Czas na wymianę band już minął. Nikt jeszcze nie zgłosił toru do weryfikacji

WP SportoweFakty / Bartosz Przybylak / Naprawa bandy na prostej w Zielonej Górze.
WP SportoweFakty / Bartosz Przybylak / Naprawa bandy na prostej w Zielonej Górze.

Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, w marcu w Polsce odbędą się pierwsze żużlowe treningi po przerwie zimowej. Zgodnie z regulaminem FIM, na obiektach powinny już być zamontowane bandy absorbującego energię.

Przed paroma dniami Główna Komisja Sportu Żużlowego w specjalnym komunikacie poinformowała, że przed sezonem 2017 należy zweryfikować w Polsce aż 24 tory żużlowe. Jest to podyktowane między innymi nowymi wytycznymi FIM dotyczącymi band. Obiekty, gdzie na prostych zamontowane są sztywne bandy, nie otrzymają nowej licencji.

FIM opublikowała normy dla torów do wyścigów torowych na sezon 2017 i wskazano w nim konieczność zamontowania band absorbujących energię.

- Banda bezpieczeństwa może być skonstruowana z materiału zaakceptowanego i zatwierdzonego przez FIM, na przykład materiał płytowy, tworzywo, guma, siatka druciana lub innego zatwierdzonego materiału zabezpieczającego. Jednakże musi być tak skonstruowana, by absorbować energię kinetyczną w przypadku uderzenia zarówno przez zawodnika jak i motocykl - czytamy w dokumencie.

Od 1 stycznia 2016 roku FIM nie udziela licencji żadnemu obiektowi, gdzie banda ma sztywną konstrukcję, z drewnianych desek, drewnianych płyt czy innego solidnego materiału, który nie jest elastyczny i nie pozwala na absorpcję energii kinetycznej.

ZOBACZ WIDEO Od dziecka marzył o tym, żeby zostać kapitanem

Zgodnie z wytycznymi FIM, obiekty niespełniające nowych wymogów, powinny już zakończyć prace związane z wymianą band. - Bariera bezpieczeństwa musi być poprawiona i zmodyfikowana poprzez elastyczny zamiennik, zaakceptowany i zatwierdzony przez FIM i Biuro CCP, na wyjściu z 2 i 4 wirażu na dystansie 20 m od końca certyfikowanego APD wzdłuż prostych. Prace muszą być zakończone przed 1. stycznia 2017 lub na minimum 3 miesiące przed datą zawodów wpisanych do Kalendarza FIM - można przeczytać w dokumencie.

W celu uniknięcia nieporozumień, tory goszczące imprezy rangi FIM w roku 2017 powinny przesłać mailowo do Federacji zdjęcia poprawionych band, pokazując ich zgodność z nowymi wytycznymi. Zdjęcia powinny zawierać też dokładny plan oraz opis zamontowanego systemu. Taka wiadomość powinna zostać wysłana do FIM najpóźniej trzy miesiące przed datą imprezy.

Jak na razie żaden z polskich klubów nie zgłosił toru do weryfikacji, ale większość informuje, że wyrobi się na czas, czyli przed końcem marca.

Komentarze (31)
avatar
Krakski
27.02.2017
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
W Gdańsku prace nad przebudową band na amortyzowane zakończono w terminie - 28 grudnia 2016. Teraz montowany jest elastyczny kickboard na łukach. Można przyjechać i podziwiać. 
avatar
Krakski
27.02.2017
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
W Gdańsku prace nad przebudową band na amortyzowane zakończono w terminie - 28 grudnia 2016. Teraz montowany jest elastyczny kickboard na łukach. Można przyjechać i podziwiać. 
avatar
malin1976
26.02.2017
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Grudziądz ma już taką bandę od wielu , wielu lat i to nie na wymienionych tu odcinkach a na całości . 
Robertocos
26.02.2017
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
"Czas na wymianę band już minął. Nikt jeszcze nie zgłosił toru do weryfikacji"... Ktoś chyba zapomniał, że w Polsce w tym czasie jest późna jesień i zima, a tym samym nie ma warunków do prowad Czytaj całość
avatar
sympatyk żu-żla
26.02.2017
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Zawsze należy dbać o bezpieczeństwo zawodników. Korzystać z każdej nowinki. która poprawi bezpieczeństwo na torze.