Areny zmagań ligowych: Stadion im. Alfreda Smoczyka w Lesznie

Stadion im. Alfreda Smoczyka w Lesznie jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów żużlowych w Polsce. W ostatnich latach był areną niezwykle udanych dla polskiej reprezentacji zmagań o Drużynowy Puchar Świata.

Jan Gacek
Jan Gacek
Stadion im. Alfreda Smoczyka jest jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów w Lesznie. Budowano go z inicjatywy lokalnego klubu żużlowego z myślą o zabezpieczeniu odpowiednich warunków do uprawiania sportu żużlowego. Przez ponad pół wieku swojego istnienia wielokrotnie zmieniał swój wygląd, był remontowany i modernizowany. Nie zmieniły się tylko dwie kwestie. Jeszcze na etapie budowy działacze ZS "Unia" Leszno jednomyślnie zdecydowali o nadaniu stadionowi imienia tragicznie zmarłego Alfreda Smoczyka, w uznaniu dla jego niebywałego wkładu w rozwój żużla w Lesznie. Druga kwestia to atmosfera panująca na trybunach stadionu. Żużel od wielu lat przyciąga na stadion w Lesznie tłumy kibiców. W pierwszych latach powojennych klub żużlowy w Lesznie korzystał z toru żużlowego wokół boiska piłkarskiego drużyny "Kolejarza" znajdującego się przy dzisiejszej pływalni "Akwawit". Na swój stadion z prawdziwego zdarzenia Unia Leszno musiała poczekać. Uchwała Prezydium MRN w Lesznie z dnia 18 kwietnia 1952 roku przyznaje klubowi teren byłego stadionu miejskiego przy ówczesnej szosie Rydzyńskiej, a więc terenu pomiędzy dzisiejszymi ulicami Strzeleckiej i 17-ego Stycznia. Niespełna miesiąc później, 16 maja 1952 roku zawiązał się Komitet Budowy Stadionu, w skład którego weszli: J. Bartlewicz (przewodniczący), R. Nadolny, P. Olejniczak, St. Krzymiński oraz I. Papież. Projekt oraz dokumentację techniczną stadionu wykonali społecznie, nie otrzymując żadnego wynagrodzenia, pochodzący z Leszna architekci poznańscy: T. Rozpendowski, L. Sternal i T. Schmidt. Projekt toru żużlowego sporządził J. Olejniczak. Miał on mieć długość 386 metrów. Na comiesięcznym zebraniu członków KS Unia Leszno 5 czerwca 1952 Olejniczak zaproponował by stadion nosił imię Alfreda Smoczyka. Jak możemy wyczytać ze sprawozdania z tego spotkania, propozycję tą zebrani przyjęli "długotrwałymi" oklaskami. Budowa stadionu postępowała bardzo szybko, duży wkład w prace budowlane wnieśli kibice, którzy wykonali część prac w ramach czynów społecznych. Przy budowie stadionu pomagały także różnego rodzaju lokalne stowarzyszenia i organizacje. Wkład osób niezrzeszonych w ZS Unii Leszno w budowę stadionu był często poruszany na spotkaniach członków klubu. Jako ciekawostkę odnotujmy, że na jednym z takich zebrań z 1952 roku padło nawet stwierdzenie, iż niezrzeszeni w Unii poświęcają więcej czasu na pomoc przy budowie, niż członkowie ZS Unia. Z nielicznie zachowanych z tamtego okresu dokumentów wiemy także, że najsłabiej przykładającą się do pracy sekcją ZS "Unia" była sekcja tenisa stołowego. Leszczyński stadion był już gotowy pod koniec marca 1953 roku, a oficjalnie otwarcie nastąpiło dokładnie jeden rok i jeden dzień po decyzji przyznania klubowi terenu pod zabudowę – 19 kwietnia 1953 roku. Stadion zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami otrzymał imię Alfreda Smoczyka. W tym samym roku oddano do użytku przylegające