Żużel poza światem wielkiej telewizyjnej reklamy. To Lewandowski pokazuje nam, czym myć włosy, jak się golić i ubierać

Materiały prasowe / Na zdjęciu: Bartosz Zmarzlik w programie
Materiały prasowe / Na zdjęciu: Bartosz Zmarzlik w programie

Stroje żużlowców są reklamowym słupem, ale specjalistów od jazdy w lewo nie ma w wielkich telewizyjnych kampaniach. W co się ubrać? Jaki telefon kupić? Do którego banku pójść? O tym mówią nam piłkarze, skoczkowie, medaliści olimpijscy.

Nasz najlepszy piłkarz Robert Lewandowski golił się już maszynkami Gillette, polecał usługi sieci komórkowej, zachęcał do kupna smartfona Huawei, przekonywał, że Vistula to marka prawdziwego mężczyzny, zachwalał też jeden z szamponów. Swoje telewizyjne reklamy mieli też inni piłkarze (mocno widoczny był zwłaszcza Jakub Błaszczykowski), a nawet prezes PZPN Zbigniew Boniek.

Marki walczące o rynek wielkimi telewizyjnymi kampaniami chętnie korzystają też z usług skoczków narciarskich oraz Marcina Gortata, Justyny Kowalczyk czy też Krzysztofa Hołowczyca. Żużla w tym świecie nie ma, choć mamy najlepszą ligę na świecie i odnosimy sukcesy. Bartosz Zmarzlik właśnie został mistrzem świata.

Czytaj także: Trener Żyto o kontrakcie z Falubazem. Dogadali się w trzy dni

Na czym polega problem żużla? Dlaczego przedstawiciele tego sportu nie uśmiechają się do nas ze szklanego ekranu, polecając znane produkty? Dlaczego od sukcesu Tomasza Golloba w 2010 roku, kiedy zdobył złoto, nic nie drgnęło? W czym lepsi są skoczkowie narciarscy? Przecież skoki, podobnie jak żużel, to nisza i sport sezonowy uprawiany w kilku krajach. Jednak o ile Gollobomania nie przełożyła się na nic, o tyle Małyszomania przełożyła się na wiele reklam mistrza Adama, który polecał herbatę, zupy, słodycze, napoje energetyczne czy usługi bankowe. Środowisko żużlowe mogło na to patrzeć zazdrosnym okiem.

ZOBACZ WIDEO Cieślak o odejściu Miedzińskiego z Włókniarza. "Dużo do powiedzenia miał jego sponsor"

- Skoki mają nad żużlem tę przewagę, że w sezonie zimowym, co tydzień, oglądamy zawody z udziałem najlepszych w otwartym kanale telewizyjnym - mówi nam Wojciech Jankowski z Nice Polska, firmy chętnie wydającej pieniądze na reklamę w żużlu. - Żużel jest w stacjach zakodowanych i nie może liczyć na to, że jakiś turniej zobaczy 12 milionów widzów. Poza wszystkim w skokach mamy reprezentację Polski, a o tej żużlowej to ostatnio rozmawialiśmy przez pryzmat tego, kto nie chce w niej startować. Tymczasem kadra to siła. Taki Lewandowski jest popularny nie dlatego, że sto tysięcy zobaczy mecz Bayernu w płatnym kanale, lecz dlatego, że 10 milionów obejrzy mecz reprezentacji.

Zdaniem Jankowskiego problemem żużla jest też to, iż zawodnicy kojarzeni są głównie w wymiarze lokalnym i są też mocno identyfikowani z konkretnym środowiskiem i miastem. - Gdyby zrobić badanie tej części społeczeństwa, która nie interesuje się żużlem, to pewnie nie padłoby nazwisko żadnego żużlowca. Może ktoś wspomniałby Golloba, który już dawno nie jeździ. Także dlatego wielkie domy mediowe nie biorą żużlowców do kampanii. Trudno bowiem zbudować coś na kompletnie nieznanych sportowcach.

