KokpitKibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Tenis
  • Zimowe

Mirosław Kowalik: Wrażliwy tłumik i wrażliwy silnik powodują wielki kłopot

Mirosław Kowalik uważa, że obecne tłumiki i silniki są bardziej niebezpieczne dla zawodników, niż ich stare odpowiedniki.

Dawid Borek
Dawid Borek
W bieżącym sezonie wielu zawodników zanotowało groźne upadki, które skutkowały kontuzjami. Wpływ na wypadki miał między innymi sprzęt. - Po pierwsze wróciłbym do starych, w pełni przelotowych tłumików. Od tego bym zaczął, bo te urządzenia sprawiały, że motocykl był w stu procentach do opanowania. Przy zamkniętym gazie motocykl hamował, a nie jak teraz, kiedy po przymknięciu gazu jedzie jeszcze przez ułamek sekundy do przodu. Zresztą ja jechałem na motocyklu z zatkanym tłumikiem i byłem w ciężkim szoku. Potrafiłem przejechać kółko na pełnym gazie, ale musiałem być non stop skoncentrowany. Każdy niewłaściwy ruch powodował, że miałem wrażenie, że tracę kontrolę - powiedział w rozmowie z polskizuzel.pl Mirosław Kowalik.
Zdaniem byłego żużlowca, nie tylko tłumiki wpływają na mniejsze bezpieczeństwo żużlowców. Wpływ mają też coraz szybsze silniki. - Krótkie skoki powodują, że motocykl jest bardziej wrażliwy. A jak łączymy wrażliwy tłumik i wrażliwy silnik to się zaczyna wielki kłopot. Krótkie skoki powodują duże obroty. Robi się szybciej i niebezpieczniej, ale wcale nie ciekawiej. Komisarze torów w pewnym stopniu to łagodzą, bo dbają o to, żeby tory były równe jak stół, ale ja bym wolał bardziej przyczepne nawierzchnie i wolniejszą jazdę z większą liczbą mijanek - dodał Kowalik.