do stadionu korty tenisowe oraz boisko do gier zespołowych. Rewolucja na Centralne Dożynki W okresie 1974-1975 dokonano przebudowy toru żużlowego. Starą, czarną nawierzchnię zastąpiono żużlem wielkopiecowym oraz skrócono długość toru. Kolejna modernizacja odbyła się w związku z organizacją w Lesznie Centralnych Dożynek w roku 1977. Przede wszystkim powiększono trybuny do około 40 tysięcy miejsc, tor wyposażono w nowoczesną sygnalizację świetlną oraz wybudowano wieżę sędziowską. Ponadto wybudowano garaże, warsztaty oraz budynek administracyjny, w którym wydzielono część hotelową i gastronomiczną. W 38-tysięcznym wówczas mieście rozpoczął się prawdziwy inwestycyjny boom. W Parku 1000-lecia znajdującym się tuż przy stadionie powstała restauracja Parkowa, a na Prochowni stołówka. Właśnie wtedy wybudowana została ulica Dożynkowa, a szosa łącząca Leszno z Rydzyną radykalnie zmieniła oblicze. Sztandarową inwestycją tego czasu była jednak rozbudowa stadionu. Wiele zadań przy modernizacji wykonali sami mieszkańcy Leszna. W kronikach Urzędu Wojewódzkiego można przeczytać taki oto zapisek z 23. sierpnia 1977 roku: "Bardzo wiele prac, szczególnie przy wnoszeniu ciężkich betonowych płyt pod siedzenia na trybunach wykonują pracownicy poszczególnych leszczyńskich zakładów pracy w czynie społecznym. Wyróżnili się tu również pracownicy Urzędu Wojewódzkiego w Lesznie". Notatka jest opatrzona zdjęciami młodych mężczyzn pochłoniętych machaniem łopatą, czy przenoszeniem materiałów budowlanych. Wszyscy uśmiechają się od ucha do ucha. Wszyscy ubrani są w garnitury i krawaty. W takich okolicznościach oddano do użytku bardzo nowoczesny jak na tamte lata obiekt żużlowy. Stadion w Lesznie uzyskał wówczas licencję międzynarodową FIM. Stadion im. Alfreda Smoczyka od czasów Centralnych Dożynek w roku 1977 zmienia się nieustannie i wszystko wskazuje na to, że obecnie trwająca modernizacja to nie jest ostatnią "operacją plastyczną" Smoka. Od wielu już lat sukcesywnie stare ławki wymieniane są na siedziska oraz krzesełka. W celu zapewnienia 300 zadaszonych miejsc siedzących, do wieży sędziowskiej zamocowano specjalną konstrukcję, która daje zadaszenie na części sektora "O" znajdującego się tuż przy prostej startowej. Na stadionie zamontowano monitoring, wokół powstało ogrodzenie oraz oświetlenie – 4 słupy oświetleniowe o mocy 1400 lx. Zamontowano także telebim oraz w 2009 roku nową bandę. W czerwcu 2010 roku stadion znajduje się już w ostatecznej fazie trwającej od wielu lat modernizacji. Do wykończenia pozostały jedynie sektory znajdujące się przy pierwszym łuku, a co najistotniejsze mimo trwającego sezonu żużlowego prace są kontynuowane. Czy to już koniec? Wszystko wskazuje na to, że nie. Plany operatora stadionu - Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji są bardzo ambitne. W miejscu gdzie obecnie znajduje się sektor gości i nie zamontowano jeszcze krzesełek, ma zostać podniesiona trybuna oraz zamontowane zadaszenie. Co ciekawe do podniesionej trybuny dobudowana zostanie druga trybuna, która będzie służyła do oglądania meczów piłkarskich Polonii Leszno. W tunelu pomiędzy trybunami mają znaleźć się pomieszczenia klubowe Polonii, odnowa biologiczna oraz szatnie, a wewnątrz wału stadionu powstać