Łukasz Kuczera: Dzieci giną na torach. Czas coś z tym zrobić [OPINIA]

Instagram / deanbertavinales21 / Na zdjęciu: Dean Berta Vinales
Instagram / deanbertavinales21 / Na zdjęciu: Dean Berta Vinales

Ostatnie miesiące to trzy wypadki śmiertelne w wyścigach motocyklowych. Ktoś powie, że to ryzyko wpisane w motorsport. Nieprawda. Tragedie mają wspólny mianownik i trzeba w końcu coś zrobić, aby nie stały się powszechne.

W tym artykule dowiesz się o:

- Wyścigi klasy Supersport 300 są najniebezpieczniejszą klasą w historii. Nie podoba mi się to. Boję się, gdy oglądam te wyścigi - to słowa Lorisa Baza po wypadku, który miał miejsce w sobotę na torze w hiszpańskim Jerez. Zginął w nim ledwie 15-letni Dean Berta Vinales. Młody zawodnik uważany był za olbrzymi talent, miał przed sobą całą karierę. Niestety, odszedł od nas zbyt wcześnie.

To trzeci śmiertelny wypadek w wyścigach motocyklowych w ostatnim okresie. Pod koniec lipca na torze Motorland Aragon w Hiszpanii zginął 14-letni Hugo Millan. 30 maja 2021 roku na włoskim torze Mugello życie stracił 19-letni Jason Dupasquier.

Tragedia goni tragedię

Każda z tych tragedii miała wspólny mianownik - nie chodzi jedynie o dość młody wiek motocyklistów, ale o dosiadane przez nich maszyny. Vinales ścigał się w klasie Supersport 300, Millan w europejskim pucharze FIM CEV, Dupasquier w mistrzostwach świata Moto3. W każdej z nich zawodnicy dosiadają małe motocykle o niewielkiej wadze. Wykorzystują je do granic możliwości, jadą w ogromnym ścisku, bo nie ma tam tak znaczącej różnicy w sprzęcie i umiejętnościach. W takiej sytuacji najmniejszy błąd może kosztować życie.

ZOBACZ WIDEO: #dziejesiewsporcie: sędzia znokautowany. Polała się krew!

- Te motocykle są za ciężkie dla tych chłopaków. Jeden z moich trenerów powiedział, że jego syn zaczął trenować mając 13 lat i niczego się na nich nie nauczył, że to zbyt niebezpieczne. Moim zdanie, motocykle o pojemności 300 ccm są bardziej niebezpieczne niż 600 ccm. Poziom osiągów w tych o niższej pojemności jest taki sam. Efekt jest taki, że widzimy duże grupy zawodników jadące obok siebie - to kolejne słowa Baza o problemie wyścigów niższych kategorii.

Jeśli taki motocyklista jak Loris Baz, który ma na swoim koncie występy w mistrzostwach świata MotoGP i World Superbike, mówi o serii wyścigowej, że jest niebezpieczna i boi się ją oglądać, to powinno dać to komuś do myślenia. W ostatnich miesiącach widzimy bowiem pewną tendencję - wypadków śmiertelnych na torach jest więcej.

Baz trafnie diagnozuje problem, bo w ostatnich latach jesteśmy świadkami istnego boomu na niższe kategorie motocykli. Te o pojemności 300 ccm są tańsze w eksploatacji od 600 ccm - zużywają mniej paliwa, mniej "zjadają" opony, również ceny części są znacznie niższe, a i silniki nie są wyżyłowane do granic możliwości - przez co mogą służyć dłużej. Na niższe pojemności przesiadają się też amatorzy - również na polskich torach coraz więcej możemy dostrzec motocykli typu Yamaha R3 czy Kawasaki Ninja 400.

W czym tkwi problem?

