WP SportoweFakty.wp.pl – wiadomości sportowe, relacje live, wyniki meczów

Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Areny zmagań ligowych: Stadion im. Alfreda Smoczyka w Lesznie

Stadion im. Alfreda Smoczyka w Lesznie jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów żużlowych w Polsce. W ostatnich latach był areną niezwykle udanych dla polskiej reprezentacji zmagań o Drużynowy Puchar Świata.
Jan Gacek
Jan Gacek

Stadion im. Alfreda Smoczyka jest jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów w Lesznie. Budowano go z inicjatywy lokalnego klubu żużlowego z myślą o zabezpieczeniu odpowiednich warunków do uprawiania sportu żużlowego. Przez ponad pół wieku swojego istnienia wielokrotnie zmieniał swój wygląd, był remontowany i modernizowany. Nie zmieniły się tylko dwie kwestie. Jeszcze na etapie budowy działacze ZS "Unia" Leszno jednomyślnie zdecydowali o nadaniu stadionowi imienia tragicznie zmarłego Alfreda Smoczyka, w uznaniu dla jego niebywałego wkładu w rozwój żużla w Lesznie. Druga kwestia to atmosfera panująca na trybunach stadionu. Żużel od wielu lat przyciąga na stadion w Lesznie tłumy kibiców.

W pierwszych latach powojennych klub żużlowy w Lesznie korzystał z toru żużlowego wokół boiska piłkarskiego drużyny "Kolejarza" znajdującego się przy dzisiejszej pływalni "Akwawit". Na swój stadion z prawdziwego zdarzenia Unia Leszno musiała poczekać. Uchwała Prezydium MRN w Lesznie z dnia 18 kwietnia 1952 roku przyznaje klubowi teren byłego stadionu miejskiego przy ówczesnej szosie Rydzyńskiej, a więc terenu pomiędzy dzisiejszymi ulicami Strzeleckiej i 17-ego Stycznia. Niespełna miesiąc później, 16 maja 1952 roku zawiązał się Komitet Budowy Stadionu, w skład którego weszli: J. Bartlewicz (przewodniczący), R. Nadolny, P. Olejniczak, St. Krzymiński oraz I. Papież. Projekt oraz dokumentację techniczną stadionu wykonali społecznie, nie otrzymując żadnego wynagrodzenia, pochodzący z Leszna architekci poznańscy: T. Rozpendowski, L. Sternal i T. Schmidt. Projekt toru żużlowego sporządził J. Olejniczak. Miał on mieć długość 386 metrów. Na comiesięcznym zebraniu członków KS Unia Leszno 5 czerwca 1952 Olejniczak zaproponował by stadion nosił imię Alfreda Smoczyka. Jak możemy wyczytać ze sprawozdania z tego spotkania, propozycję tą zebrani przyjęli "długotrwałymi" oklaskami.

Budowa stadionu postępowała bardzo szybko, duży wkład w prace budowlane wnieśli kibice, którzy wykonali część prac w ramach czynów społecznych. Przy budowie stadionu pomagały także różnego rodzaju lokalne stowarzyszenia i organizacje. Wkład osób niezrzeszonych w ZS Unii Leszno w budowę stadionu był często poruszany na spotkaniach członków klubu. Jako ciekawostkę odnotujmy, że na jednym z takich zebrań z 1952 roku padło nawet stwierdzenie, iż niezrzeszeni w Unii poświęcają więcej czasu na pomoc przy budowie, niż członkowie ZS Unia. Z nielicznie zachowanych z tamtego okresu dokumentów wiemy także, że najsłabiej przykładającą się do pracy sekcją ZS "Unia" była sekcja tenisa stołowego.

Leszczyński stadion był już gotowy pod koniec marca 1953 roku, a oficjalnie otwarcie nastąpiło dokładnie jeden rok i jeden dzień po decyzji przyznania klubowi terenu pod zabudowę – 19 kwietnia 1953 roku. Stadion zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami otrzymał imię Alfreda Smoczyka. W tym samym roku oddano do użytku przylegające do stadionu korty tenisowe oraz boisko do gier zespołowych.

