Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Tenis
  • Zimowe

Rafał Konopka: Pasja do żużla przeradzała się w horror, gdy nie było na jedzenie przed meczem

Kariera żużlowca nie zawsze jest usłana różami. O słuszności tego stwierdzenia mógł się przekonać Rafał Konopka, który ma za sobą trudny sezon. - Pasja do żużla przeradzała się w jakiś horror, gdy nie było na jedzenie przed meczem - przyznaje.
Mateusz Domański
Mateusz Domański

WP SportoweFakty: W zeszłorocznych rozgrywkach reprezentowałeś Redcar Bears oraz Peterborough Panthers. Twoje rezultaty nie były zbyt pokaźne. Jak ocenisz miniony sezon pod kątem startów w brytyjskiej Premier League?

Rafał Konopka: Sądzę, że zeszły sezon rozpocząłem dobrze. Z meczu na mecz było coraz lepiej i na początku maja zdobywałem po 7, 8, 9 punktów, ale w maju zaczęło się trochę bardziej pod górkę. Przyszło podejść do matury, kolega, który mi pomagał na meczach zachorował oraz były też problemy, jak to się mówi, "sercowe". Siłą rzeczy nie widywałem się dużo z dziewczyną i pogubiliśmy się, ale na szczęście już wszystko jest na odpowiednich torach. Motory przygotowywałem sam, dodatkowo dorabiałem, co chwilę lot do Polski, żeby pozaliczać egzaminy, które też były ważne i chciałem je zdać. Nie było czasu na sen, a gdzie dopiero punktować w meczach. Pomimo że zawsze daję z siebie naprawdę wszystko, wkładam całe swoje serce, to po prostu w tym sezonie poznałem swoje nowe granice. Naprawdę momentami bywało ciężko, pasja do żużla przeradzała się w jakiś horror, gdy nie było na jedzenie przed meczem. Mimo wielu przeszkód bardzo dużo się nauczyłem w tym sezonie, a właśnie po to pojechałem do Anglii. Żużel jest drogim sportem i jeśli nie masz wyrobionej marki, to trzeba nieźle główkować, aby poukładać wszystko. Sezon minął, ale ja nie przeminąłem, nie ukrywam, że dzięki wsparciu najbliższych, których nie muszę wymieniać. Bardzo dużo mi pomogli też kibice Redcar i Peterborough. Jedziemy dalej.

We wrześniu wystartowałeś w zawodach o Złoty Kask Veenoord w Holandii. Wówczas świetnie spisywałeś się podczas rundy zasadniczej, jednak w decydujących biegach zanotowałeś defekt oraz "zerówkę". Mimo tego musisz przyznać, że turniej ten był dla ciebie całkiem udany, bowiem ostatecznie zająłeś w nim czwarte miejsce.

- Tak, byłem w Holandii. Uważam, że nie były to jakieś dobre zawody w moim wykonaniu, fajna atmosfera. Po prostu posiadałem tylko jedną nową oponę, a kilku chłopaków miało na każdy bieg nowego "kanta". Zapewne to było też powodem, że w finałach pojechałem jak pojechałem, ale nie ma z czego się tłumaczyć. Wygrywa lepszy.

Oprócz tego wziąłeś udział w dwóch edycjach Lotto Poznań Speedway Cup, a także w 65. Memoriale imienia Alfreda Smoczyka. Jak dobrze pamiętamy, wtenczas miałeś spore problemy natury technicznej, ale mimo tego zaprezentowałeś się z dość dobrej strony. Jak wspominasz te zawody?

- Tak, miałem trzy turnieje w Polsce i tak jak już wspomniałem, nie ma co się tłumaczyć, ale pomimo wielkich starań nie byłem przygotowany do tych zawodów. Na pierwszy turniej w Poznaniu leciałem prosto z Anglii, gdzie miałem dzień wcześniej mecz, lecz zgubiono na lotnisku mój bagaż, w którym miałem wszystkie potrzebne rzeczy na turniej, takie jak kask, kewlar, ochraniacze, buty, sprzęgło, gaźnik czy deflektor. Okazało się że moją walizkę zostawiono w Londynie. Całą noc załatwiałem osprzęt i po dwugodzinnym śnie wystąpiłem w zawodach. Było całkiem fajnie, ale jednym z biegów na prowadzeniu silnik stanął, zresztą również pożyczony... Na drugi turniej chciałem przyjechać lepiej przygotowany, żeby pokazać się na domowym podwórku z lepszej strony, ale na obwodnicy Londynu w drodze do Polski bus odmówił posłuszeństwa. Co prawda z tym wiąże się kolejna historia, ale to może innym razem. Na ostatnią chwilę zdążyłem na samolot, lecz oczywiście po raz kolejny nie byłem profesjonalnie przygotowany. Bardzo ucieszyłem się, że mogę jechać w memoriale, jednak dowiedziałem się o tym dwie godziny przed zawodami. Wyjechałem na ostatnią chwilę, na pożyczonym sprzęcie. Uważam, że dwa pierwsze biegi nawet nie były złe, ale silnik odmówił posłuszeństwa, a przede wszystkim ja nie byłem w stanie się ścigać. To tak jakby wsadzić na motor inwalidę bez ręki. Byłem naprawdę zmęczony tym sezonem.

