Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Żużel. Frątczak proponuje zmianę, która przewróciłaby cały żużel do góry nogami

Jacek Frątczak cieszy się z obowiązkowych kontroli technicznych na meczach PGE Eksraligi, ale mówi, że w żużlu należy wykonać jeszcze dwa kroki. Chodzi o sprawdzanie pojemności silników i wprowadzenie minimalnej wagi żużlowca wraz z motocyklem.
Jarosław Galewski
Jarosław Galewski
Bartosz Zmarzlik i Jacek Frątczak WP SportoweFakty / Łukasz Trzeszczkowski / Na zdjęciu: Bartosz Zmarzlik i Jacek Frątczak

- Jeśli chodzi o sprawdzanie pojemności silników, to tak naprawdę jedna procedura mogłaby szybko zamknąć temat dopingu technologicznego - mówi nam Jacek Frątczak. - Wystarczy dokonać losowania po zgłoszeniu drużyn i wybrać po jednym silniku z każdego zespołu. Wcale nie chodzi o sprawdzanie żużlowca, który zdobył najwięcej punktów. Może wypaść nawet na zawodnika, który jest przypisany do numeru 8 lub i 16 i w zawodach ani razu nie pojechał - tłumaczy były menedżer Get Well Toruń.

Frątczak w przeszłości składał różne protesty. Z tego powodu często narażał się na krytykę. - Doskonale wiem, że osoba, która korzysta w ten sposób z regulaminu, jest od razu posądzana o działanie niesportowe. A przecież to takie "sprawdzam". Zupełnie tak jak w pokerze - podkreśla.

Zobacz także: Apator uczy się na błędach, dlatego Walczak zastąpił Kościucha. Juniorzy będą szybcy jak błyskawica

Wyrywkowe badanie pojemności silników nie powinno stanowić problemu i przepis można wprowadzić tak naprawdę od ręki. Drugi pomysł Frątczaka jest już jednak zdecydowanie bardziej kontrowersyjny. - Uważam, że to wywróciłoby żużel do góry nogami. Mam na myśli wprowadzenie minimalnej wagi zawodnika wraz z motocyklem - podkreśla zielonogórzanin i mówi, że ten ruch wyrównałby szanse w żużlu.

ZOBACZ WIDEO Żużel. #MagazynBezHamulców. Prezes Włókniarza w ogniu pytań o Drabika, Cieślaka i Doyle’a

- Zawodnicy dążą do uzyskania jak najniższej wagi, a sprzęt mocno się rozwija. Jest coraz szybszy i bardziej czuły. Problem w tym, że za tym nie nadążają przepisy. Dlaczego mamy wagę minimalną motocykla, a nie ma wagi motocykla razem z zawodnikiem? To jest naprawdę poważny problem. Jeśli dziś rozmowa z tunerem zaczyna się od pytania: "a ile ważysz?", to znaczy, że coś jest nie tak - wyjaśnia menedżer.

Zobacz także: Zdunek zatrudnił żużlowego pracoholika. Podpisał szósty kontrakt, ale dla Wybrzeża odmówi wszystkim

- Porównajmy Wiktora Lamparta z Matejem Zagarem. W ciemno zakładam, że różnica wynosi 10 - 15 kg. Proszę sobie założyć na jedną i drugą nogę po kilka kilogramów i zobaczymy, jaki będzie efekt. W obu przypadkach mamy do czynienia z innym żużlem - przekonuje.

- Nie ma możliwości, by taki Kasprzak czy Zagar ważyli tyle, co Madsen lub Lampart. Oni mogą do tego dążyć, ale nie będą mieli wtedy siły. Jeśli chcemy równych szans, to należy zacząć dyskusję, ile powinien ważyć motocykl razem z zawodnikiem. Skoro działa to w innych sportach motorowych, to powinno pojawić się również u nas - podsumowuje Frątczak.