Rewolucja na Centralne Dożynki

W okresie 1974-1975 dokonano przebudowy toru żużlowego. Starą, czarną nawierzchnię zastąpiono żużlem wielkopiecowym oraz skrócono długość toru. Kolejna modernizacja odbyła się w związku z organizacją w Lesznie Centralnych Dożynek w roku 1977. Przede wszystkim powiększono trybuny do około 40 tysięcy miejsc, tor wyposażono w nowoczesną sygnalizację świetlną oraz wybudowano wieżę sędziowską. Ponadto wybudowano garaże, warsztaty oraz budynek administracyjny, w którym wydzielono część hotelową i gastronomiczną. W 38-tysięcznym wówczas mieście rozpoczął się prawdziwy inwestycyjny boom. W Parku 1000-lecia znajdującym się tuż przy stadionie powstała restauracja Parkowa, a na Prochowni stołówka. Właśnie wtedy wybudowana została ulica Dożynkowa, a szosa łącząca Leszno z Rydzyną radykalnie zmieniła oblicze. Sztandarową inwestycją tego czasu była jednak rozbudowa stadionu. Wiele zadań przy modernizacji wykonali sami mieszkańcy Leszna. W kronikach Urzędu Wojewódzkiego można przeczytać taki oto zapisek z 23. sierpnia 1977 roku: "Bardzo wiele prac, szczególnie przy wnoszeniu ciężkich betonowych płyt pod siedzenia na trybunach wykonują pracownicy poszczególnych leszczyńskich zakładów pracy w czynie społecznym. Wyróżnili się tu również pracownicy Urzędu Wojewódzkiego w Lesznie". Notatka jest opatrzona zdjęciami młodych mężczyzn pochłoniętych machaniem łopatą, czy przenoszeniem materiałów budowlanych. Wszyscy uśmiechają się od ucha do ucha. Wszyscy ubrani są w garnitury i krawaty. W takich okolicznościach oddano do użytku bardzo nowoczesny jak na tamte lata obiekt żużlowy. Stadion w Lesznie uzyskał wówczas licencję międzynarodową FIM.

Stadion im. Alfreda Smoczyka od czasów Centralnych Dożynek w roku 1977 zmienia się nieustannie i wszystko wskazuje na to, że obecnie trwająca modernizacja to nie jest ostatnią "operacją plastyczną" Smoka. Od wielu już lat sukcesywnie stare ławki wymieniane są na siedziska oraz krzesełka. W celu zapewnienia 300 zadaszonych miejsc siedzących, do wieży sędziowskiej zamocowano specjalną konstrukcję, która daje zadaszenie na części sektora "O" znajdującego się tuż przy prostej startowej. Na stadionie zamontowano monitoring, wokół powstało ogrodzenie oraz oświetlenie – 4 słupy oświetleniowe o mocy 1400 lx. Zamontowano także telebim oraz w 2009 roku nową bandę. W czerwcu 2010 roku stadion znajduje się już w ostatecznej fazie trwającej od wielu lat modernizacji. Do wykończenia pozostały jedynie sektory znajdujące się przy pierwszym łuku, a co najistotniejsze mimo trwającego sezonu żużlowego prace są kontynuowane.

Czy to już koniec?

Wszystko wskazuje na to, że nie. Plany operatora stadionu - Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji są bardzo ambitne. W miejscu gdzie obecnie znajduje się sektor gości i nie zamontowano jeszcze krzesełek, ma zostać podniesiona trybuna oraz zamontowane zadaszenie. Co ciekawe do podniesionej trybuny dobudowana zostanie druga trybuna, która będzie służyła do oglądania meczów piłkarskich Polonii Leszno. W tunelu pomiędzy trybunami mają znaleźć się pomieszczenia klubowe Polonii, odnowa biologiczna oraz szatnie, a wewnątrz wału stadionu powstać ma nowoczesna kręgielnia...