ma nowoczesna kręgielnia... Dane: Długość toru: 330 m Nawierzchnia: sjenitowa Pojemność stadionu: 25 000 (w tym 15.500 miejsc siedzących). Rekordowa frekwencja: 45 000 (finał MŚP) Oświetlenie: 1400 lx Rekord toru: Janusz Kołodziej (Unia Leszno) - 58,12 sek. (9 maja 2010, mecz Unia - Falubaz Zielona Góra) Adres: ul. Strzelecka 7, 64-100 Leszno Dojazd na stadion im. Alfreda Smoczyka w Lesznie: Samochodem: Od Poznania: Po wjeździe do Leszna należy cały czas jechać obwodnicą. Na światłach przy stacji Shell (4 światła licząc wszystkie od wjazdu do Leszna) należy skręcić w prawo i na najbliższym rondzie znowu w prawo. Po przejechaniu około 500 m (ul. 17 Stycznia) po lewej stronie widać stadion żużlowy. W dniu zawodów stworzony jest parking na placu na przeciw stadionu, czyli po prawej stronie ul. 17 Stycznia. Od Wrocławia: Po wjeździe do Leszna należy na pierwszych światłach skręcić w lewo (światła przy stacji Shell) i na najbliższym rondzie w prawo. Po przejechaniu około 500 m (ul. 17 Stycznia) po lewej stronie widać stadion żużlowy. W dniu zawodów stworzony jest parking na placu na przeciw stadionu, czyli po prawej stronie ul. 17 Stycznia. Od Gostynia, Śremu: Po wjeździe do Leszna należy na pierwszych światłach skręcić w lewo (wjazd na obwodnicę - ul. Konstytucji 3 maja). Następnie należy jechać cały czas prosto. Na światłach przy stacji Shell (drugie światła) należy skręcić w prawo i na najbliższym rondzie znowu w prawo. Po przejechaniu około 500 m (ul. 17 Stycznia) po lewej stronie widać stadion żużlowy. W dniu zawodów stworzony jest parking na placu na przeciw stadionu, czyli po prawej stronie ul. 17 Stycznia. Od Głogowa: Po wjeździe do Leszna należy jechać cały czas główną. Po przejechaniu wiaduktu, za drugimi światłami (przejście dla pieszych) należy skręcić w prawo a następnie w lewo. Wjedzie się na ulice 17 Stycznia. Stadion znajduje się przy tej ulicy, po prawej stronie za jednostką wojskową. W dniu zawodów stworzony jest parking na placu na przeciw stadionu, czyli po lewej stronie ul. 17 Stycznia. Dojście pieszo: Z dworca PKP:Z dworca należy iść prosto do pierwszego skrzyżowania (po prawej stronie na podstawie będzie szybowiec). Następnie należy skręcić w lewo i przejść przez przejazd kolejowy. Po lewej stronie widać dworzec PKS. Idziemy jednak cały czas prosto, aż dojdziemy do rynku. Na rynku skręcamy w prawo w ulicę Leszczyńskich i idziemy nią do końca. Dochodzimy nią do skrzyżowania ulic Lipowej, Starozamkowej oraz 17 Stycznia. Skręcamy w lewo w ulicę 17 stycznia i idziemy cały czas prosto około 1 km. Stadion znajduje się przy tej ulicy, po prawej stronie za jednostką wojskową. Z dworca PKS: podobnie jak z dworca PKP.

Wyświetl większą mapę
Historia rekordu toru: Tor na stadionie "Gwardii" przy ul. Strzyżewickiej - 400 m 100,8 sek. - Alfred Smoczyk (Leszczyński Klub Motocyklowy) - 27 marca 1949 - turniej indywidualny 83,7 sek. - Alfred Smoczyk (Leszczyński Klub Motocyklowy) 23 października 1949 - finał IMP 83,2 sek. - Józef Olejniczak (Unia Leszno) - 20 maja 1951 - mecz I ligi Unia - Ogniwo 82,3 sek. - Florian Kapała (Kolejarz Rawicz) - 19 sierpnia 1951 - mecz I-ligowy Unia - Kolejarz 82,2 sek. - Józef Olejniczak (Unia Leszno) - 7 października 1951 - I Memoriał Alfreda