Mecze wyjazdowe kluczowe w polskich ligach żużlowych

Tylko zespoły notujące dobre wyniki w spotkaniach wyjazdowych mogą liczyć na medale i awanse. Także mecze wyjazdowe przesądziły o spadku z PGE Ekstraligi.

Damian Gapiński
Damian Gapiński

Bez właściwej zdobyczy punktowej na własnym torze można zapomnieć o sukcesie. Zwycięstwa przed własną publicznością stały się jednak normą. Różnice w zdobyczach punktowych u siebie w przypadku klubów PGE Ekstraligi wynoszą zaledwie dwa punkty. To pokazuje, jak bardzo zespoły najlepszej ligi żużlowej świata i nie tylko skupiają się na wykorzystaniu atutu własnego toru.

Jedno zwycięstwo na swoim obiekcie - taka jest różnica pomiędzy Fogo Unią Leszno, która zdecydowanie wygrała rundę zasadniczą, a GKM-em Grudziądz, który musi pogodzić się ze spadkiem z Ekstraligi. To pokazuje jak perfekcyjnie wszystkie zespoły z najwyższej klasy rozgrywkowej spasowały się z własną nawierzchnią. Najlepiej ten atut wykorzystywały zespoły z Leszna, Wrocławia i Tarnowa. Z tej trójki Sparta wygrywała na swoim torze z największą przewagą. Średnio wynosiła ona 16,14 punktu. Ta tendencja może zostać utrzymana, gdyż wrocławianie będą startowali na torze w Częstochowie, na którym w tym sezonie poza nimi nikt nie miał możliwości treningów. Ten atut może mieć niebagatelne znaczenie dla układu sił w fazie finałowej.

Najsilniejsza "na papierze" pozostaje Unia Leszno, która nie wygrywała tak wysoko u siebie, ale doznała tylko jednej porażki na wyjeździe. Jeżeli utrzyma formę w spotkaniach na terenie przeciwnika, to powinna skutecznie walczyć o złote medale. Statystyki spotkań wyjazdowych pokazują, że słuszną ideą było wprowadzenie punktów bonusowych. GKM Grudziądz, który bardzo dobrze radził sobie na własnym torze, był tłem dla przeciwników na wyjazdach. Średnio przegrywał różnicą ponad 27 punktów, co w tej klasie rozgrywkowej stanowi przepaść.

Także spotkania wyjazdowe przesądziły o kolejności w Nice PLŻ i PLŻ 2. Najsilniejsze zespoły w stu procentach wykorzystały atut własnego toru, pewnie pokonując przeciwników. O kolejności w lidze w tym przypadku również decydowały spotkania wyjazdowe i punkty bonusowe.

Zestawienie obejmuje wyniki uzyskane w rundzie zasadniczej.

Skuteczność zespołów Ekstraligi na swoim torze:

Zespół Pkt zdobyte Pkt możliwe Skuteczność Średnia przewaga Średnio pkt
Wrocław 12 14 85,71 % 16,14 53,00
Leszno 12 14 85,71 % 9,86 49,86
Tarnów 12 14 85,71 % 8,86 49,43
Rzeszów 11 14 78,57 % 9,14 49,43
Gorzów 10 14 71,43 % 12,14 51,00
Toruń 10 14 71,43 % 8,29 49,00
Z. Góra 10 14 71,43 % 4,57 47,29
Grudziądz 10 14 71,43 % 1,43 45,57

Legenda: Pkt zdobyte - liczba punktów zdobytych na swoim torze Pkt możliwe - liczba punktów, jaką zespół mógł dobyć na swoim torze Skuteczność - procentowe określenie punktów zdobytych do możliwych Średnia przewaga - średnia liczba punktów z jaką wygrywał zespół Średnio pkt - średnia liczba punktów, jaką zespół zdobywał na swoim torze Skuteczność zespołów Ekstraligi na wyjeździe:

Zespół Pkt zdobyte Pkt możliwe Skuteczność Średnia przewaga Średnio pkt
Leszno 12 14 85,71 % 2,86 46,29
Tarnów 5 14 35,71 % - 6,43 41,71
Toruń 4 14 28,57 % - 5,00 42,43
Z. Góra 3 14 21,43 % - 4,14 42,29
Wrocław 1 14 7,14 % - 6,43 41,71
Gorzów 0 14 0,00 % - 10,71 39,57
Rzeszów 0 14 0,00 % - 12,86 38,43
Grudziądz 0 14 0,00 % - 27,71 31,14

Skuteczność zespołów Nice PLŻ na swoim torze:

Zespół Pkt zdobyte Pkt możliwe Skuteczność Średnia przewaga Średnio pkt
Rybnik 12 12 100,00 % 31,67 60,67
Daugavpils 12 12 100,00 % 23,83 56,83
Ostrów 12 12 100,00 % 18,83 54,33
Bydgoszcz 8 12 66,67 % 11,50 50,67
Łódź 8 12 66,67 % 1,50 45,67
Kraków 6 12 50,00 % - 5,00 42,50
Gniezno 1 12 8,33 % - 11,67 39,00

Skuteczność zespołów Nice PLŻ na wyjeździe:

Zespół Pkt zdobyte Pkt możliwe Skuteczność Średnia przewaga Średnio pkt
Daugavpils 8 12 66,67 % 0,67 45,33
Rybnik 6 12 50,00 % 2,83 46,17
Ostrów 6 12 50,00 % 0,33 45,17
Bydgoszcz 2 12 16,67 % - 9,67 40,17
Kraków 2 12 16,67 % - 16,33 36,67
Łódź 1 12 8,33 % - 22,17 33,83
Gniezno 0 12 0,00 % - 26,33 31,67

Skuteczność zespołów PLŻ 2 na swoim torze:

Zespół Pkt zdobyte Pkt możliwe Skuteczność Średnia przewaga Średnio pkt
Gdańsk 8 8 100,00 % 23,25 56,50
Piła 8 8 100,00 % 24,00 57,00
Lublin 8 8 100,00 % 5,75 47,75
Krosno 7 8 87,50 % 9,50 49,75
Rawicz 2 8 25,00 % - 10,50 39,00

Skuteczność zespołów PLŻ 2 na wyjeździe:

Zespół Pkt zdobyte Pkt możliwe Skuteczność Średnia przewaga Średnio pkt
Lublin 3 8 37,50 % - 7,25 41,25
Piła 2 8 25,00 % - 4,50 42,75
Gdańsk 2 8 25,00 % - 5,00 42,00
Krosno 0 8 00,00 % - 12,25 38,50
Rawicz 0 8 00,00 % - 23,00 33,50



KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×