KokpitKibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Tenis
  • Zimowe

Statystyki pól startowych w cyklu Grand Prix cz. 1

Cykl Grand Prix ma wyłonić Indywidualnego Mistrza Świata. Z założenia powinien zatem stwarzać jednakowe warunki wszystkim żużlowcom. Jak jest w rzeczywistości?

Damian Gapiński
Damian Gapiński
Już w minionym sezonie zwróciliśmy uwagę na fakt, że zawodnicy biorący udział w cyklu Grand Prix nie mają równych szans w walce o tytuł Indywidualnego Mistrza Świata. Wynika to z faktu nierównego przygotowania torów przez organizatorów poszczególnych rund. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w tym roku. O ile trudno procentowo określić, na ile sposób przygotowania poszczególnych pól startowych ma wpływ na wyniki zawodników, o tyle bardzo łatwo liczbowo można określić, które tory i w jakim turnieju stawiały żużlowców w uprzywilejowanej pozycji.
Póki co w sezonie 2015 o zwycięstwie decydował głównie start. Właśnie dlatego sposób przygotowania tych pól zaczyna mieć decydujące znaczenie w walce o wygraną w turnieuj, a jednocześnie w całym cyklu. Paradoksalnie w zakończonych po 12. biegu zawodach w Warszawie, żaden z zawodników nie mógł jednoznacznie powiedzieć, że został skrzywdzony przez taki a nie inny wybór pól startowych. Zarówno liczba zdobytych punktów, jak i zwycięstw na poszczególnych polach były mniej więcej porównywalne. W Tampere te różnice były dużo większe i z pewnością pecha mieli ci zawodnicy, którym przyszło startować z toru trzeciego. Tylko raz zawodnik jadący z tego pola zwyciężył w biegu.

Po zsumowaniu łącznej liczby punktów i zwycięstw biegowych na poszczególnych polach można wysunąć tezę, że póki co najbardziej korzystny dla zawodników jest tor drugi. Zmorą trzeci, w z którego jak dotąd wygrano zaledwie trzy biegu. Statystyki będą aktualizowane na bieżąco po każdym turnieju.

Liczba punktów zdobyta z poszczególnych pól w dotychczasowych rundach GP:

Tor A B C D
Warszawa 19 17 14 22
Tampere 33 44 28 33

Procentowy udział poszczególnych pól w ogólnej liczbie punktów zdobytych na danym torze:

Tor A B C D
Warszawa 26,39 23,61 19,44 30,56
Tampere 23,91 31,88 20,29 23,91

Liczba zwycięstw biegowych z poszczególnych pól w dotychczasowych rundach GP:

Tor A B C D
Warszawa 3 2 2 5
Tampere 6 10 1 6

Procentowy udział poszczególnych pól w ogólnej liczbie zwycięstw biegowych na danym torze:

Tor A B C D
Warszawa 25,00 16,67 16,67 41,67
Tampere 26,09 43,48 4,35 26,09

Ogólna liczba punktów i zwycięstw oraz udział procentowych poszczególnych pól:

Tor A B C D
Liczba punktów ogółem 52 61 42 55
Udział procentowy pól 24,76 29,05 20,00 26,19
Liczba zwycięstw ogółem 9 12 3 11
Udział procentowy pól 25,71 34,29 8,57 31,43

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna
Komentarze (3)
  • nevi44 Zgłoś komentarz
    Kiedy Panie Gapinski bedzie artykul o najbardziej popularnych zebatkach w el.do GP ? Czekam z niecierpliwoscia.
    • jarczyn_st Zgłoś komentarz
      Bardzo fajny artykuł. Dużo ciekawych statystyk. Szacun za sportowe fakty ☺
      • yes Zgłoś komentarz
        W Warszawie o zawodach decydował tor jako całość (plus maszyna startowa). Skutek był taki, że nie wszyscy kibice uczestniczyli w pożegnaniu Tomasza Golloba. Smutne.
        Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
        ×
        Sport na ×