Esapekka Lappi przed startem w domowej rundzie MŚ miał na koncie ledwie trzy starty w samochodzie klasy WRC. Jego najlepszym wynikiem była czwarta lokata na mecie Rajdu Sardynii. A jednak, przed własną publicznością spisał się świetnie.
Triumfu Lappiego na trasach Rajdu Finlandii nie byłoby bez ogromnego dramatu Jariego-Mattiego Latvali. Były kierowca Volskwagena od drugiego etapu był niepokonany, aż do słynnego oesu Ouninpohja na którym zawiodła go jednostka napędowa w jego Toyocie Yaris WRC. Do tego momentu Latvala był liderem, zmierzając po pewne zwycięstwo.
W końcowym rozrachunku Latvala na przestrzeni całego rajdu wygrał 9 odcinków specjalnych, tyle samo co Lappi, który udowodnił w ten sposób, że zasłużył na miejsce na najwyższym stopniu podium. W niedzielę podczas ostatniego etapu młodszy z kierowców Toyoty wyraźnie odpuścił, prowadząc samochód spokojnie do mety.
Tymczasem finałowe oesy decydowały o dalszym podziale miejsc na podium. Do tych aspirował trzy lata młodszy od Lappiego, Teemu Suninen. Fin jadący Fordem Fiestą WRC dopiero po raz drugi zasiadł za kierownicą samochodu najwyższej kategorii MŚ (debiut w Rajdzie Polski i 6. miejsce) i wygrał trzy odcinki specjalne na rodzimych trasach.
ZOBACZ WIDEO Rajd Polski: Szalona radość zespołu Hyundaia (WIDEO)
Suninen rozpoczynał ostatni dzień rajdu w roli wicelidera, ale stracił świetną lokatę po własnym błędzie na przedostatnim odcinku. Po jego wpadce droga na drugi stopień podium otworzyła się przed doświadczonym 36-letnim Juho Hanninenem. Fin jednak w ostatniej próbie przegrał różnicą kilku sekund z Elfynem Evansem i to Walijczyk cieszył się z ostatecznie z drugiego podium w sezonie.
It has been amazing for us all! Thank you @EsapekkaLappi @Veermi, Juho Hänninen, Kaj Lindström, also @JariMattiWRC and @MiikkaAnttila! pic.twitter.com/ZC3mzne3Uk
— TGR_WRC (@TGR_WRC) 30 lipca 2017
Mocno zawiodła czołówka mistrzostw świata. Lider cyklu WRC Sebastien Ogier wypadł z trasy w drugim dniu rajdu i w trosce o zdrowie swojego pilota (Julien Ingrassia nie czuł się na siłach, by kontynuować rajd) postanowił wycofać się z imprezy.
Problemy Ogiera wykorzystał, choć nie w pełni Thierry Neuville. Belg dzięki szóstej pozycji na mecie i punktom za trzecie miejsce na Power Stage, zrównał się punktami z kierowcą Forda w klasyfikacji generalnej MŚ. Liderem dzięki lepszemu bilansowi pierwszych miejsc jest jednak Neuville.
Czołówka Rajdu Finlandii:
P. | Kierowca | Samochód | Czas/strata |
---|---|---|---|
1 | Esapekka Lappi | Toyota Yaris WRC | 2:29:26.9 |
2 | Elfyn Evans | Ford Fiesta WRC | +36.0 |
3 | Juho Hanninen | Toyota Yaris WRC | +36.3 |
4 | Teemu Suninen | Ford Fiesta WRC | +1:01.5 |
5 | Craig Breen | Citroen DS3 WRC | +1:22.6 |
6 | Thierry Neuville | Hyundai i20 Coupe WRC | +1:33.1 |
7 | Ott Tanak | Ford Fiesta WRC | +1:53.6 |
8 | Kris Meeke | Citroen DS3 WRC | +3:12.6 |
9 | Dani Sordo | Hyundai i20 Coupe WRC | +4:11.5 |
10 | Mads Ostberg | Ford Fiesta WRC | +4:21.2 |