Półtora okrążenia: Wydaje nam się, że żużel jest pępkiem świata. Zabija nas krótkowzroczność [FELIETON]

WP SportoweFakty / Michał Szmyd / Na zdjęciu: od lewej Fredrik Lindgren, Bartosz Zmarzlik i Martin Vaculik
WP SportoweFakty / Michał Szmyd / Na zdjęciu: od lewej Fredrik Lindgren, Bartosz Zmarzlik i Martin Vaculik

Przyzwyczailiśmy się do tego, że nie za bardzo musimy coś robić. Wystarczy spojrzeć na Grand Prix w Cardiff i porównać trybuny sprzed lat z teraźniejszymi czasami. Być może bardziej opłaca się wykorzystywać nasz kraj - pisze Marta Półtorak.

W tym artykule dowiesz się o:

"Półtora okrążenia" to cykl felietonów Marty Półtorak, byłej prezes Stali Rzeszów.

***

Zmiana przepisów spowodowało, że już wcześniej wiedzieliśmy, w jakich klubach w sezonie 2024 będą startować zawodnicy, co spowodowało, że okienko transferowe nie było już tak emocjonalne. Co prawda w poprzednich latach także coś było wiadomo i wszyscy się domyślali, ale mimo wszystko zawsze to były wiadomości spod lady. Dopiero w trakcie okienka transferowego mieliśmy potwierdzenia. Ten okres był bardzo ciekawy dla kibiców i wówczas upewniali się w pełni, kto i gdzie trafi.

Już od jakiegoś czasu część przynależności klubowych jest znana przed oficjalnymi prezentacjami. Wcześniej było to owiane dozą tajemniczości i niby poniektórzy się domyślali, co się wydarzy, ale nadal nie było nic pewnego. Niektórzy zawodnicy byli przymierzani do pięciu klubów na raz i później jedni byli zadowoleni, a drudzy zawiedzeni, jednak emocje cały czas rosły.

Jeszcze, gdy byłam prezeską w Stali Rzeszów, to okienko transferowe było gorącym okresem. Osobiście starałam się respektować pewne przepisy i raczej chciałam dogadywać się z żużlowcami dopiero wtedy, kiedy można było to robić. Oczywiście w przypadku przedłużenia kontraktów było trochę inaczej i pewne decyzje były podejmowane już wcześniej. Natomiast praca w takim czasie naprawdę była dość żmudna i trudna.

ZOBACZ WIDEO: Dominik Kubera z medalem w Grand Prix? Menedżer nie ma wątpliwości

Przy pozyskaniu zawodnika jest jej naprawdę dużo i czasami nie wystarcza energii oraz pomysłu na to, aby w jakiś ciekawy sposób "sprzedać" podpisanie kontraktu. W przeszłości oczywiście zdarzały się różne pomysły. Ich zresztą może być sporo i na pewno da się w interesujący sposób bawić, nawet razem z kibicami. Pamiętam, że żużlowcy Stali w przeszłości, jeszcze przed prezentacją, byli asystentami sprzedawców w sklepach sportowych, a odbiór był bardzo pozytywny.

Kluby często posiadają wielu pracowników, którzy muszą zajmować się sprawami formalnymi i obsługą zawodów. Jest też dużo osób funkcyjnych, których należy w jakiś sposób przyjąć na stadionie. Sam sezon również jest dość krótki. Dlatego utrzymywanie rozbudowanych zespołów marketingowych jest dość kosztowne. Gdy się zatrudni odpowiednich ludzi, to trzeba wypłacać im pensje przez cały rok i czasami może na to brakować finansów.

Moim zdaniem z uwagi na to, że żużel w Polsce jest bardzo popularny, chyba przyzwyczailiśmy się do tego, że nie za bardzo musimy coś robić, a wystarczą ciekawe widowiska i zwycięstwa. Trzeba jednak przyznać, że tak jest, ponieważ wraz z wygranymi, pojawiają się na trybunach kibice. Jeśli nam nie idzie, to nawet świetny marketing nie spowoduje zatrzymanie fanów na stadionie.

"Czarny sport" w Polsce jest w bardzo dobrej kondycji, gdyż posiada sporo kibiców. Jednakże w innych krajach już nie jest tak kolorowo. Kluby w Szwecji czy w Wielkiej Brytanii też na pewno znają się na marketingu, ale cały czas brakuje zawodników. W Polsce wydaje nam się, że żużel jest pępkiem świata, ale gdzieś indziej już tak nie jest. Wystarczy spojrzeć na Grand Prix w Cardiff i porównać trybuny sprzed lat z teraźniejszymi czasami.

To jest szerszy problem. Według mnie zabija nas krótkowzroczność i brak spojrzenia długofalowego z pewną strategią. Wówczas pewnie byłoby zupełnie inaczej. Osobiście miałem duże nadzieje w momencie zmiany promotora Speedway Grand Prix. Liczyłam, że żużel będzie pojawiał się coraz częściej poza Europą. Discovery potrafi robić naprawdę duże rzeczy. Dlaczego jednak nie zrobiło tego w żużlu?

Być może bardziej opłaca się wykorzystywać nasz kraj, bo przecież polskie miasta będą się biły i licytowały między sobą, aby zorganizować rundę GP, więc po co się wysilać. To jest oczywiście moja interpretacja, jednak nie wiem, jak jest w rzeczywistości. Mimo wszystko, coś w tej zmianie promotora nie wyszło. Nie widzę, aby ktoś był zainteresowany spojrzeniem na dyscyplinę długofalowo i zainwestowaniem w nią. To normalne, że najpierw trzeba włożyć pieniądze, żeby potem odcinać kupony. Jednak dominuje patrzenie tu i teraz, żeby tylko związać koniec z końcem.

W Polsce przecież żużel jest bardzo popularny i być może to ktoś z naszego kraju powinien dotrzeć do Discovery i przedstawić pewien pomysł. To mogłoby przynieść korzyści. Promotor z brakiem doświadczenia w tej dyscyplinie, ale z ogromnym budżetem, mógłby współpracować z ludźmi, którzy od lat w żużlu pracują. Być może w ten sposób powstałby produkt, który jest pożądany na całym świecie. Aczkolwiek, jeśli my mamy coraz mniej żużlowców, a dyscyplina staje się polsko-polska, to być może po prostu nie ma chętnych, aby popracować nad tą inwestycją.

Marta Półtorak

Czytaj także:
26-latek został na lodzie. "Nie dostałem żadnej oferty. Jestem w szoku"
Skandal z udziałem australijskiego mistrza. Władze ligi podjęły zaskakującą decyzję

Komentarze (1)
avatar
Mtb
14.11.2023
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
A w PL dojdzie do tego też,że kibice odwrócą się. Brakuje zawodników,.skaczą z kwiatka na kwiatek.dzus w Lesznie,jutro Zielona, potem znów leszno. Zwykły cyrk 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.