Żużel. Zimowy żywot mechanika. Czy to się w ogóle opłaca? Wakacje tylko w grudniu i praca za dużo mniejsze pieniądze

WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Emil Sajfutdinow przy motocyklu.
WP SportoweFakty / Katarzyna Łapczyńska / Emil Sajfutdinow przy motocyklu.

W sezonie mechanicy nie mają życia osobistego i czasu dla rodziny, bo są na każde zawołanie zawodników. Zimą pracują mniej. Czasami tylko trzy razy w tygodniu, ale już za duże mniejsze pieniądze. Na wakacje mogą pojechać tylko w grudniu.

W tym artykule dowiesz się o:

Od 5 do 7 tysięcy złotych zarabiają średnio mechanicy, którzy pracują dla zawodników startujących w PGE Ekstralidze. Ci najlepsi mogą liczyć nawet 10 tysięcy złotych. To jednak stawki sezonowe, od których trzeba odjąć ZUS i podatek, bo większość mechaników prowadzi działalność gospodarczą. Niektórzy zatrudniają ich na etat, ale takich przypadków jest zdecydowanie mniej. Szczególnie rzadko decydują się na to żużlowcy zagraniczni, którzy nie prowadzą firmy w Polsce. Wtedy trzeba dopełnić zdecydowanie więcej formalności, więc nikt nie chce się w to bawić.

W sezonie mechanik nie ma chwili wytchnienia. Musi dbać o sprzęt, harować w trakcie zawodów, a często jest także kierowcą. To wszystko oznacza bolesną rozłąkę z rodziną. Po sezonie mechanicy mają już więcej luzu. Najczęściej pracują maksymalnie trzy razy w tygodniu. W środowisku są żużlowcy, którzy zakazują im grzebania przy sprzęcie w weekendy. Mówią, że to czas dla rodziny, którego w sezonie nie było.

Pracy zimą jest mniej, ale stawka jest też zdecydowanie niższa. Na ogół po sezonie płaci się maksymalnie 60 proc. kwoty sezonowej. Za takie pieniądze mechanik może przeżyć, ale trudno mówić, że zarabia kokosy. Poza tym to w dalszym ciągu bardzo odpowiedzialna robota. Niezwykle istotne jest skrupulatność i pilnowanie terminów.

ZOBACZ WIDEO Mistrz świata zdradził, ile wydaje na sprzęt. Suma przyprawia o zawrót głowy

Do końca października trzeba zadbać o to, żeby cały sprzęt został zwieziony do bazy wypadowej, którą wielu zawodników ma w Polsce. Często to zwykły warsztat, który znajduje się na posesji mechanika. To właśnie wtedy konieczne jest wyciągnięcie silników i dokładne umycie wszystkich podzespołów. Następnie jest czas na sortowanie części.

Mechanik musi podzielić je na te, które będą mogły zostać jeszcze wykorzystane i takie, z których zawodnik nie będzie już korzystać. To niezwykle istotny etap, bo wielu zawodników decyduje się na sprzedaż niektórych silników lub całych motocykli. Niektórzy już w trakcie rozgrywek wiedzą, do kogo powędruje później ich sprzęt.

Listopad to zamawianie części, ale nie dotyczy silników. To dzieje się później. Wszystko robi główny mechanik, ale do zamówień dochodzi po akceptacji żużlowca i jego menedżera. Najpierw powstaje długa lista, na której znajdują się takie pozycje jak podwozia, koła, sprzęgła, linki, łańcuchy, zębatki. Wielu zawodników decyduje się na zakupy u Rafała Haja lub w firmie Speed Products, którą prowadzą Rafał Lewicki i Radosław Szwoch. Na liście prawie zawsze są blachy do silników od Briana Andersena. Korzysta z nich prawie każdy zawodnik.

A kiedy mechanik nie robi nic? W grudniu. To jedyny całkowicie wolny miesiąc od żużla. Czas dla rodziny lub wyjazd na wakacje. Idealny czas dla tych, którzy lubią góry i jazdę na nartach. Mniej szczęśliwy dla tych, którzy chcą pojechać z rodziną w ciepłe miejsce.

Sielanka nie trwa jednak długo, bo kalendarz w styczniu jest już mocno napięty. Najważniejszy punkt to wizyty u tunerów. Wtedy dochodzi do zamawiania silników. Poza tym mechanicy odbierają części, które zostały zamówione w listopadzie. Wielu z nich woli pofatygować się po nie osobiście, żeby sprawdzić, czy nie ma żadnych braków. Później trzeba zwieźć wszystko do bazy wypadowej. Kiedy uda się to zrobić, to mechanik zaczyna składać podwozia. Każdy chce to zrobić do końca stycznia, bo później przychodzą silniki.

Luty to dopieszczenie sprzętu. Tunerzy przysyłają silniki, które wkłada się w ramy. Mechanik zakłada wydechy, kompletuje skrzynki, osprzęt i szykuje busa do sezonu. Musi uporać się z tym do połowy do lutego, bo marzec to pierwsze treningi i sparingi.

Czytaj także:
Śmierć przerwała piękną karierę. Roberta Dadosa w GKM-ie traktowano jak wychowanka, nigdy nie zostanie zapomniany
Debata ekspertów. Stanisław Chomski: Większa Ekstraliga z zagranicznymi klubami, ale tylko dla polskich juniorów

Komentarze (31)
avatar
mrfreeze
27.02.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
"Maksiu trzymaj się" to komentarz niedozwolony w tym burdelu. 
avatar
RECON_1
27.02.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Wystarczy krótko na temat- jakby się im nie opłacało to by tego nie robili. 
avatar
BAXIK
27.02.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Nie daje rady z redaktorami z tego portalu. Najpierw zaglądają zawodnikom w kieszenie tera mechanikom, za chwilę osobom funkcyjnym na stadionach. Wiocha. 
avatar
Asser
27.02.2020
Zgłoś do moderacji
0
1
Odpowiedz
"Czy mechanicy powinni zarabiać więcej?" co za durny sondaż. Tym rynkiem i ich zarobkami reguluje popyt. A może autor chce dla nich 500 za kółko? 
avatar
Feniks Ovia
26.02.2020
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Jeśli by się im nie opłacało to zmienili by pracę. Poza tym kto powiedział że sobie nie dorabiają w sezonie zimowym ? 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.