Podczas ostatniej rozmowy z naszym portalem tłumaczyłeś, że podczas spotkań w Wielkiej Brytanii jesteś sam, nie masz zbyt wielkiego wsparcia. Pracujesz nad tym, żeby w przyszłym sezonie uległo to poprawie? Nie uważasz, że zbyt wielkie obciążenie negatywnie wpływa na twoje wyniki?

- Tak, zdecydowanie w żużlu nie wystarczają chęci i przeholowałem, ale jeśli nie ma kto w danej rzeczy ci pomóc, to działasz sam. Tak to u mnie działa. Jednak żużel jest strasznie precyzyjnym sportem i teraz zimą ciężko pracuję, aby mój speedway był bardziej profesjonalny. Mam już stworzony swój mały team - odnośnie mechaniki, ale zarówno od reszty spraw. Posiadam także menadżera, który sprawi, aby wszystko było poukładane. Chcę, żeby ktoś mnie odciążył i by był wynik sportowy.

Rafał Konopka podczas treningu na jeziorze w Osiecznej. Rafał Konopka podczas treningu na jeziorze w Osiecznej.
Bez wątpienia speedway w Wielkiej Brytanii znacznie różni od polskiego żużla. Elite League znamy z telewizji, a jak wyglądają mecze Premier League? Czy spotkania cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony kibiców? Jak przedstawia się kwestia pozyskiwania sponsorów?

- Jak dla mnie angielski żużel pozostaje w jakieś części nadal normalny, gdzie kibic może podejść do zawodnika i normalnie z nim pogadać. Sponsorzy nie wychodzą z założenia, że muszą nosić okulary i włosy na żel żeby być spoko. Przede wszystkim ja naprawdę mam tam wielu kibiców, którzy mi nieraz pomogli i nigdy im tego nie zapomnę.

Pozostając przy finansach - zapewne zarobki w Premier League nie są zbyt wysokie. Jak zatem utrzymujesz swoje zaplecze sprzętowe? Opierasz się tylko na pomocy sponsorów czy szukasz również innych rozwiązań?

- Tak, w Premier League dostawałem 50 funtów za punkt, który zdobyć było niełatwo. Radzę sobie dlatego bo dużo robię sam, włącznie z serwisami silników. Wiem, że nie tędy droga do wielkiej kariery, ale wiem również, że pewnego dnia wszystko się ułoży po mojej myśli. A tej zimy nie kontaktowałem się z żadnym sponsorem, ponieważ o czym tu gadać skoro nie mam na razie klubu. Jest ciężko z finansami, ale na pewno będzie lepiej.

