Tragiczne wypadki z udziałem dzieci. Szykują się zmiany

Materiały prasowe / Repsol Honda / Na zdjęciu: minuta ciszy ku pamięci Jasona Dupaquier
Materiały prasowe / Repsol Honda / Na zdjęciu: minuta ciszy ku pamięci Jasona Dupaquier

Ostatnie miesiące to trzy fatalne wypadki w wyścigach motocyklowych, w których zginęli nastolatkowie. Działacze są świadomi tego, że trzeba poprawić poziom bezpieczeństwa. Jedna ze zmian to podwyższenie minimalnego limitu wieku motocyklistów.

Chociaż sezon 2021 w wyścigach motocyklowych nie dobiegł końca, to pochłonął już trzy ofiary. W ostatnich miesiącach zginęli Jason Dupasquier, Hugo Millan i Dean Berta Vinales. Każdy z nich miał przed sobą kawał życia. Motocykliści mieli odpowiednio 19, 14 i 15 lat.

"Umarli robiąc to, co kochali" - te słowa powtarzano za każdym razem. Jednak światowa federacja i organizatorzy wyścigów nie mają zamiaru zamiatać problemu pod dywan. Dorna, która stoi za mistrzostwami świata MotoGP i World Superbike, a także przedstawiciele FIM powołali specjalną grupę roboczą. Jej zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa w wyścigach najmniejszych klas, w których często ścigają się 14/15-latkowie.

Koniec zmowy milczenia

- Wyścigi klasy Supersport 300 są najniebezpieczniejszą klasą w historii. Nie podoba mi się to. Boję się, gdy oglądam te wyścigi - słowa Lorisa Baza po tragicznym wypadku Deana Berty Vinalesa, do którego doszło w ubiegły weekend w Jerez, przerwały zmowę milczenia w motocyklowym świecie.

ZOBACZ WIDEO Prezes Motoru zdziwiony plotkami. Twierdzi, że to inny klub ma najwyższy budżet

Od kilku lat członkowie mistrzostw świata i niższych serii wiedzieli, że problem istnieje, że zawodnicy wyjeżdżają w jednej grupie i holują się. W razie jakiegokolwiek upadku szansa na uniknięcie wjechania w rywala jest zerowa. Były też sygnały ostrzegawcze - jak śmierć Afridzy Munandara w roku 2019 w Asia Talent Cup, czy śmiertelny wypadek Andreasa Pereza w Barcelonie w roku 2018.

W tej chwili w mistrzostwach świata juniorów Moto3 mogą się ścigać 14-latkowie, w Supersport 300 - 15-latkowie, w mistrzostwach świata Moto3 - 16-latkowie. Dysponują oni maszynami, które bez problemów rozpędzają się do ponad 225 km/h. Niskie koszty powodują też rozrost tych klas. Chociażby w Jerez w SSP300 rywalizowało 42 zawodników. - Problem jest taki, że mamy coraz więcej wypadków śmiertelnych, choć poziom bezpieczeństwa idzie do góry - zauważył Scott Redding, którego cytuje motorsport.com.

Zawodnicy mają kombinezony wypełnione poduszkami powietrznymi, lepsze kaski, poprawiła się infrastruktura torów. - Musimy zatem pomyśleć, co zmieniło się względem sytuacji sprzed 10-15 lat? Mogę wam powiedzieć. Wyścigi są tak wyrównane, że nie ma żadnych przerw między zawodnikami. Gdy masz chmarę 15-latków obok siebie, to tragedia może się wydarzyć w każdym momencie - stwierdził Redding.

Brytyjczyk wie, o czym mówi. W roku 2010 brał udział w incydencie podczas wyścigu Moto2 na torze Misano, w którym zginął Shoya Tomizawa. - To naznaczyło moje życie - przyznał motocyklista z Wysp.

Wyścigi stały się zbyt brutalne

Tegoroczne tragedie Dupasquier, Millana i Vinalesa miały jeden wspólny mianownik - po upadku zawodnicy jadący z tyłu nie mieli czasu na reakcję i wjechali w motocyklistów leżących na asfalcie. W wyższych kategoriach, gdzie zawodnicy nie jeżdżą w takich grupach, tego typu upadków praktycznie nie oglądamy.