źródło: polskizuzel.pl

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
polskizuzel.pl
Komentarze (69)
  • Jaroslaw Tylutka Zgłoś komentarz
    Moim zdaniem, obecnie speedway jest dużo bardziej bezpieczy niż kilkananascie lat temu. Presja wyniku a najbardziej KASA powoduje że zawodnicy zachowuja się tak nieodpowiedzialnie. Dwa dni
    Czytaj całość
    nie mogłem dojść do siebie po wypadku Darcego. Ale powiedzcie mi szczerze. Rozumiem ambicje wygrywania, ale czy to nie £€$ powodowaly ze za wszelka cenę chciał tego Lagute wyprzedzić. Ostatni bieg, bieg o pietruszkę. Myślę ze każdy żużlowiec powinien mieć w ciagu sezonu spotkania z psychologami. Darcy wykonywał extremalny sport i musiał się liczyć z tak przykrymi konsekwencjami. Ale nie trzeba jezdzic na żużlu żeby stała sie tragedia. Z miesiąc temu na treningu jakaś młoda utalentowana tyczkarka niefortunnie upadła i przerwany rdzeń kregowy. W tym wypadku raczej tłumiki nie zawiniły.
    • Basia z Lubuskiego Zgłoś komentarz
      Mireczku co to są "mijanki"? Mnie się wydaje że żuzlowcy się wyprzedzają a nie mijają. Mijają się za to tramwaje bo wyprzedzać się nie mogą...Byłam kiedyś w Gorzowie Wlkp. i
      Czytaj całość
      widziałam...
      • RECON_1 Zgłoś komentarz
        Teraz to tylko sprzet i jego maksymalne zylowanie, czasem siada taki delikwent na super-motor a ten nim rzuca po calym torze bo zero techniki jazdy....moze optymalniejszym byloby gdyby kazdy
        Czytaj całość
        startowal na takim samym, fabrycznym motorze,wtedy byloby pokazane kto ma ajkie umiejetnosci a nie tylko gaz i rura do przodu,do tego wystarzczyloby ze 2-3silniki na sezon a nie warsztaty u topowcow z taka iloscia silnikow ze starczyloby ich dla calej drugoligowej druzyny...
        • sympatyk żu-żla Zgłoś komentarz
          Panie Kowalik wchodzi pan znów w TŁUMIKI. Należy wiedzieć jeżeli FIM coś wycofuje a to produkt tłumik nie wejdzie z powrotem do obiegu, Chyba że będzie jakaś modernizacja a później
          Czytaj całość
          długa droga aby został zaakceptowany przez władze,Na marginesie decybele dzisiaj wchodzą w grę schodzi się coraz niżej z hałasem,
          • intro Zgłoś komentarz
            formuła 2.0 silnik 600, 2 zawory, większy moment obrotowy. A nie jak teraz: mała wilgoć i "pociągło"
            • Staloviak Zgłoś komentarz
              Bardzo sluszne uwagi... Rowniez mowil i tym Cieslak. Ja chcialem poruszyc inna bardzo istotna kwestie o ktorej malo sie mowi a ktorej rowniez wiele pisal po tragicznym wypadku Lee. Nalezy
              Czytaj całość
              udoskonalic bandy tak by stworzyc jakas bardziej zlozona systemowa. Mam tu na mysli dmuchawiec na calym owalu lecz od zewnatrz powinna byc jakas zespolowa cienka dykta po ktorej mozna sie przesluznac hakiem czy manetka a w przypadku wypadku dykta by pekala a zawodnik ladowal by w dmuchawcu. Niewiem dlaczego tak szybko kilka lat temu jak wprowadzono dmuchawce na prostych pomysl upad po kilku kontuzjach zamiast udoskonalic rozwizanie? Podstawowe pytanie jest rowniez co w ostatnich latach FIM zrobil dla poprawy bezpieczenstwa zawodnikow. Od lat powinien dzialac w FIMie potezny departament zajmujacy sie roznymi rozwiazaniami. Na dzien dzisiejszy wszystkie rozwiazania typu bandy, kolnierze, tlumiki to sa mozna powiedziec prywatne inicjatywy. Jednym slowem gdyby FIM prowadzil takie prace mozna by uniknac kilku tragedii czy kalectw! Oczywiscie ze nie ma 100% rowiazac ale zawsze mozna eliminowac ryzyko do minimum lecz jak widac zabardzo nie robi sie nic w tym kierunku.... Bezwzgledne kapitalistyczna zachlannosc kosztem sportu i zdrowia....
              • gacek Zgłoś komentarz
                Jak dla mnie Mirek ma pełne moje poparcie i w 100% sie z nim zgadzam...a tak na boku szkoda mi was tych młodych kibicow żużla ,że nie mieliscie nigdy okazji przeżyc meczu na starych
                Czytaj całość
                przelotowych tłumnikach ,tego huku i gęsiej skorki od ryku tych motorow ..to były piękne czasy
                • -Stanley Zgłoś komentarz
                  Tylko Panie Mirku. Czy cofając się do całkowicie przelotowych tłumików, nie trzeba by cofnąć się przynajmniej trochę z silnikami. Wiadomo, że silnik z tłumikiem będzie bardziej
                  Czytaj całość
                  reagował na odjęcie gazu/hamował/. Ale też bardziej wpływał na "zrywność" silnika, co może być nie mniej niebezpieczne.
                  • You Dash Zgłoś komentarz
                    Tyle gadania, że sprzęt coraz szybszy, a rekordy toru na większości żużlowych aren Ekstraligi niezmienne. Czyli jeżdżą szybciej, ale wolniej.
                    • KSM Wanda FUN Zgłoś komentarz
                      Żużel tańszy= więcej ośrodków, żużlowców, mniejsze koszty dla klubów, więcej szansy dla "biedniejszych" juniorów. Droga w stronę rozwoju speedwaya. Odłączyć się od FIM i po
                      Czytaj całość
                      sprawie. Co nas obchodzą inni, jak to my mamy najlepszą ligę. NBA np się na nikogo nie ogląda w sprawach światowej koszykówki. FIM TO ZŁO, co oni nam takiego dają że się niby nie możemy od nich odciąć???
                      • lukih Zgłoś komentarz
                        Dominujące w publicznym dyskursie (europejskim) opinie są rezultatem fałszywie pojmowanej troski o środowisko naturalne, zagadnienia tolerancji np. religijnej, co prowadzi nas wszystkich na
                        Czytaj całość
                        manowce. Zgodnie z tym pierwszym FIM wycisza dyscypliny motorowe, kosztem zdrowia i życia zawodników. Upraszczając: wróble i żaby korzystając w wzmożonej ochrony kosztem ludzi, którzy przecież tak nieodpowiedzialnie eksploatują środowisko naturalne (!). Oczywiście to tylko hasła bo wiadomo, że fim wziął za to pieniądze z UE, a hałas motocykli żużlowych nie ma żadnego wpływu na przyrodę. Płakać mi się chcę gdy pomyślę o Darcym - czekałem na niego i latało mi, że nie jeździ dla nas tylko zielonki.Jest (był?) największym czarodziejem żużla w historii tej dyscypliny sportu. To strata z którą się nie pogodzę nigdy. Środowisko żużlowe pozbawione jest zupełnie genu solidarności, no chyba że można obrazić 50 tysi kibiców podczas gp w Warszawie. Dlaczego nie są zjednoczeni w sprawie swojego bezpieczeństwa na co dzień, tylko od wielkiego dzwonu? A może ta grupa jest po prostu bezmiernie głupia i pozbawiona wyobraźni. I nie myślę tu jedynie o riderach, ale o całym środowisku - od mediów po menadżerów? Mam dosyć żużla, choć byłem zapalonym kibicem tego sportu od 30 lat. Dalej bawcie się sami
                        • ferdynand Zgłoś komentarz
                          sedno sprawy! . albo wyścigi naddźwiękowych gąsiorów ... . albo techniczne mijanki ... . 1/ jak mundre władze żużla wiedziały jak doprowadzić do tego pierwszego to zapewne wiedzo jak
                          Czytaj całość
                          zrobić żużel na powrót ściganiem się zawodników nie tylko na starcie i na 1 łuku ... . 2/ wiedzo une czy też udajo że nie wiedzo , bo : .... [tu niech se każdy wpisze co myśli] ... . 3/ podobały się IMME ? - to dlaczego nie można podobnie w lidze? ... . 4/ a jak ma być że start [refleks] decyduje o wszystkim - to jak już nieraz pisałem : 1 lub max 2 okrążenia + 2x więcej biegów . 5/ ... bo po co się nudzić przez 2 ostatnie kółka jak różnice między gąsiorami są 15 metrowe ...
                          • Sartoris Zgłoś komentarz
                            Zobaczcie jak kurczy się grono zawodników w "pozażużlowych krajach". Praktycznie nie ma już prawie nikogo poza Polakami, Duńczykami, Australijczykami, Szwedami, Niemcami,
                            Czytaj całość
                            Czechami/Słowakami, Rosjanami/Łotyszami. Inne federacje to pojedynczy zawodnicy godni uwagi (np. Vaculik na słowacji) albo garstka biednych chłopaków (w porównaniu z bogatymi polskimi juniorami), którzy próbują się przebijać w UK i w turniejach indywidualnych. Prawda jest taka, że nie masz kasy = w polskiej lidze jesteś nikim.
                            Zobacz więcej komentarzy (11)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×