W Bydgoszczy swoją siedzibę ma sklep, który cieszy się dużą popularnością wśród żużlowców. Nie chodzi jednak o reklamę sklepu, czy producentów, ale pokazanie skali wydatków, jakie przed sezonem ponoszą żużlowcy. Zawodnicy wiele mówią o tym, jak drogim sportem jest żużel. Jak się okazuje, ta teza ma potwierdzenie w rzeczywistości. - To sport drogi, ale także bardzo ryzykowny. Nie tylko ze względu na fakt, że w grę wchodzą duże prędkości, ale także ryzyko utraty zainwestowanych pieniędzy. Dla przykładu - zawodnik zamawia silnik GM. Fabryka GM uznaje reklamacje tylko wtedy, jeżeli silnik jest złożony na jej elementach.
Jednak tunerzy stosują swoje podzespoły i wówczas reklamacja nie jest uwzględniana. Podobnie jest z tunerami. Nie spotkałem się z sytuacją, aby tuner uznał reklamację, gdy urwał się korbowód. W ten sposób zawodnicy tracą czasami ogromne pieniądze - tłumaczy nam przedstawiciel bydgoskiego sklepu.
Poza ryzykiem utraty zainwestowanych pieniędzy, należy na bieżąco remontować sprzęt i uzupełniać zużywające się części. - Najczęściej kupowane są opony. Koszt jednej to około 200 zł. Są zawodnicy, którzy używają jednej na dwa wyścigi. Tak czyni 80 procent żużlowców. Jednak w Grand Prix jedna opona używana jest na jeden wyścig. Linki do gazu zmienia się raz na 2-3 mecze. Jeszcze częściej olej - co dwa wyścigi. Poza tym sprzęgła, koła, ramy i tłumiki - to najczęściej zamawiane elementy - dodaje przedstawiciel bydgoskiego sklepu.
Jak się okazuje, okres przed rozpoczęciem sezonu to prawdziwa żyła złota dla sklepu. To właśnie wtedy zamawiają najwięcej części. - Z naszych usług korzysta około 200 zawodników. Oczywiście skala ich wydatków jest różna i zależy od tego, jakie mają cele na dany sezon. Są rzeczy, które muszą kupić, bo bez nich nie da się odjechać sezonu. Jeżeli oszczędzają to jedynie w ten sposób, że wybierają tańsze zamienniki. Zakupu muszą jednak dokonać. Każdy z nich patrzy na to, że ograniczać koszty. Dużym powodzeniem cieszą się promocje. Dla przykładu - w ostatnim czasie wprowadziliśmy promocję na wyroby popularnego producenta kasków. W kilka dni sprzedaliśmy 100 sztuk. Tak jest zawsze, kiedy są ciekawe promocje - zakończył przedstawiciel bydgoskiego sklepu.
Najczęściej zawodnicy kupują opony. W Anglii obcięto koszty wprowadzając do regulaminu zapis, że jest 7 opon na drużynę. Tam są jednak inne tory. W Polsce opona nie wytrzyma 5-6 biegów. Przy założeniu, że zawodnicy w skali roku mają do odjechania w Polsce około 80 biegów ligowych, ich koszty zakupu dodatkowych części to minimum 35 tysięcy złotych. Do tego należy doliczyć koszty zakupu silników (jeden to około 40 tysięcy złotych z tuningiem) plus remonty i przeglądy. Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami na sezon 2016, zawodnicy mogą otrzymać maksymalnie 150 tysięcy złotych netto na przygotowanie do sezonu.
Wybrane ceny akcesoriów żużlowych (na zielono te najczęściej zamawiane):
Część | Cena netto (w zł) |
---|---|
Podwozie bez silnika | 22 000 |
Sprzęgło | 5000 |
Gaźnik | 3500 |
Buty | 3000 |
Amortyzator widelca | 3000 |
Widelec do ramy | 1700 |
Kask | 1500 |
Ochraniacz karku | 1300 |
Deflektor | 1100 |
Tłumik | 1100 |
Przednie koło | 1000 |
Środek ramy | 800 |
Manetka gazu | 600 |
Ochraniacz kręgosłupa | 500 |
Blachy silnika | 400 |
Laczek | 300 |
Kolanko wydechowe | 300 |
Przekładka aluminiowa | 220 |
Tarcze sprzęgła | 200 |
Płyn do mycia motocykli | 200 |
Zębatki tylnego koła | 200 |
Tylna opona | 200 |
Dźwignia sprzęgła | 160 |
Linka gazu | 150 |
Wyłącznik zapłonu | 150 |
Osłona sprzęgła | 120 |
Łańcuch sprzęgłowy, tylny | 120 |
Litr oleju | 40 |
C Czytaj całość