Dane:

Długość toru: 330 m
Nawierzchnia: sjenitowa
Pojemność stadionu: 25 000 (w tym 15.500 miejsc siedzących). Rekordowa frekwencja: 45 000 (finał MŚP)
Oświetlenie: 1400 lx
Rekord toru: Janusz Kołodziej (Unia Leszno) - 58,12 sek. (9 maja 2010, mecz Unia - Falubaz Zielona Góra)
Adres: ul. Strzelecka 7, 64-100 Leszno
Dojazd na stadion im. Alfreda Smoczyka w Lesznie:

Samochodem:
Od Poznania: Po wjeździe do Leszna należy cały czas jechać obwodnicą. Na światłach przy stacji Shell (4 światła licząc wszystkie od wjazdu do Leszna) należy skręcić w prawo i na najbliższym rondzie znowu w prawo. Po przejechaniu około 500 m (ul. 17 Stycznia) po lewej stronie widać stadion żużlowy. W dniu zawodów stworzony jest parking na placu na przeciw stadionu, czyli po prawej stronie ul. 17 Stycznia.

Od Wrocławia: Po wjeździe do Leszna należy na pierwszych światłach skręcić w lewo (światła przy stacji Shell) i na najbliższym rondzie w prawo. Po przejechaniu około 500 m (ul. 17 Stycznia) po lewej stronie widać stadion żużlowy. W dniu zawodów stworzony jest parking na placu na przeciw stadionu, czyli po prawej stronie ul. 17 Stycznia.

Od Gostynia, Śremu: Po wjeździe do Leszna należy na pierwszych światłach skręcić w lewo (wjazd na obwodnicę - ul. Konstytucji 3 maja). Następnie należy jechać cały czas prosto. Na światłach przy stacji Shell (drugie światła) należy skręcić w prawo i na najbliższym rondzie znowu w prawo. Po przejechaniu około 500 m (ul. 17 Stycznia) po lewej stronie widać stadion żużlowy. W dniu zawodów stworzony jest parking na placu na przeciw stadionu, czyli po prawej stronie ul. 17 Stycznia.

Od Głogowa: Po wjeździe do Leszna należy jechać cały czas główną. Po przejechaniu wiaduktu, za drugimi światłami (przejście dla pieszych) należy skręcić w prawo a następnie w lewo. Wjedzie się na ulice 17 Stycznia. Stadion znajduje się przy tej ulicy, po prawej stronie za jednostką wojskową. W dniu zawodów stworzony jest parking na placu na przeciw stadionu, czyli po lewej stronie ul. 17 Stycznia.

Dojście pieszo:
Z dworca PKP:Z dworca należy iść prosto do pierwszego skrzyżowania (po prawej stronie na podstawie będzie szybowiec). Następnie należy skręcić w lewo i przejść przez przejazd kolejowy. Po lewej stronie widać dworzec PKS. Idziemy jednak cały czas prosto, aż dojdziemy do rynku. Na rynku skręcamy w prawo w ulicę Leszczyńskich i idziemy nią do końca. Dochodzimy nią do skrzyżowania ulic Lipowej, Starozamkowej oraz 17 Stycznia. Skręcamy w lewo w ulicę 17 stycznia i idziemy cały czas prosto około 1 km. Stadion znajduje się przy tej ulicy, po prawej stronie za jednostką wojskową.

Z dworca PKS: podobnie jak z dworca PKP.

Historia rekordu toru:

Tor na stadionie "Gwardii" przy ul. Strzyżewickiej - 400 m
100,8 sek. - Alfred Smoczyk (Leszczyński Klub Motocyklowy) - 27 marca 1949 - turniej indywidualny
83,7 sek. - Alfred Smoczyk (Leszczyński Klub Motocyklowy) 23 października 1949 - finał IMP
83,2 sek. - Józef Olejniczak (Unia Leszno) - 20 maja 1951 - mecz I ligi Unia - Ogniwo
82,3 sek. - Florian Kapała (Kolejarz Rawicz) - 19 sierpnia 1951 - mecz I-ligowy Unia - Kolejarz
82,2 sek. - Józef Olejniczak (Unia Leszno) - 7 października 1951 - I Memoriał Alfreda Smoczyka
80,9 sek. - Józef Olejniczak (Unia Leszno) - 13 kwietnia 1952 - mecz towarzyski Unia - Kolejarz
80,8 sek. - Edward Kupczyński (Spójnia Wrocław) - 3 sierpnia 1952 - mecz I-ligowy Unia - Spójnia
79,4 sek. - Stanisław Glapiak (Unia Leszno) - 28 września 1952 - II Memoriał Alfreda Smoczyka
78,1 sek. - Włodzimierz Szwendrowski (Ogniwo Łódź) - 28 września 1952 - II Memoriał Alfreda Smoczyka
78,0 sek. - Marian Kuśnierek (Unia Leszno) - 28 września 1952 - II Memoriał Alfreda Smoczyka
78,0 sek. - Marian Kuśnierek (Unia Leszno) - 28 września 1952 - II Memoriał Alfreda Smoczyka

