Sebastien Ogier przyjeżdżał do Wielkiej Brytanii z bezpieczną ponad 30-punktową przewagą nad najgroźniejszymi rywalami. W wielce nieprzewidywalnym sezonie 2017, Francuz nie mógł być jednak pewny tytułu do momentu zamknięcia matematycznych szans rywali na jego wyprzedzenie.
Formalności stało się zadość dopiero podczas ostatniego odcinka specjalnego rajdu - Brenig, gdy Ogier minął linię mety z trzecim czasem liczonym w końcowej klasyfikacji. Francuz przegrał co prawda w generalce z Thierrym Neuville'em, który zajmuje trzecie miejsce w MŚ, ale kierowca Hyundaia nie odrobił nic ponadto, co dawało mu jeszcze nadzieję na przedłużeniu szans na walkę o tytuł.
Walijską rundę mistrzostw świata zamykającą sezon WRC w Europie wygrał Elfyn Evans. Dla 28-letniego kierowcy z Walii to największy sukces w karierze. Wcześniej czterokrotnie stawał na podium rajdowych mistrzostw świata.
Powodzenie w Wielkiej Brytanii zapewniło Evansowi zwycięstwo na pierwszym i drugim etapie rajdu, gdzie wypracował sobie ponad 50 sekundową przewagą nad resztą stawki i wygrał 9 z 16 odcinków specjalnych. Na ostatnim niedzielnym etapie nie forsował tempa, skupiając się wyłącznie na utrzymaniu i tak pokaźnej przewagi.
ZOBACZ WIDEO: Igrzyska dały w kość Kusznierewiczowi. "Fatalnie przyciąłem nogę, krew lała się po całej łódce"
Sebastien Ogier dzięki zapewnieniu sobie mistrzostwa w tegorocznym sezonie został drugim najbardziej utytułowanym kierowcą w historii rajdowych mistrzostw świata. Były lider fabrycznego teamu Volkswagena, a obecnie kierowca M-Sportu zdobył pieć tytułów mistrzowskich w pięciu ostatnich sezonach WRC. Więcej tytułów ma tylko jego rodak Sebastien Loeb, który wygrywał na trasach MŚ w latach 2004-2012. Po cztery tytuły w dorobku mają Juha Kankkunen i Tommi Makinen.
Rajd Walii zdecydował także o przyznaniu mistrzostwa w klasyfikacji konstruktorów. Tytuł powędrował do prywatnego zespołu Malcolma Wilsona - M-Sportu barwy, którego reprezentował w tym sezonie Sebastien Ogier, zwycięzca brytyjskiej rundy mistrzostw świata Elfyn Evans oraz Ott Tanak.
Jeszcze dłużej, bo aż 36 lat minęło od trzeciego w historii mistrzostwa świata dla kierowcy korzystającego z podwozia Forda. Poprzedni tytuł w samochodzie amerykańskiego koncernu wywalczyli w 1978 roku Szwed Björn Waldegård i w 1981 roku Ari Vatanen z Finlandii. Skandynawscy kierowcy korzystali wówczas z Escorta RS1800.
Czołówka Rajdu Walii:
P. | Kierowca | Samochód | Czas/strata |
---|---|---|---|
1 | Elfyn Evans | Ford Fiesta WRC '17 | 2:57:00.6 |
2 | Thierry Neuville | Hyundai i20 Coupe WRC | +37.3 |
3 | Sebastien Ogier | Ford Fiesta WRC '17 | +45.2 |
4 | Andreas Mikkelsen | Hyundai i20 Coupe WRC | +49.8 |
5 | Jari-Matti Latvala | Toyota Yaris WRC | +50.3 |
6 | Ott Tanak | Ford Fiesta WRC '17 | +1:02.3 |
7 | Kris Meeke | Citroën C3 WRC | +1:20.5 |
8 | Hayden Paddon | Hyundai i20 Coupe WRC | +2:16.3 |
9 | Esapekka Lappi | Toyota Yaris WRC | +2:46.5 |
10 | Dani Sordo | Hyundai i20 Coupe WRC | +3:50.5 |