Problem ten dostrzegają od początku swego funkcjonowania władze Ekstraligi Żużlowej. W dwóch ostatnich sezonach wprowadziły obowiązek wystawiania w składach drużyn dwóch zawodników (w tym jednego młodzieżowego) z polską licencją "Ż". Od sezonu 2009 liczba ta wzrosnąć ma do trzech.
Jednocześnie powstał nowy dylemat: czy określenie z licencją "Ż" jest wystarczające dla ochrony naszych interesów narodowych? Czy w tej sytuacji obcokrajowcy nie zaczną wykorzystywać tej sytuacji, uzyskując (zgodnie z wszelkimi obowiązujacymi procedurami) licencje "Ż"?
W tej sytuacji jedynym sensownym rozwiązaniem wydaje się zastąpienie w regulaminach zwrotu zawodników z licencją "Ż" przez określenie "zawodników z obywatelstwem polskim".
W związku z wyrażanymi wielokrotnie wątpliwościami, czy taka decyzja nie byłaby sprzeczna z prawem europejskim i obowiązującymi unijnymi regulacjami w tej mierze, Ekstraliga Żużlowa zwróciła się do Kancelarii Adwokackiej dr Marcin Wojcieszak i Wspólnicy z prośbą o wydanie opinii w tej sprawie.
Jak wynika z otrzymanej opinii, wprowadzenie przepisu o obowiązkowej liczbie zawodników polskich w składzie drużyny nie stoi w sprzeczności z prawem unijnym i zostało zaakceptowane w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Jak piszą autorzy opinii, klub sportowy nie może odmówić zatrudnienia obywatelowi innego państwa członkowskiego, natomiast może ograniczyć możliwość występowania w zawodach, ze względu na przepisy regulujące rozgrywki sportowe. Przepisy regulaminu ligi sportu profesjonalnego mogą stanowić, iż klub powinien wystawić w zawodach określoną (minimalną) liczbę zawodników będących obywatelami danego państwa członkowskiego. Jako tzw. "sportowe przyczyny" wprowadzenia ograniczenia dostępu do występowania w zawodach sportowych przez obywateli innego państwa członkowskiego, orzecznictwo ETS wymienia m.in. utrzymanie równowagi konkurencyjnej między klubami, zachowanie tradycyjnej więzi pomiędzy klubem sportowym a krajem siedziby, rozwój danej dyscypliny sportowej itp.
W konkluzji opinii czytamy: - wprowadzenie w rozgrywkach indywidualnych (zarówno seniorskich jak i juniorskich) obowiązku wystawienia w składzie drużyny określonej liczby zawodników legitymujących się obywatelstwem polskim nie pozostaje w sprzeczności z prawem unijnym (w szczególności w sprzeczności z unijną swobodą przepływu pracowników – art. 39 i nast. TWE oraz z unijną swobodą świadczenia usług – art. 49 i nast. TWE), w sytuacji w której ograniczenie ma na celu spełnienie określonych założeń sportowych. Przy czym wymaga podkreślenia, iż ograniczenie, o którym mowa powyżej może dotyczyć tylko prawa do występowania w zawodach profesjonalnej ligi sportowej, a nie może dotyczyć zatrudnienia w klubie sportowym.