Tor na stadionie im. Alfreda Smoczyka - 383 m
80,0 sek. - Stanisław Glapiak (Unia Leszno) - 19 kwietnia 1953 - mecz towarzyski Unia - Stal Ostrów
77,7 sek. - Marian Kuśnierek (Unia Leszno) - 5 lipca 1953 - mecz I-ligowy Unia - Ogniwo Łódź
77,1 sek. - Edward Kupczyński (Spójnia Wrocław) - 16 sierpnia 1953 - mecz I-ligowy Unia - Spójnia
76,7 sek. - Józef Olejniczak (Unia Leszno) - 16 sierpnia 1953 - mecz I-ligowy Unia - Spójnia
76,4 sek. - Józef Olejniczak (Unia Leszno) - 16 sierpnia 1953 - mecz I-ligowy Unia - Spójnia
76,0 sek. - Florian Kapała (Kolejarz Rawicz) - 13 września 1953 - III Memoriał Alfreda Smoczyka
76,0 sek. - Andrzej Krzesiński (Unia Leszno) - 13 czerwca 1954 - mecz I-ligowy Unia - Spójnia Wrocław
75,3 sek. - Edward Kupczyński (Ślęza Wrocław) - 21 sierpnia 1955 - V Memoriał Alfreda Smoczyka
??,? - Kazimierz Bentke (Unia Leszno) - 11 kwietnia 1960 - mecz I-ligowy Unia - Włókniarz Częstochowa
74,8 sek. - Ove Fundin (Szwecja) - przed 22 maja 1960
74,0 sek. - Peter Craven (Anglia) - 16 października 1960 - mecz Polska - Anglia
73,9 sek. - Henryk Żyto (Unia Leszno) - 21 maja 1961 - mecz I-ligowy Unia - Włókniarz Częstochowa
73,8 sek. - Henryk Żyto (Unia Leszno) - 14 kwietnia 1963 - czwórmecz o puchar PZMot
73,2 sek. - Henryk Gluecklich (Polonia Bydgoszcz) - 8 październik 1967 - mecz Polska - CSRS
73,1 sek. - Zdzisław Dobrucki (Unia Leszno) - 24 października 1971 - XXI Memoriał Alfreda Smoczyka