Czy któryś z polskich klubów powinien zatrudnić Rafała Konopkę?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna
Komentarze (17)
  • Rysio-z-Klanu Zgłoś komentarz
    Witamy w Polonii Bydgoszcz i czekamy aż to info ukaże się na SF:)
    • Staloviak Zgłoś komentarz
      Wielki szacun Rafal. Zero gwiazdorstwa tylko prosto i w lewo do przodu bez patrzenia na przeciwnosci losu. Powinienes byc wzorem do nasladowania dla wielu mlodych.... Widzialem cie ze dwa razy
      Czytaj całość
      na angielskich torach i robisz wrazenie zawzietoscia! Moze bedzie okazja kiedys pogadac i uscisnac ci dlon.... A moze i w przyszlosci jakos pomoc! trzymaj sie w zdrowiu..,,. Pozdro i do przodu ;)
      • Jan Wisniewski Zgłoś komentarz
        Niech moc będzie z Tobą !!!! Szacunek Rafał !!!
        • Arkadiusz Szuprytowski Zgłoś komentarz
          Kolejny sezon będzie lepszy. Rafał ma ogromny potencjał i wierzę w to że go wykorzysta. A sprzętowo myślę w nadchodzącym sezonie będzie mógł równać się z najlepszymi. Powodzenia
          Czytaj całość
          Rafał!
          • RECON_1 Zgłoś komentarz
            Moze na torze wynikami nie powala ale swoim konsekwetnym dzialaniem i wola walki moglby byc wzorem dla niejednego zawodnika w Polsce ktory wybrzydza czy to na kontrakt czy na warunki....
            • Franek Dolas Zgłoś komentarz
              4,5 roku na motorze!!! Nie wierzę. Aż strach pomyśleć co ten chłopak by osiągnął gdyby zaczął jeździć normalnie w szkółce w odpowiednim wieku. 2013 Rafał Konopka KSM
              Czytaj całość
              Krosno 1,143 0,778(dom) 1,800(wyjazd) Szkoda że to był ostatni sezon juniorski Rafała bo na pewno jeździłby w Polsce dalej. Niestety ale w Polsce szansę na starty może dostać jedynie w najsłabszych drużynach.Kluby mające pewniejszych zawodników po prostu postawią na kogoś sprawdzonego. Ale DAJCIE MU SZANSĘ
              • Rysio-z-Klanu Zgłoś komentarz
                Fajny gość z Rafała,nie poddaje się,mmo przeciwności losu. Niech trwa jak najdłużej w tym co kocha!!!
                • CKM_ Zgłoś komentarz
                  Wyjątkowy gość, o harcie ducha godnym podziwu. Skojarzcie sobie, panie i panowie, tych wszystkich płaczków co to wiecznie im za mało biegopunktówki, co dymią bo im tato "źle"
                  Czytaj całość
                  przygotował motorek, którym klub nie chce dać o dwa patole więcej za bieg i mimo 117 naklejek na busie ledwie dają radę przeżyć. Niech moc będzie z Tobą! Powodzenia i nagrody życzę.
                  • Maciusia Bajka Zgłoś komentarz
                    Powodzenia Rafał. To jest prawdziwy zapaleniec, kocha to oby nie musiał tak dokładać do tego sportu do końca kariery. Zawodnik jezdzi za niecałe 300 zł za punkt powinien znalezc jakis
                    Czytaj całość
                    klub w 1 lidze na dzien dzisiejszy najwieksze szanse to Kolejarz Rawicz ewentualnie Opole moze papa Gollob by sie skusił bo to zawodnik, który potrafi sie odwdzieczyc za pomoc. Gollob cos gadał, że skład maja dopniety tyle, że 4 seniorów za piatego ma robic junior Oskar Gollob. Moze lepiej byłoby im wziac takiego taniego Konopke a Gollobowi dac ost rok juniorki pojezdzic jako jnior. Chłopak powinien gdzies załapac sie do, któregos z tych klubów co mocno ograniczaja ich finanse
                    • sympatyk żu-żla Zgłoś komentarz
                      Rafał czytając wywiad Twój .Można współczuć lecz życzyć dalszego samo zaparcia obyś miał sponsora i wyniki były lepsze a punkty biegowych było o wiele więcej ,Powodzenia.
                      • perhing74 Zgłoś komentarz
                        szacunek dla chłopaka za wytwałosc -ciekawe co na to rodzime gwiazdeczki które becza ze za 1000zeta za punkt nie da się wyzyc i utrzymać sprzętu a jeszcze maja sponsorow busy oklejone
                        Czytaj całość
                        reklamami tak ze lakieru nie widać-mowie o 1lidze bo o extralidze nie ma co pisać -a później się dziwic ze kluby padaja -nie pamiętam nazwiska ale ktorys zawodnik zagraniczny powiedział ze jezdzilby za pol tego co dostaje ale jak daja to się bierze normalne-a po sezonie szopka z licencjami -tego kabaretu to by się Benny hill nie powstydził
                        • stock21 Zgłoś komentarz
                          Rafał trzymam kciuki od 2 lat i kibicuje tobie. Pokazujesz, że w życiu ważna jest pasja. Mam nadzieję, że szczęście w końcu do ciebie tez się uśmiechnie. Powodzenia.
                          • Dariusz Modrzejewski Zgłoś komentarz
                            powodzenia Rafał! Ma chłopak zacięcie! I teraz porównać do tego nasze młode rozkapryszone gwiazdeczki co na wszystko beczą.
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×