Dlatego pojawił się pierwszy pomysł, by zawodnikom w najniższych klasach dać... mocniejszy sprzęt. Paradoksalnie, część zawodników nie odkręcałyby wtedy manetek do końca. W większym stopniu liczyłaby się technika jazdy i umiejętności.

Sam Valentino Rossi, żywa legenda wyścigów, dostrzegł problem niższych kategorii. Zawodnicy jadą w grupie liczącej po 10 motocykli, zderzają się łokciami, wypychają w zakrętach. - Wyścigi stały się zbyt agresywne - powiedział Rossi, który po sezonie 2021 kończy karierę.

Motorsport.com poprosił Dornę, która zarządza MotoGP i World Superbike, o komentarz do ostatnich tragedii. Hiszpańska firma nie chciała jednak zabierać głosu.

Koniec z wyścigami dziećmi?

Aby zostać profesjonalnym motocyklistą, mającym szansę na sukcesy, trzeba zacząć treningi jak najwcześniej. Włosi czy Hiszpanie siadają na małych motocyklach już w wieku 2-3 lat. To się nie zmieni. Tak jak przyszły piłkarz musi wyrabiać pewne nawyki jako dziecko, tak samo jest z motocyklistą.

Grupa robocza powołana przez Dornę i FIM chce jednak, aby nieco wydłużyć motocyklowe "przedszkole". Z nieoficjalnych informacji wynika, że jeden z pomysłów zakłada podwyższenie limitów wiekowych w kategoriach Moto3 czy Supersport 300. To zmusiłoby 13/15-latków do dalszego trenowania, unikania presji w zawodach rangi mistrzostw świata.

"W Wielkiej Brytanii nie możesz legalnie jeździć po drogach, dopóki nie ukończysz 17 lat. Minimalny wiek spożywania alkoholu to 18 lat. Nie możesz też mieszkać sam, aż do momentu ukończenia 18. roku życia. Te ograniczenia mają na celu chronić osoby niepełnoletnie. Czy podwyższenie limitu wiekowego w wyścigach nie byłoby czymś podobnym?" - zastanawia się dziennikarz Lewis Duncan w motorsport.com.

Szkolenie młodych talentów tak przyspieszyło, że obecnie już nastolatkowie docierają na najwyższy pułap wyścigów MotoGP. Przed laty nie zdarzało się to nawet najwybitniejszym. Valentino Rossi miał 21 lat, gdy znalazł się w klasie 500ccm z najmocniejszymi motocyklami. Mick Doohan, pięciokrotny mistrz świata MotoGP, miał 24 lata w momencie debiutu na maszynie 500ccm. Obecnie, w takim wieku, niektórzy już kończą kariery w królewskiej klasie, bo uważani są za mało perspektywicznych.

Michele Fabrizio, jeden z włoskich motocyklistów, po tragicznej śmierci Vinalesa, ogłosił zawieszenie kariery. Ma być to forma protestu na ostatnie wydarzenia. - Potrzebujemy systemu licencji, ale też konkretnych zasad i kar, które otrzymujesz, jeśli je złamiesz - powiedział Włoch.

- Kiedyś było tak, że dostałeś się do mistrzostw świata, gdy udowodniłeś, że masz odpowiedni talent. Teraz przychodzisz z walizką gotówki i dostajesz miejsce. Nie możemy mieć serii złożonych z 40 motocyklistów, którzy na dodatek nie są karani za popełnienie błędów - dodał Fabrizio.

Dobrze, że mówią o tym sami motocykliści, bo to zwiastuje zmiany, które są potrzebne. Tak, by tragedie Vinalesa, Millana czy Dupasquier nie poszły na marne.

Czytaj także:
Kierowca F1 wytoczył proces gigantowi. Dostanie pokaźne odszkodowanie
Czy zdążą na czas? Tor dopiero powstaje, a wyścig F1 w grudniu

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.