Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Żużel. Zdobywał medale nie tylko na torze. Lionel van Praag bohaterskim lotnikiem

Był mechanikiem maszyn do pisania, aktorem, żużlowym mistrzem świata i niezwykle zasłużonym lotnikiem. Lionel van Praag medale zdobywał nie tylko na torze, ale także na froncie.
Mateusz Kozanecki
Mateusz Kozanecki
Lionel van Praag Getty Images / Fox Photos / Na zdjęciu: Lionel van Praag

TAURON dziękuje za kibicowanie podczas cyklu Speedway Euro Championship

Lionel Maurice van Praag, jak brzmi jego pełne nazwisko, przyszedł na świat 17 grudnia 1908 roku. Był jedynym dzieckiem Louisa i pochodzącej z Indii Mozelle May. Jako nastolatek kształcił się w szkole technicznej. Jego wyuczonym zawodem był mechanik maszyn do pisania.

Jak można przeczytać w "Australian Dictionary of Biography", Lionel van Praag miał naturalne wyczucie maszyn, co pomogło mu nie tylko w karierze sportowej, ale i w całym życiu.

Wspominany jest także jako osoba niepijąca i niepaląca. Kiedy go sprowokowano, potrafił pokazać swój temperament. Ze wzrostem 175 cm był wyższy niż większość rywali. W dodatku, jak podaje "ADoB", był niezwykle przystojny - miał ciemne, kręcone włosy i był dobrze zbudowany. To sprawiło, że w 1933 roku otrzymał rolę w brytyjskim filmie "Money for Speed". Kariery aktorskiej jednak nie zrobił.

ZOBACZ WIDEO Żużel. #MagazynBezHamulców. Prezes Włókniarza w ogniu pytań o Drabika, Cieślaka i Doyle’a

Świetnie spisywał się za to na żużlowych torach, na które trafił w 1926 roku. Zaliczył świetny sezon 26/27 w Brisbane. Odnosił sukcesy nie tylko w Australii, ale i Nowej Zelandii. W 1931 roku podążył do Europy - został zawodnikiem klubu Wembley Lions. Poprowadził swój zespół do podwójnej korony. "Lwy" zwyciężyły w rozgrywkach Southern League oraz National Trophy, gromiąc w finale Stamford Bridge Brigands 71:24 i 49:45.

Kiedy w 1936 roku zorganizowano pierwsze w historii Indywidualne Mistrzostwa Świata, van Praag był jednym z uczestników. Zdobył 12 punktów w półfinale i 14 w finale. Ponieważ na wynik końcowy składały się oba turnieje, zapisał łącznie na swoim koncie 26 "oczek" - tyle samo co Brytyjczyk Eric Langton. Van Praag pokonał go w biegu dodatkowym i został pierwszym złotym medalistą IMŚ. Co ciekawe, bezbłędny w finale Bluey Wilkinson musiał zadowolić się brązem, w półfinale zdobył bowiem tylko 10 punktów.

W finałach startował także w latach 1937 i 1938, kiedy znalazł się tuż za podium. Przystąpił także do kolejnej edycji, tej jednak nie udało się dokończyć z uwagi na wybuch II wojny światowej.

Gdy w Europie walczono z okupantami, van Praag ścigał się w mistrzostwach Australii. Co ciekawe, nigdy nie został mistrzem kraju - łącznie zapisał w swoim dorobku cztery srebrne i brązowy medal w tej rywalizacji. W sierpniu 1941 zawiesił karierę i wstąpił do Royal Australian Air Force.

W 1942 roku samolot, którym leciał, został zestrzelony nad cieśniną Sumba (łączy Ocean Indyjski z Morzem Sawu, w okolicach Indonezji). Wraz z załogą spędził w wodzie 30 godzin i przeżył atak rekinów. Tuż po zakończeniu wojny został nagrodzony Medalem Króla Jerzego za swoje zasługi.

Kiedy działania wojenne dobiegły końca, blisko 40-letni van Praag powrócił do ścigania. W latach 1945-1948 ścigał się w Australii, a ponadto odjechał sezon 1947 w barwach brytyjskiej drużyny New Cross. Kiedy ostatecznie odwiesił kevlar na kołek, został pilotem samolotów czarterowych i towarowych. Przeżył dwa wypadki lotnicze.

Zmarł 19 maja 1987 roku, a trzy lata później został wprowadzony do australijskiej Galerii Sław Sportu.

Czytaj także:
Największe skandale ostatniej dekady. Ucieczka z Zielonej Góry, Hancock pomagający Holderowi, pijany Ward
Jak poradzili sobie polscy mistrzowie świata juniorów w dorosłym życiu?

Czy rywalizacja w Grand Prix powinna toczyć się o Puchar Lionela van Praaga?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty

Komentarze (3):

  • spidłejfan Zgłoś komentarz
    Fajny artykuł wspomnieniowy, ale faktycznie z tym kevlarem to lekkie przegięcie...
    • tls Zgłoś komentarz
      Pod koniec lat czterdziestych ubiegłego wieku to mógł co najwyżej odwiesić "skórę" na kołku. Równie dobrze by brzmiało że zsiadł ze swojego GM-a. A kevlar wynaleziono w
      Czytaj całość
      1965 roku szanowny panie redaktorze, a do szycia kombinezonów zaczęto go używać dużo później. Ale tego chyba nikt w SF nie wie bo od kiedy zaczęli redaktorzy zaczeli pisać o żużlu (czyli o tym na czym się nie znają) to chyba wszyscy jeździli już w kevlarach. A cenzura była na Mysiej.
      • banita Zgłoś komentarz
        Dwa dni minęły a Wy nic nie pisaliście o L4, Curzykach ani Apatorze...znizacie poziom
        Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
        ×
        Sport na ×