- Żużel mógłby zmienić status, gdyby funkcjonował w Warszawie, w medialnym mainstreamie - uważa żużlowy menedżer i przedsiębiorca Jacek Frątczak. - Owszem, mamy Grand Prix na PGE Narodowym i to przedsięwzięcie nazwałbym kamieniem milowym, ale tu potrzeba jeszcze czegoś stałego, najlepiej ligowej drużyny. Leszno, gdzie mamy mistrza Polski, jest miastem wielkości jednej dzielnicy Warszawy. To nie jest zasięg atrakcyjny dla dużych domów mediowych.

- Zgadzam się z tym, że żużel to wciąż jest za mały target dla ogromnych koncernów - dodaje były zawodnik, ekspert nSport+ Krzysztof Cegielski. - Szansą na zmianę jest złoto Zmarzlika. Łatwo jednak nie będzie, bo żużel ani nie jest sportem olimpijskim, ani też nie ma go w otwartej telewizji. Do złota Zmarzlika przydałoby się dołożyć coś ekstra. Polacy mogliby jeździć w Grand Prix w narodowych barwach i pod flagę jakiejś dużej marki. Orlen pewnie byłby zainteresowany takim projektem.

Czytaj także: Transferowe łowy na żużlowych senatorów

- Moim zdaniem moglibyśmy być w innym miejscu, gdybyśmy lepiej wykorzystali okres popularności Golloba - ocenia Karol Lejman z One Sport. - Kiedy Tomasz zaczął się usuwać w cień, straciliśmy jedyną znaną twarz. A bez tego ciężko bić się o duże pieniądze i obecność w mediach innych niż branżowe. Też widzę jednak nadzieję w Zmarzliku. Inna sprawa, że przydałby się jakiś narodowy żużlowy team, bo wtedy łatwiej byłoby coś znaleźć. W żużlu jest jednak tak, że każdy szarpie coś dla siebie.

Gollob 9 lat temu był o krok od tego, by stanąć w jednym szeregu z Chuckiem Norrisem czy też z Johnem Cleese, założycielem Monty Pythona. Ci dwaj zagrali w reklamach BZ WBK, Tomasz już nie. Zmarzlik jeszcze nie ma podobnych ofert, ale zaczyna pracować na to, żeby się pojawiły. - Był w telewizji śniadaniowej, w RMF FM, ale żeby skoczyć na ten najwyższy poziom rozpoznawalności trzeba jeszcze czegoś więcej - zauważa Frątczak. - Najważniejsze, że Zmarzlik ma świadomość i reprezentuje pewne wartości, w tym przywiązanie do rodziny, które świat reklamy może dobrze ograć - dodaje.

Komentarze (24)
Vegas
14.11.2019
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
Żużel to jest CYRK nic pi za tym ,ten pseudo sport nawet wśród sportów motorowych nic nie znaczy .Zmarzlik jest MŚ -ok czyli jest najlepszy spośród poświęćmy 300 osób w ŚWIECIE!!!!!!! nic po za Czytaj całość
avatar
Kamil Cyran
13.11.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Żużlowcy nie maja czasu na bawienie się w reklamy. Piłkarz ma 3 h treningu dziennie i resztę wolnego czasu a zawodnik żużlowy jeździ po całej Europie dzień w dzień. Jak nie ma sezonu to po co j Czytaj całość
avatar
RadaR RS-WD40
13.11.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Zmarzlika widziałbym w reklamie tych żelków, mógłby zagrać tam tego szefa całego xD 
avatar
SpartyFan
13.11.2019
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Żużel to dobry towar, bardzo dobry, ale nie ma kto go dobrze sprzedać. 
avatar
Arek Kaczmarek
13.11.2019
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Najlepiej do reklamy na Szklanym Ekranie (obecnie LED ) nadawałby się pan Jacek Frątczak Tylko do jakiej branży ? 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.