Czy zgadzasz się z Jackiem Frątczakiem?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty
Komentarze (50):
  • Gekon Zgłoś komentarz
    Należy wprowadzić jeszcze noty za styl jazdy, za wyjście spod taśmy, za wejście w pierwszy łuk, dodatek za zbieranie szprycy na motor i kevlar. Dodatek za czas lepszy od rekordu toru lub
    Czytaj całość
    punkty ujemne za czas gorszy. Należy też ustalić punkt "K" toru żużlowego żeby wiedzieć czy należy dodać punkty za jazdę po dłuższym czy krótszym torem. Dopiero wtedy będziemy mieli sport uczciwy, sprawiedliwy, równy dla wszystkich a ponad wszystko zrozumiały dla kibica. Od lat tak funkcjonują skoki narciarskie i tam jest wszystko jasne:D hahaha Jedyną słuszną rewolucją w sporcie żużlowym byłoby odsunięcie od publicznych wypowiedzi tego klauna i pozera żużlowego Jacka. Facet już pokazał swoją klasę, pomysły i umiejętności prowadząc klub z Torunia na dno ligii.
    • WilkiDMP2025 Zgłoś komentarz
      chociaż raz ma racje! a przepis wejdzie, tyle że za 5 lat!!
      • KACPER.U.L Zgłoś komentarz
        Jacek wizjoner.Widzi wszystko na zaś.Jak on to robi?:)Od ingerencji w pierwszy łuk i noszenie Pawełka na rękach po żonglowanie tenorami trzema w składzie do rewolucji w żużlu czyli
        Czytaj całość
        jazdą na siodełkach bo przewrócona szlaka.Szósty zmysł.Jeśli będzie w planie montaż drugiej części tego hita to prezes Termiński nie omieszka zarekomendować osobę Jacka tej wytwórni tej filmowej z Hollywood.A,być może i nawet drzwi zostaną otwarte przed Jackiem jeszcze raz czytaj szansa.A,gdzie?No jak gdzie.Przecież nie w Hybrydzie:)
        • smok Zgłoś komentarz
          W końcu mądrze gada. Taki Musielak czy Žagar zawsze będą mieć trudniej. Zmierzamy do problemu anoreksji.
          • Młody wilk Zgłoś komentarz
            Szkoda, że nie wprowadzili już tego 10 lat temu. A wrzozec wagi zdjety z Chrisa Bombera Harisa - wtedy chłop byłby systematycznie IMŚ
            • Vegas Zgłoś komentarz
              Żużel to CYRK a w Cyrku pracuje KLOWN.- w tym przypadku FRĄTCZAK ...on i jego pomysły to porażka i nikt chyba na poważnie tego nie traktuje !!!
              • kibic GKM-u Zgłoś komentarz
                "Nie ma możliwości, by taki Kasprzak czy Zagar ważyli tyle, co Madsen lub Lampart. Oni mogą do tego dążyć, ale nie będą mieli wtedy siły. Jeśli chcemy równych szans, to należy
                Czytaj całość
                zacząć dyskusję, ile powinien ważyć motocykl razem z zawodnikiem" Człowieku co ty wąchasz? Jeżeli Kasprzak czy Zagar nie mogą ważyć tyle co Madsen lub Lampart, to w jaki sposób uzyskać ich podobną wagę z motocyklami ? Ci lżejsi będą mieli doczepione przyczepki z kamieniami czy do ramy przywiązane sztabki ołowiu? A może zmusić Madsena i Lamparta, aby przytyli po 15 kg. Będą wtedy wyglądali jak Paweł Hlib w latach "dobrobytu" i tak samo będą jeździć.
                • HR_Sparta Zgłoś komentarz
                  Róbcie dalej betonowe tory to będziecie się kłócić o pojedyncze gramy. A co ze stosunkiem masy zawodnika do motocykla? Zawodnik cięższy miałby wtedy (jednakowa waga motocykla z
                  Czytaj całość
                  zawodnikiem) fory - większa masa balansująca w stosunku to "sztywnej". A rozłożenie masy wzdłuż poszczególnych osi. A co z kompensacją wzrostu? Duży ma większy opór powietrza i wyżej środek ciężkości. Ale za to jest zazwyczaj silniejszy i łatwiej mu poradzić na przyczepnych torach. Poza tym łatwiej mu balansować, zagrodzić przejazd łokciem albo kolanem. To nie ma sensu. Każda sylwetka ma swoje wady i zalety. Tomasz Gollob nigdy nie był przesadnie chudy (pomimo swojej ksywki) i jakoś dawał radę. W Anglii jeździ Nicholls i daje radę, a waży około 90kg. Tylko tory są tam krótsze i przyczepne. Nawet Nicki w czasach swojej największej świetności był znacznie okrąglejszy niż obecnie.
                  • HR_Sparta Zgłoś komentarz
                    Panie Jacku, niech Pan już lepiej odpocznie od żużla. Sprawdzenie pojemności silnika przed meczem? Czy Pan wie jak to się robi? Trzeba ściągnąć wydech, pokrywę zaworów, rozpiąć
                    Czytaj całość
                    rozrząd (a często roznitować), zdjąć głowicę. Takie operacje przeprowadza się w warsztacie w sterylnych warunkach, a nie w parku maszyn (szczególnie w Toruniu, gdzie kurz z toru zniechęca nawet do odkręcenia gaźnika) przed meczem. To jest wyłączenie danej jednostki z meczu. Zaczęłyby się od razu podejrzenia o "losowość" wyboru. Też bym podejrzewał. Po meczu, owszem można to zrobić w warsztacie klubowym i od razu oddać silnik do złożenia do tunera. Ale za taką operację musi ktoś zapłacić, bo tuner za darmo tego nie robi. Panie Jacku, nie wiem jak Pan bez tak elementarnej wiedzy przetrwał tyle lat w żużlu.
                    • speed01 Zgłoś komentarz
                      Przecież to nie jest pomysł ADHD, już dawno było o tym słychać...
                      • carlos55 Zgłoś komentarz
                        Zagar wygral parę razy GP wiec jak to się ma do tego? geniusz?
                        • yhym1920 Zgłoś komentarz
                          Jacuś nie wyleczyłeś się do końca. Śmiem nawet twierdzić że nie ma już ratunku dla ciebie
                          • undisputed Zgłoś komentarz
                            Panie F zostaw pan ten żużel. Już swoje pokazałeś co potrafisz. Zajmij się pan sprzedażą kibli a nie sportem. W zielonej niewypał, Torun też pan sprowadziles do 1ligi
                            Zobacz więcej komentarzy (37)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×