354 m
76,4 sek. - Kazimierz Adamczak (Unia Leszno) - 23 marca 1975 - mecz towarzyski Unia - MC Guestrow
76,0 sek. - Jerzy Kowalski (Unia Leszno) - 13 kwietnia 1975 - turniej indywidualny
76,0 sek. - Piotr Bruzda (Sparta Wrocław) - 20 kwietnia 1975 - mecz I-ligowy Unia - Sparta Wrocław
75,4 sek. - Zygfryd Kostka (Sparta Wrocław) - 20 kwietnia 1975 - mecz I-ligowy Unia - Sparta Wrocław
75,4 sek. - Zbigniew Jąder (Unia Leszno) - 20 kwietnia 1975 - mecz I-ligowy Unia - Sparta Wrocław
74,5 sek. - Henryk Gluecklich (Polonia Bydgoszcz) - 1 maja 1975 - mecz I-ligowy Unia - Polonia Bydgoszcz
74,5 sek. - Jerzy Kowalski (Unia Leszno) - 1 maja 1975 - mecz I-ligowy Unia - Polonia Bydgoszcz
73,4 sek. - Bogusław Nowak (Stal Gorzów) - 5 czerwca 1975 - Złoty kask
73,0 sek. - Zdzisław Dobrucki (Unia Leszno) - 28 czerwca 1975 - turniej par
71,6 sek. - Bernard Jąder (Unia Leszno) - 29 sierpnia 1976 - Memoriał Alfreda Smoczyka
71,4 sek. - Roman Jankowski (Unia Leszno) - 26 czerwca 1977 - Młodzieżowy Puchar PZMot
71,4 sek. - Bernard Jąder (Unia Leszno) - 3 lipca 1977 - mecz I-ligowy Unia - Kolejarz Opole
71,3 sek. - Zdzisław Dobrucki (Unia Leszno) - 24 lipca 1977 - mecz I-ligowy Unia - Motor Lublin
70,6 sek. - Józef Jarmuła (Włókniarz Częstochowa) - 31 lipca 1977 - mecz I-ligowy Unia - Włókniarz
70,0 sek. - Zenon Plech (Wybrzeże Gdańsk) - 28 sierpnia 1977 - mecz I-ligowy Unia - Wybrzeże
70,0 sek. - Bernard Jąder (Unia Leszno) - 21 maja 1978 - mecz I-ligowy Unia - ROW Rybnik
70,0 sek. - Mariusz Okoniewski (Unia Leszno) - 21 maja 1978 - mecz I-ligowy Unia - ROW Rybnik
69,2 sek. - Malcolm Simmons (Anglia) - 4 czerwca 1978 - międzynarodowy turniej indywidualny
69,0 sek. - Bernard Jąder (Unia Leszno) - 4 czerwca 1978 - międzynarodowy turniej indywidualny
68,0 sek. - Bernard Jąder (Unia Leszno) - 28 czerwca 1978 - turniej indywidualny

347 m
70,1 sek. - Eugeniusz Miastkowski (Apator Toruń) - 12 kwietnia 1979 - ćwierćfinał IMP
68,6 sek. - Piotr Pyszny (ROW Rybnik) - 22 kwietnia 1979 - mecz I-ligowy Unia - ROW
68,1 sek. - Mariusz Okoniewski (Unia Leszno) - 29 kwietnia 1979 - mecz I-ligowy Unia - Sparta Wrocław
68,1 sek. - Mariusz Okoniewski (Unia Leszno) - 29 kwietnia 1979 - mecz I-ligowy Unia - Sparta Wrocław
67,4 sek. - Ryszard Buśkiewicz (Unia Leszno) - 19 sierpnia 1979 - mecz I-ligowy Unia - Wybrzeże
67,4 sek. - Bogusław Nowak (Stal Gorzów) - 22 lipca 1980 - finał IMP
66,2 sek. - Edward Jancarz (Stal Gorzów) - 22 lipca 1980 - finał IMP
65,0 sek. - Edward Jancarz (Stal Gorzów) - 14 czerwca 1981 - półfinał kontynentalny IMŚ

