WP SportoweFakty.wp.pl – wiadomości sportowe, relacje live, wyniki meczów

Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Co ten Lindgren ma w motocyklu? Szybki dzięki zapłonowi? A może to głód jazdy pcha go do przodu?

Fredrik Lindgren jest kosmicznie szybki, a część żużlowego środowiska drapie się po głowie, zastanawiając się, o co tutaj chodzi. Pojawiły się spekulacje, że trik Szweda to płynna regulacja zapłonu. Polemizuje z tym tuner Jacek Filip.
Dariusz Ostafiński
Dariusz Ostafiński
WP SportoweFakty / Mateusz Wójcik / Na zdjęciu zawodnicy Włókniarza: Fredrik Lindgren, Adrian Miedziński

Fredrik Lindgren rozpoczął sezon w imponującym stylu. Jazda Szweda z jednej strony budzi podziw, ale z drugiej rodzi domysły. Pojawiają się stwierdzenia, że zawodnik jest nienaturalnie szybki, że technologicznie przeniósł żużel na inny poziom. W kuluarach trwa też dyskusja, kto pierwszy sprawdzi silnik, z którego korzysta Lindgren. Wiele osób nie wierzy w to, że forma żużlowca jest efektem starannych przygotowań do sezonu, siły mentalnej, czy perfekcyjnie odlanej głowicy.

Ostatnio krąży plotka, że trik, który przenosi Lindgrena na inny poziom, to płynna regulacja zapłonu. Martin Smolinski korzystał swego czasu z przełącznika zapłonu. Dzięki temu był tak mocny, że wygrał nawet Grand Prix Nowej Zelandii w Auckland. Za chwilę jednak FIM wprowadziło regulację, że z przełącznika korzystać nie można i Smoliński stracił swój atut. Była oczywiście krytyka federacji, która zmieniła reguły w trakcie gry, ale Niemiec nie mógł korzystać już z zabawki, która dawała mu szybki dostęp do mocy. Obrazowo rzecz ujmując, stracił Smoliński swój drugi bieg.

Podobno Lindgren także korzysta z patentu na zapłon (oczywiście dozwolonego), dzięki któremu silnik jest bardziej elastyczny. Tam, gdzie innym gaśnie lub przekręca, on przyspiesza. - Płynna regulacja zapłonu? Bardziej bym stawiał, że to przerwa w jeździe dobrze mu zrobiła - mówi nam tuner Jacek Filip. - Sławek Drabik miał kiedyś półroczną przerwę, a jak wrócił, to został mistrzem Polski. Młody Drabik zdobył złoto mistrzostw świata juniorów, także wracając po długiej przerwie. Piotr Pawlicki wrócił i zdobył dwa komplety. Lindgren też miał pauzę. To głód jazdy robi z niego zawodnika. Niektórzy niepotrzebnie upiększają. O płynnej regulacji nie słyszałem, co nie znaczy, że nie jest ona możliwa. Jednak to byłby duży skok technologiczny.

- Nie wiem, być może na zapłonie robionym przez Briana Kargera jest możliwość regulacji podczas jazdy - zastanawia się Filip. - A może chodzi o zapłony z limiterem, które robią Selettra i PVL. Limiter jest organicznikiem obrotów. Jak się wkręci gaz na maksa, jak się wejdzie na 12800 obrotów, to silnik się wyłącza. To ma wpływ na działanie tłoka, korbowodu. Dzięki temu można wydłużyć żywotność silnika i opóźnić jego przegląd, bo każdy serwis może jednak zmienić charakterystykę silnika. Być może Lindgren z tego korzysta. Jeśli trafił na świetny silnik, to mając limiter, może na nim jeździć dłużej bez serwisu, a to plus - kończy Filip.

Dla dobra sprawy byłoby lepiej, gdyby w końcu ktoś zdecydował się wyłożyć 12 tysięcy złotych i sprawdził motocykl Szweda. To ucięłoby wszelkie spekulacje. W najlepszym razie dowiedzielibyśmy się, na czym polega cud Lindgrena.

ZOBACZ WIDEO #SmakŻużla po leszczyńsku



Kup bilet na wielki finał Speedway Euro Championship w Chorzowie! -->>

Dlaczego Lindgren jest szybki?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
inf. własna

Komentarze (22):

[ Anuluj ] Odpowiadasz na komentarz:

Dowiedz się jak umieszczać linki od tagów, pogrubiać tekst, itp.
  • eddy 0
    male wyjasnienie , uzylem tu pojecia charakterystyka miekka ,co fachowo odnosi sie do charakterystyki mechanicznej silnika elektrycznego . W moim przypadku mialem na mysli to ze silnik zuzlowy natychmiastowo reaguje na kazdy ruch manetki gazu ,bez koniecznosci zmiany przelozen .
    eddy to powszechnie wiadomo bo tu manetka albo natychmiastowa pelna pyda albo "hamowanie" ,czyli silnik i caly uklad napedowy musi miec miekka charakterystyke ! Reasumujac oczywiscie zartowalem z ta..automatyczna !:)
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • eddy 0
    to powszechnie wiadomo bo tu manetka albo natychmiastowa pelna pyda albo "hamowanie" ,czyli silnik i caly uklad napedowy musi miec miekka charakterystyke ! Reasumujac oczywiscie zartowalem z ta..automatyczna !:)
    gorzowianin z Mazowsza Podstawowa zasada. Żużel to nie motocross gdzie istnieje wielkie zróżnicowanie toru dla obciążeń silnika, a do tego poniekąd służą biegi.
    [ pokaż odpowiedzi ] Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • Maniutek81 0
    Kuzwa Polak to jednak Polak. Pół sportowych faktów, sami mechanicy i wszyscy czekają kiedy w końcu rozbiorą mu silnik żeby sie przekonać. Pracujcie nad formą i sprzętem a Lindgrenowi dajcie spokój - chłopak ciężko pracuje i zbiera teraz efekty !!! Tyle !!!
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
Pokaż więcej komentarzy (19)
Pokaż więcej komentarzy (22)
Pokaż więcej komentarzy (22)
Pokaż więcej komentarzy (22)
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×