Smoczyka 80,9 sek. - Józef Olejniczak (Unia Leszno) - 13 kwietnia 1952 - mecz towarzyski Unia - Kolejarz 80,8 sek. - Edward Kupczyński (Spójnia Wrocław) - 3 sierpnia 1952 - mecz I-ligowy Unia - Spójnia 79,4 sek. - Stanisław Glapiak (Unia Leszno) - 28 września 1952 - II Memoriał Alfreda Smoczyka 78,1 sek. - Włodzimierz Szwendrowski (Ogniwo Łódź) - 28 września 1952 - II Memoriał Alfreda Smoczyka 78,0 sek. - Marian Kuśnierek (Unia Leszno) - 28 września 1952 - II Memoriał Alfreda Smoczyka 78,0 sek. - Marian Kuśnierek (Unia Leszno) - 28 września 1952 - II Memoriał Alfreda Smoczyka Tor na stadionie im. Alfreda Smoczyka - 383 m 80,0 sek. - Stanisław Glapiak (Unia Leszno) - 19 kwietnia 1953 - mecz towarzyski Unia - Stal Ostrów 77,7 sek. - Marian Kuśnierek (Unia Leszno) - 5 lipca 1953 - mecz I-ligowy Unia - Ogniwo Łódź 77,1 sek. - Edward Kupczyński (Spójnia Wrocław) - 16 sierpnia 1953 - mecz I-ligowy Unia - Spójnia 76,7 sek. - Józef Olejniczak (Unia Leszno) - 16 sierpnia 1953 - mecz I-ligowy Unia - Spójnia 76,4 sek. - Józef Olejniczak (Unia Leszno) - 16 sierpnia 1953 - mecz I-ligowy Unia - Spójnia 76,0 sek. - Florian Kapała (Kolejarz Rawicz) - 13 września 1953 - III Memoriał Alfreda Smoczyka 76,0 sek. - Andrzej Krzesiński (Unia Leszno) - 13 czerwca 1954 - mecz I-ligowy Unia - Spójnia Wrocław 75,3 sek. - Edward Kupczyński (Ślęza Wrocław) - 21 sierpnia 1955 - V Memoriał Alfreda Smoczyka ??,? - Kazimierz Bentke (Unia Leszno) - 11 kwietnia 1960 - mecz I-ligowy Unia - Włókniarz Częstochowa 74,8 sek. - Ove Fundin (Szwecja) - przed 22 maja 1960 74,0 sek. - Peter Craven (Anglia) - 16 października 1960 - mecz Polska - Anglia 73,9 sek. - Henryk Żyto (Unia Leszno) - 21 maja 1961 - mecz I-ligowy Unia - Włókniarz Częstochowa 73,8 sek. - Henryk Żyto (Unia Leszno) - 14 kwietnia 1963 - czwórmecz o puchar PZMot 73,2 sek. - Henryk Gluecklich (Polonia Bydgoszcz) - 8 październik 1967 - mecz Polska - CSRS 73,1 sek. - Zdzisław Dobrucki (Unia Leszno) - 24 października 1971 - XXI Memoriał Alfreda Smoczyka 354 m 76,4 sek. - Kazimierz Adamczak (Unia Leszno) - 23 marca 1975 - mecz towarzyski Unia - MC Guestrow 76,0 sek. - Jerzy Kowalski (Unia Leszno) - 13 kwietnia 1975 - turniej indywidualny 76,0 sek. - Piotr Bruzda (Sparta Wrocław) - 20 kwietnia 1975 - mecz I-ligowy Unia - Sparta Wrocław 75,4 sek. - Zygfryd Kostka (Sparta Wrocław) - 20 kwietnia 1975 - mecz I-ligowy Unia - Sparta Wrocław 75,4 sek. - Zbigniew Jąder (Unia Leszno) - 20 kwietnia 1975 - mecz I-ligowy Unia - Sparta Wrocław 74,5 sek. - Henryk Gluecklich (Polonia Bydgoszcz) - 1 maja 1975 - mecz I-ligowy Unia - Polonia Bydgoszcz 74,5 sek. - Jerzy Kowalski (Unia Leszno) - 1 maja 1975 - mecz I-ligowy Unia - Polonia Bydgoszcz 73,4 sek. - Bogusław Nowak (Stal Gorzów) - 5 czerwca 1975 - Złoty kask 73,0 sek. - Zdzisław Dobrucki (Unia Leszno) - 28 czerwca 1975 - turniej par 71,6 sek. - Bernard Jąder (Unia Leszno) - 29 sierpnia 1976 - Memoriał Alfreda Smoczyka 71,4 sek. - Roman Jankowski (Unia Leszno) - 26 czerwca 1977 - Młodzieżowy Puchar PZMot 71,4 sek. - Bernard Jąder (Unia Leszno) - 3 lipca 1977 - mecz I-ligowy Unia - Kolejarz Opole 71,3 sek. - Zdzisław Dobrucki (Unia Leszno) - 24 lipca 1977 - mecz I-ligowy Unia - Motor Lublin 70,6 sek. - Józef Jarmuła (Włókniarz