342 m
65,8 sek. - Zenon Kasprzak (Unia Leszno) - 8 kwietnia 1987 - mecz Polska - Szwecja
65,8 sek. - Zenon Kasprzak (Unia Leszno) - 14 kwietnia 1987 - mecz I-ligowy Unia - Stal Gorzów
63,51 sek. - Zoltan Adorjan (Węgry) - 13 czerwca 1987 - półfinał kontynentalny IMŚ
63,35 sek. - Zenon Kasprzak (Unia Leszno) - 6 sierpnia 1988 - finał kontynentalny IMŚ
63,0 sek. - Zenon Kasprzak (Unia Leszno) - 25 września 1988 - finał IMP
62,6 sek. - Erik Gundersen (Dania) - 5 sierpnia 1989 - finał MŚP
62,6 sek. - Roman Jankowski (Unia Leszno) - 1993 turniej indywidualny FSO
62,6 sek. - Roman Jankowski (Unia Leszno) - 21 maja 1994 - mecz II-ligowy Unia - Motor Lublin
62,4 sek. - Roman Jankowski (Unia Leszno) - 21 maja 1994 - mecz II-ligowy Unia - Motor Lublin
62,2 sek. - Tomasz Gollob (Polonia-Jutrzenka Bydgoszcz) - 15 lipca 1995 - XLV Memoriał Alfreda Smoczyka
61,6 sek. - Roman Jankowski (Unia Leszno) - 16 czerwca 1996 - mecz II-ligowy Unia - J.A.G. Speedway Team Łódź
60,5 sek. - Leigh Adams (Australia, Unia Leszno) - 16 czerwca 1996 - mecz II-ligowy Unia - J.A.G. Speedway Team Łódź
60,2 sek. - Leigh Adams (Australia, Unia Leszno) - 28 maja 2000 - mecz ekstraligi Unia - Lotos Wybrzeże Gdańsk
60,2 sek. - Rafał Okoniewski (Unia Leszno) - 21 kwietnia 2002 - mecz ekstraligi Unia - WTS Wrocław
60,0 sek. - Krzysztof Kasprzak (Unia Leszno) - 21 kwietnia 2002 - mecz ekstraligi Unia - WTS Wrocław
59,0 sek. - Leigh Adams (Australia, Unia Leszno) - 3 maja 2002 - mecz ekstraligi Unia - Włókniarz Candela Częstochowa
58,4 sek. - Krzysztof Kasprzak (Unia Leszno) - 3 maja 2007 - mecz ekstraligi Unia - ZKZ Kronopol Zielona Góra
58,12 sek. - Janusz Kołodziej (Unia Leszno) - 9 maja 2010 - mecz Unia - Falubaz Zielona Góra
58,04 sek. - Janusz Kołodziej (Unia Leszno) - 12 września
2010 - mecz Unia - Unibax Toruń

4c223ca868b74149963666.jpg

4c2238787e7ca091497681.jpg

4c22394e1f431961484817.jpg

4c223a3b2e92b211436911.jpg

4c223ae11b7e3513482695.jpg

4c223b616e54d497484936.jpg

4c223d7fcd2af129355944.jpg

4c223e74851f3889867764.jpg

4c223f005b627587779769.jpg

4c2df7fdbd0d8391233625.jpg
fot.mediaspeed

4c2df86743abc183685074.jpg
fot.mediaspeed

Współpraca: Grzegorz Lewandowski

Kup bilet na wielki finał Speedway Euro Championship w Chorzowie! -->>

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf.własna

Komentarze (37):

[ Anuluj ] Odpowiadasz na komentarz:

Dowiedz się jak umieszczać linki od tagów, pogrubiać tekst, itp.
  • Grzegorz 0
    zdecydowanie najlepszy tor świata do walki na całej długości i szerokości, chociaż za czasów 3 lat dorobkiewicza Czernickiego było wiele kontrowersji w tej sprawie...........a co do 45 tyś kibiców - pamiętam ten Finał Mistrzostw Świata Par na żużlu, Jankowski i Świst wówczas jechali w parze, byłem na tych zawodach, nasi wówczas kompletnie odstawali od reszty bo sprzęt mięli jeszcze komunistyczny, za to brylował Nielsen i Gundersen, startowali po sześciu w biegu
    Odpowiedz Zgłoś
  • MAVERICK 0
    nie może byc napis UNIA LESZNO bo stadion nie jest własnoscią klubu tylko miasta ! co do modernizacji stadionu to w planach jest zrobienie całkiem nowej trybuny na pierwszym łuku ( trzy sektory łącznie z gościnnym ), ma byc dwu stronna tzn. z jednej na smoka z drugiej na stadion lekkoatletyczny a pod nimi przewidziana jest kręgielnia.
    Odpowiedz Zgłoś
  • MAVERICK 0
    Do fanqbek - nic dodać, nic ująć, 100 % racji :)))
    Odpowiedz Zgłoś
Pokaż więcej komentarzy (34)
Pokaż więcej komentarzy (37)
Pokaż więcej komentarzy (37)
Pokaż więcej komentarzy (37)
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×