To Robert Kubica rozpoczynał sobotni wyścig WEC na Spa-Francorchamps. Polak świetnie odnalazł się w gąszczu innych samochodów, nie popełnił błędu i nie doprowadził do kontaktu. Kierowca AF Corse awansował na siódmą lokatę i miał najlepsze tempo z całej stawki długodystansowych mistrzostw świata. W efekcie potrzebował ledwie kilkunastu minut, by przedrzeć się na piąte miejsce.
Kubica nie był jednak zadowolony z właściwości jezdnych swojego Ferrari. W komunikacji radiowej z zespołem miał zastrzeżenia do zachowania modelu 499P w zakrętach. Nie przeszkodziło to jednak 39-latkowi, by awansować na czwartą pozycję.
Po niespełna 90 minutach jazdy mieliśmy jednak poważny wypadek, do którego przyczyniła się załoga BMW numer 20. Kierowca tej ekipy trafi w Hypercara zespołu Hertz Team JOTA, który następnie uderzył w inne BMW. Na torze pojawiło się sporo części z rozbitych maszyn, a z alei serwisowej musiał wyjechać samochód bezpieczeństwa. Większość stawki wykorzystała neutralizację do zaliczenia pit-stopów.
ZOBACZ WIDEO: Andrzej Lebiediew sprzedał restaurację. Zdradził powody
Po pit-stopie kłopoty miała prowadząca w wyścigu załoga Proton Competition. Wszystko przez niezamknięte drzwi do samochodu Porsche. Neel Jani przez kilka minut walczył z ich domknięciem i pojawiło się ryzyko, że będzie musiał zjechać do alei serwisowej, aby mechanicy rozwiązali jego problem. Ostatecznie Jani zdołał zamknąć drzwi do kabiny i w ten sposób utrzymał prowadzenie w 6h Spa-Francorchamps.
Neutralizacja trwała niemal dwie godziny. W trakcie jej trwania Yifei Ye zastąpił polskiego kierowcę w samochodzie AF Corse. Chińczyk po restarcie spadł na szóste miejsce. Był jednak w stanie utrzymywać dobre tempo. Niestety, w trakcie obowiązywania żółtych flag partner Kubicy nie dostosował się do instrukcji sędziów, za co otrzymał 5 s kary.
- Musisz podkręcić tempo, bo inaczej przy okazji pit-stopu i odbycia kary zostaniemy wyprzedzeni przez kilku rywali - usłyszał Ye przez radio.
Na niespełna dwie godziny przed końcem wyścigu mieliśmy czerwoną flagę. Wszystko przez fatalny karambol, jaki spowodował Earl Bamber z Cadillaca. Nowozelandczyk uderzył w samochód BMW niższej klasy LMGT3. Co gorsza, zniszczył bariery ochronne na odcinku kilkudziesięciu metrów. Ich naprawa zajęła ponad dwie godziny i wielu kierowców oczekiwało w tej sytuacji zakończenia rywalizacji w warunkach czerwonej flagi.
Dość niespodziewanie sędziowie ogłosili, że wyścig zostanie wznowiony i wydłużony o okres obowiązywania czerwonej flagi. To sprawiło, że finisz 6h Spa-Francorchamps obserwowaliśmy przed godz. 21.00, zamiast o godz. 19.00.
Restart wyścigu po czerwonej fladze wywołał trzęsienie ziemi w klasyfikacji. Straciły zespoły, które podczas neutralizacji musiały odwiedzić aleję serwisową i dotankować swoje samochody. W tym gronie znajdowały się fabryczne załogi Ferrari, jak i ekipa Kubicy. Włosi musieli zapomnieć o zwycięstwie, a załoga polskiego kierowcy spadła z czwartego aż na ósme miejsce.
Zwycięstwo odniosła ekipa Hertz Team JOTA, której dopisało szczęście pry okazji restartu. Taki jest jednak urok wyścigów długodystansowych.
WEC - 6h Spa-Francorchamps - wyścig - wyniki:
Poz. | Klasa | Zespół | Załoga | Czas/strata |
---|---|---|---|---|
1. | Hypercar | Hertz Team JOTA | Stevens-Ilott | 141 okr. |
2. | Hypercar | Porsche Penske Motorsport | Estre-Lotterer-L. Vanthoor | +12.363 |
3. | Hypercar | Ferrari | Fuoco-Molina-Nielsen | +1:14.020 |
4. | Hypercer | Ferrari | Pier Guidi-Calado-Giovinazzi | +1:17.710 |
5. | Hypercar | Proton Competition | Jani-Andlauer | +1:26.326 |
6. | Hypercer | Toyota Gazoo Racing | Buemi-Hartley-Hirakawa | +1:34.955 |
7. | Hypercar | Toyota Gazoo Racing | Conway-de Vries-Kobayashi | +1:38.331 |
8. | Hypercar | AF Corse | Kubica-Ye-Shwartzman | +1:49.162 |
9. | Hypercar | Alpine Endurance Team | Chatin-Gounon-Milesi | +2:07.089 |
10. | Hypercar | Peugeot TotalEnergies | Jensen-Mueller | +1 okr. |
11. | Hypercar | BMW M Team WRT | D. Vanthoor-Marciello-Wittmann | +1 okr. |
12. | Hypercar | Alpine Endurance Team | Lapierre-Schumacher-Vaxiviere | +1 okr. |
13. | Hypercar | BMW M Team WRT | van der Linde-Frijns-Rast | +1 okr. |
14. | Hypercar | Peugeot TotalEnergies | di Resta-Duval-Vandoorne | +2 okr. |
15. | Hypercar | Isotta Fraschini | Serravalle-Bennett-Vernay | +3 okr. |
16. | Hypercar | Cadillac Racing | Bamber-Lynn-Bourdais | +46 okr. |
17. | Hypercar | Porsche Penske Motorsport | Campbell-Christensen-Makowiecki | +77 okr. |
18. | Hypercar | Lamborghini Iron Lynx | Bortolotti-Kwiat-Caldarelli | +82 okr. |
19. | Hypercar | Hertz Team JOTA | Button-Hanson-Rasmussen | +104 okr. |
Czytaj także:
- Szef Mercedesa działa za kulisami. Będzie kolejny transfer w F1?
- Gorąco w F1. Zespół pozwał byłego szefa