Częstochowa) - 31 lipca 1977 - mecz I-ligowy Unia - Włókniarz 70,0 sek. - Zenon Plech (Wybrzeże Gdańsk) - 28 sierpnia 1977 - mecz I-ligowy Unia - Wybrzeże 70,0 sek. - Bernard Jąder (Unia Leszno) - 21 maja 1978 - mecz I-ligowy Unia - ROW Rybnik 70,0 sek. - Mariusz Okoniewski (Unia Leszno) - 21 maja 1978 - mecz I-ligowy Unia - ROW Rybnik 69,2 sek. - Malcolm Simmons (Anglia) - 4 czerwca 1978 - międzynarodowy turniej indywidualny 69,0 sek. - Bernard Jąder (Unia Leszno) - 4 czerwca 1978 - międzynarodowy turniej indywidualny 68,0 sek. - Bernard Jąder (Unia Leszno) - 28 czerwca 1978 - turniej indywidualny 347 m 70,1 sek. - Eugeniusz Miastkowski (Apator Toruń) - 12 kwietnia 1979 - ćwierćfinał IMP 68,6 sek. - Piotr Pyszny (ROW Rybnik) - 22 kwietnia 1979 - mecz I-ligowy Unia - ROW 68,1 sek. - Mariusz Okoniewski (Unia Leszno) - 29 kwietnia 1979 - mecz I-ligowy Unia - Sparta Wrocław 68,1 sek. - Mariusz Okoniewski (Unia Leszno) - 29 kwietnia 1979 - mecz I-ligowy Unia - Sparta Wrocław 67,4 sek. - Ryszard Buśkiewicz (Unia Leszno) - 19 sierpnia 1979 - mecz I-ligowy Unia - Wybrzeże 67,4 sek. - Bogusław Nowak (Stal Gorzów) - 22 lipca 1980 - finał IMP 66,2 sek. - Edward Jancarz (Stal Gorzów) - 22 lipca 1980 - finał IMP 65,0 sek. - Edward Jancarz (Stal Gorzów) - 14 czerwca 1981 - półfinał kontynentalny IMŚ 342 m 65,8 sek. - Zenon Kasprzak (Unia Leszno) - 8 kwietnia 1987 - mecz Polska - Szwecja 65,8 sek. - Zenon Kasprzak (Unia Leszno) - 14 kwietnia 1987 - mecz I-ligowy Unia - Stal Gorzów 63,51 sek. - Zoltan Adorjan (Węgry) - 13 czerwca 1987 - półfinał kontynentalny IMŚ 63,35 sek. - Zenon Kasprzak (Unia Leszno) - 6 sierpnia 1988 - finał kontynentalny IMŚ 63,0 sek. - Zenon Kasprzak (Unia Leszno) - 25 września 1988 - finał IMP 62,6 sek. - Erik Gundersen (Dania) - 5 sierpnia 1989 - finał MŚP 62,6 sek. - Roman Jankowski (Unia Leszno) - 1993 turniej indywidualny FSO 62,6 sek. - Roman Jankowski (Unia Leszno) - 21 maja 1994 - mecz II-ligowy Unia - Motor Lublin 62,4 sek. - Roman Jankowski (Unia Leszno) - 21 maja 1994 - mecz II-ligowy Unia - Motor Lublin 62,2 sek. - Tomasz Gollob (Polonia-Jutrzenka Bydgoszcz) - 15 lipca 1995 - XLV Memoriał Alfreda Smoczyka 61,6 sek. - Roman Jankowski (Unia Leszno) - 16 czerwca 1996 - mecz II-ligowy Unia - J.A.G. Speedway Team Łódź 60,5 sek. - Leigh Adams (Australia, Unia Leszno) - 16 czerwca 1996 - mecz II-ligowy Unia - J.A.G. Speedway Team Łódź 60,2 sek. - Leigh Adams (Australia, Unia Leszno) - 28 maja 2000 - mecz ekstraligi Unia - Lotos Wybrzeże Gdańsk 60,2 sek. - Rafał Okoniewski (Unia Leszno) - 21 kwietnia 2002 - mecz ekstraligi Unia - WTS Wrocław 60,0 sek. - Krzysztof Kasprzak (Unia Leszno) - 21 kwietnia 2002 - mecz ekstraligi Unia - WTS Wrocław 59,0 sek. - Leigh Adams (Australia, Unia Leszno) - 3 maja 2002 - mecz ekstraligi Unia - Włókniarz Candela Częstochowa 58,4 sek. - Krzysztof Kasprzak (Unia Leszno) - 3 maja 2007 - mecz ekstraligi Unia - ZKZ Kronopol Zielona Góra 58,12 sek. - Janusz Kołodziej (Unia Leszno) - 9 maja 2010 - mecz Unia - Falubaz Zielona Góra 58,04 sek. - Janusz Kołodziej (Unia Leszno) - 12 września 2010 - mecz Unia - Unibax Toruń
fot.mediaspeed
fot.mediaspeed
Współpraca: Grzegorz Lewandowski

KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×