Znamienne jest to, że w ostatnich latach nie mamy tragicznych wypadków w wyścigach motocykli o pojemności 600 ccm lub wyższych, jak chociażby MotoGP czy World Superbike. Ich większa moc powoduje, że w większym stopniu weryfikowany jest talent zawodnika. Minimalnie mniej odkręcona manetka gazu powoduje większe straty na prostej czy w zakręcie. Za to maszyny 300 ccm uczą wręcz tego, by wykręcać manetkę do oporu.

Normą w Supersport 300 czy Moto3 stało się to, że zawodnicy jadą w jednej grupie. W kwalifikacjach celowo zwalniają, by przepuścić jednego z rywali przed siebie i za nim się "holować". Przy wyrównanym poziomie sprzętowym, bardzo ważna jest bowiem jazda w cieniu aerodynamicznym za innym motocyklem. To wręcz proszenie się o tragedię, bo gdy upada jeden motocyklista, zaraz za nim jest kilku kolejnych. Nie ma szans, by ominęli oni leżącego na torze człowieka. W taki sposób zginęli Dupasquier, Millan i Vinales.

Sędziowie, dbający o bezpieczeństwo w wyścigach, wiedzą o problemie od kilku lat i na razie niewiele robią. W mistrzostwach świata Moto3 podzielono sesję kwalifikacyjną na dwie części, aby grupy zawodników były mniejsze. Zjawisko holowania nadal występuje. Ostatnimi czasy motocykliści otrzymują za nie kary - najczęściej tracą kilka minut sesji treningowej. Nie jest to jednak sankcja, która by w znaczący sposób odstraszała zawodników i ich teamy. Póki za takie zachowania nie będziemy świadkami dyskwalifikacji, młodzi sportowcy niczego się nie nauczą.

Eksperci z FIM mieli ostatnio zaproponować, by zawodnicy na polach startowych byli rozstawieni w większych odległościach od siebie. Ich zdaniem, ma to rozwiązać problem wypadków na pierwszych okrążeniach. Tyle że chociażby do śmiertelnego wypadku Vinalesa doszło na trzy "kółka" przed metą, więc bardzo wątpliwe jest, aby inicjatywa federacji przyniosła pożądany efekt.

Poziom bezpieczeństwa w wyścigach rośnie stale od kilku lat - pojawiły się poduszki powietrzne, które wybuchają w momencie, gdy odnotują, że zaraz dojdzie do upadku. Dzięki temu zawodnicy coraz rzadziej, po twardych lądowaniach na asfalcie, łamią sobie kości. Jednak w przypadku motocyklisty leżącego na środku toru poduszka nie pomoże. Dupasquier, Millan i Vinales mieli podobne obrażenia - klatki piersiowej i głowy. Dlatego mamy prawo wymagać od sędziów, by zaczęli surowo karać celową jazdę za kimś i zjawisko holowania. Nie możemy przechodzić obojętnie obok kolejnych tragedii i mówić, że taki jest motorsport.

Łukasz Kuczera

Czytaj także:
Rosyjski miliarder kupi zespół F1? Plotki nabrały na mocy
Rodzina "naładowana benzyną". Tragicznie zmarły 15-latek miał podbić świat

Komentarze (3)
avatar
Tom Arus
28.09.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Zjawisko holowania występuje w wyższych klasach również, w niższych klasach wyścigowych czy choćby w MotoGp kiedy jeździły 125cc, a teraz 250 to jest norma, że zawodnik chowa się w tunelu aerod Czytaj całość
avatar
MiroSlaw 1000
28.09.2021
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Przeleciałem tekst tak wzrokowo,nic o Kubicy,kuczera czyżbyś od kogoś zerżnął ten tekst. 
avatar
intro
28.09.2021
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
1. Zmniejszyć moc 2. limit wieku w "większych" pojemnościach 3. w żużlu przetarg na silniki 250, bo już śmigają jak na 500 i wydają majątki na tunerów w wieku 14 lat. 4. Żużel - Silniki 2zaworo Czytaj całość
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.