- Ten stadion wyrwaliśmy z gardła. Wielu niedowiarkom, którzy piszą klawiszami w internecie szczęka wypada. Niech sobie kupią pastę, którą reklamują w telewizji – mówił w sierpniu 2018 roku Witold Skrzydlewski.
Ambitny i doświadczony biznesmen, twórca żużla w Łodzi – tak się o nim dziś mówi, bo wziął na swoje barki dużą odpowiedzialność i od 2006 roku odbudował ośrodek żużlowy, który przechodził zapaść. Doprowadził też do wybudowania nowego obiektu, bo poprzedni był w prawdziwej rozsypce.
- Z każdego miejsca widać żużlowców. Myślę, że będą się tu odbywały największe imprezy – mówił w sierpniu 2018 roku dla oficjalnego serwisu ekstraliga.pl na YouTube Witold Skrzydlewski, prezes KŻ Orzeł Łódź. Wtedy powstawała Moto Arena i było to wielkie wydarzenie biorąc pod uwagę zgliszcza poprzedniego stadionu.
Za mniej niż dwa miesiące na nowoczesnym obiekcie wystąpią najważniejsi uczestnicy Grand Prix 2024, wszyscy medaliści Indywidualnych Mistrzostw Świata 2023: Bartosz Zmarzlik, Fredrik Lindgren i Martin Vaculik: gwiazdy PGE Ekstraligi. Na obiekcie H. Skrzydlewska Orła odbędą się ŁÓDŹ KREUJE Indywidualne Międzynarodowe Mistrzostwa Ekstraligi im. Zenona Plecha. Zawody zainaugurują żużlowy sezon 2024 jako impreza mistrzowska z jedenastoletnią tradycją.
Po siedmiu latach obecności na żużlowej mapie Europy Moto Arena - blisko 11-tysięczny obiekt - będzie wreszcie areną zmagań wielkiej imprezy.
Tymczasem jeszcze dziesięć lat temu miejscowy Orzeł rywalizował na bardzo przestarzałym stadionie. Historia łódzkiego żużla jest bowiem kręta. Początki sportu żużlowego w Łodzi przypadają na rok 1948.
Założony został wówczas klub o nazwie Tramwajarz. Obok niego funkcjonował również Dziewiarski Klub Sportowy Włókniarz. Pierwsze lata łódzkiego żużla były mocno niestabilne. W 1951 roku klub zmienił nazwę na Ogniwo i został przeniesiony do… Bytomia. Jednak już po roku siedziba powróciła do Łodzi. Po sezonie 1954 nazwa została zmieniona na Spartę. W 1957 klub powrócił do tradycyjnej nazwy – Tramwajarz. W latach 1954-1957 zespół lawirował między I a II ligą, a od 1958 roku występował już tylko na zapleczu najwyższej klasy rozgrywkowej. Po wyjątkowo słabych sezonach 1963-1964 Tramwajarz przestał istnieć. Po dwóch latach żużel powrócił do miasta jako Gwardia Łódź. Drużyna funkcjonowała przez czternaście sezonów w II lidze. Potem kibice żużla w Łodzi na powstanie lokalnej drużyny musieli czekać aż 15 lat. Założono J.A.G Speedway. W 1999 roku dzięki reformie rozgrywek, drużyna działająca już pod nazwą ŁTŻ Łódź wywalczyła prawo startu w I lidze żużlowej. Klub spadł jednak szybko do niższej ligi, gdzie nie radził sobie zbyt dobrze. Lepsze czasy nadeszły, gdy klubowi zaczęła pomagać zakochana w żużlu Joanna Skrzydlewska i jej ojciec Witold. Gdy w 2005 roku TŻ Łódź przestał istnieć, z inicjatywy rodziny Skrzydlewskich powstał Orzeł Łódź.
Przełomowy był 2006 rok - pod nowym szyldem Orzeł zakończył rozgrywki na szóstym miejscu. Od tamtej pory klub stał się solidny. Dziś wiadomo, że H. Skrzydlewska Orzeł Łódź buduje siłę w Metalkas 2. Ekstralidze krok po kroku. W sezonie 2024 prawdziwym nestorem i motorem napędowym drużyny powinien być doświadczony, 41-letni Tomasz Gapiński. Zapytany przez serwis ekstraliga.pl, jaki cel stawia przed sobą w rozgrywkach, mówi otwarcie: - Bycie krajowym liderem!
Łódź gościła do tej pory m.in. Mecze Narodów, IMP czy IME, ale ŁÓDŹ KREUJE Indywidualne Międzynarodowe Mistrzostwa Ekstraligi im. Zenona Plecha będą w historii tego ośrodka imprezą żużlową z najlepszą obsadą zawodniczą.
Sprzedaż biletów na ŁÓDŹ KREUJE Indywidualne Międzynarodowe Mistrzostwa Ekstraligi im. Zenona Plecha ruszy 2 marca. Bilety normalne: 40 złotych, ulgowe: 20 złotych będą dostępne za pośrednictwem strony biletynazuzel.pl, a także stacjonarnie w kwiaciarni H. Skrzydlewska zlokalizowanej na Moto Arenie Łódź przy ulicy 6-go Sierpnia 71.
Karnety H. Skrzydlewska Orła Łódź na sezon 2024 w Metalkas 2. Ekstralidze uprawniają do wejścia na IMME za darmo.