd Polski pokazał, że jest "polski" nie tylko z nazwy, a różne nawierzchnie i lokalizacje są jego częścią. Od 1921 roku, gdy pierwsza edycja prowadziła z Warszawy do Białowieży, rajd zaznaczał swoją obecność w wielu regionach kraju, wielokrotnie goszcząc najlepszych kierowców i najważniejsze rajdowe cykle: mistrzostwa świata i Europy - powiedział Michał Sikora, prezes Polskiego Związku Motorowego.
ZOBACZ WIDEO: Robert Kubica nie kryje się z wiarą w Boga. "Kiedyś mocno chroniłem temat religii"
W latach 60. i 70. Rajd Polski związany był z Krakowem, by na kolejne dwie dekady trafić do Wrocławia. W XXI wiek Rajd Polski wszedł z trasami w Kotlinie Kłodzkiej, a od 2005 roku, przez 20 lat jego bazą były Mikołajki.
- Mazurskie szutry zapisały piękne karty rajdowej historii. Przed nami i przed Rajdem Polski kolejny rozdział - w nowym miejscu i ponownie na asfaltowej nawierzchni, w regionie stanowiącym ważny punkt na motorsportowej mapie Polski - dodał Michał Sikora.
Bazą 82. Rajdu Polski będzie Śląsk. Najlepsze załogi rajdowe Europy i Polski rywalizować będą na asfaltowych odcinkach, znanych m.in. z wcześniejszych edycji Rajdu Śląska, rozgrywanego w ramach rajdowych mistrzostw Europy, Rajdowego Pucharu Europy czy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Organizatorem rajdu, wraz z Polskim Związkiem Motorowym, będzie Fundacja Automobilistów, inicjator i gospodarz Rajdu Śląska.
- Możliwość organizacji Rajdu Polski na Śląsku to dla nas zaszczyt i ogromne wyróżnienie, za które chcielibyśmy podziękować Polskiemu Związkowi Motorowemu. Od kilkunastu lat krok po kroku budowaliśmy nasze doświadczenie - zaczynając od rajdów okręgowych, przez imprezy rangi krajowej, aż po ubiegłoroczną, bardzo wysoko ocenioną rundę rajdowych mistrzostw Europy - powiedział Grzegorz Wróbel, prezes Fundacji Automobilistów.
- Przyznanie nam tak prestiżowego wydarzenia to wielkie wyzwanie, ale jesteśmy przekonani, że wspólnie z zaangażowanymi automobilklubami - zarówno ze Śląska, jak i innych regionów kraju - uda nam się stworzyć wyjątkową motorsportową imprezę i wspaniałe widowisko. Śląsk to region o bogatych tradycjach rajdowych, z którego pochodzi wielu utytułowanych zawodników. Nie mamy wątpliwości, że będzie to również bardzo dobre miejsce dla Rajdu Polski - dodał Wróbel.
82. Rajd Polski jest jedną z ośmiu rund w kalendarzu mistrzostw Europy 2026. Pięć z nich zostanie rozegranych na nawierzchniach asfaltowych, a trzy na szutrowych. Walka o mistrzowską koronę rozpocznie się w drugiej połowie marca na Węgrzech, a finał nastąpi w drugi weekend października w Portugalii. Europejska czołówka będzie również rywalizowała na odcinkach specjalnych w Hiszpanii, Szwecji, we Włoszech, w Polsce, Czechach i Wielkiej Brytanii.
Asfaltowe odcinki specjalne 82. Rajdu Polski będą także areną rywalizacji podczas jednej z rund Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP).
W sezonie 2026 tytułu mistrza Europy będzie bronił Mikołaj Marczyk, świetnie czujący się na śląskich asfaltach. Marczyk, który swoją rajdową karierę rozpoczynał na śląskich oesach, trzykrotnie triumfował w Rajdzie Śląska, w tym w tegorocznej edycji.
Kalendarz rajdowych mistrzostw Europy ERC 2026:
20-22 marca: Rally Hungary (Węgry, szuter)*
17-19 kwietnia: 43rd Andalusia Rally - Sierra Morena- Córdoba World Heritage Site (Hiszpania, asfalt)
22-24 maja: BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia (Szwecja, szuter)
3-5 lipca: Rally di Roma Capitale (Włochy, asfalt)
24-26 lipca: 82. Rajd Polski (asfalt)
14-16 sierpnia: Barum Czech Rally Zlin (Czechy, asfalt)
4-6 września: JDS Machinery Rali Ceredigion (Wielka Brytania, asfalt)
9-11 października: Rally Five Cities North of Portugal (Portugalia, szuter)
*Z zastrzeżeniem umowy z promotorem rajdu