Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Tenis
  • Zimowe

Żużel. PGE Ekstraliga chce kontrolować motocykle podczas wszystkich meczów. W tym roku przeszkodził koronawirus

W sezonie 2020 podczas wszystkich meczów PGE Ekstraligi miały odbywać się obowiązkowe kontrole techniczne. Plany trzeba było zweryfikować, kiedy zaatakował koronawirus. Władze ligi chcą jednak wcielić je w życie w kolejnych rozgrywkach.
Jarosław Galewski
Jarosław Galewski
W przyszłym roku PGE Ekstraliga chce przeprowadzać kontrole techniczne / W przyszłym roku PGE Ekstraliga chce przeprowadzać kontrole techniczne

Oczywiście, to na razie plany, bo wszystko musi odbyć się w zgodzie w reżimem sanitarnym, a w tej chwili trudno przewidzieć, jaka będzie sytuacja w kraju na wiosnę. Intencje PGE Ekstraligi są jednak czytelne. Liga chce, by sprzęt zawodników był kontrolowany.

To na pewno przetnie wiele spekulacji, których nie brakowało w minionych rozgrywkach. Przypomnijmy, że najpierw pojawiły się podejrzenia o stosowanie nitro - metanu. PGE Ekstraliga zresztą w tej sprawie zareagowała, bo już podczas PGE IMME została wdrożona specjalna procedura. Motocykle były tankowane tuż przed biegiem, a wcześniej z baku wysysano resztki paliwa pozostałe po poprzednim wyścigu każdego żużlowca.

Po nitro - metanie mieliśmy zamieszanie wokół Anlas, które zdaniem wielu zawodników była zbyt miękka. Dzięki temu wielu żużlowców miało uzyskiwać lepszą przyczepność, co z pewnością miało wpływ na osiągane przez nich wyniki. - W tej sprawie od zawsze jestem radykałem i dlatego bardzo się cieszę, że władze rozgrywek mają takie plany - mówi nam Jacek Frątczak, jeden z największych zwolenników kontroli technicznych w środowisku żużlowym.

ZOBACZ WIDEO Żużel. PGE Ekstraliga 2020: jak przygotować sprzęgło

- Doping farmakologiczny w sportach motorowych ma znaczenie marginalne w stosunku do tematów technologicznych, co dobitnie pokazała sytuacja z oponami Anlas. To był dowód, że o sukcesie decydują detale. One mogą zmienić układ sił w rywalizacji na najwyższym poziomie. W PGE Ekstralidze, gdzie mamy wielkie budżety i ogromne pieniądze, które przeznaczają samorządy, nie możemy sobie na takie historie pozwolić - dodaje były menedżer klubu z Torunia.

Frątczak dodaje również, że na obowiązkowych kontrolach nie należy poprzestać, ale z czasem rozszerzać ich zakres. - Dysponuję rozwiązaniem technologicznym, które jest praktycznie niemożliwe do wykrycia podczas kontroli, a które robi gigantyczną różnicę, jeśli chodzi o elastyczność silnika. O opinię w tej sprawie poprosiłem nawet fachowców i mam potwierdzenie, że to działa, a nikt nikogo raczej na tym nie złapie, bo kontrole nie przewidują badań w tym zakresie. Dlaczego o tym mówię? Bo to pokazuje, że mamy wiele do zrobienia. Dobrze, że wracamy do kontroli, ale trzeba już myśleć o kolejnych krokach - tłumaczy.

- Poza standardowym sprawdzaniem gaźników, tłumików czy wagi motocykli powinny być kontrole nietypowe. Potrzebujemy policji technicznej, która wpadałaby na stadiony wyrywkowo i sprawdzała dosłownie wszystko. Włącznie z możliwością zabrania motocykla, żeby przebadać go w inny sposób niż ma to miejsce na stadionie. Uważam, że żużel tego potrzebuje, bo to w połączeniu z odpowiednim taryfikatorem kar bardzo szybko i raz na zawsze zamknie temat dopingu technologicznego w żużlu - podsumowuje Frątczak.

Zobacz także:
Musielak: Spaliłem się psychicznie
Co z następcami Smektały i Kubery?

Czy obowiązkowe kontrole techniczne podczas wszystkich meczów PGE Ekstraligi to dobry pomysł?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Żużel na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty
Komentarze (16)
  • RECON_1 Zgłoś komentarz
    Skoro Fratczak ma takie wunderwaffe w reku,to ciekawe czy stosowal to w swoich poprzednich klubach...skoro wie,ale nie powie gksz powinien go sciagnac do siebie inwyszloby czy jest takim asem
    Czytaj całość
    czy zwyklym chwalipieta ktory chce zablysnac.
    • andre46 Zgłoś komentarz
      zmienic nazwe tego sportu. tych detektywow pogonic. dopuszczalna predkosc do 50km i po zuzlu.
      • HR_Sparta Zgłoś komentarz
        Jacek Frątczak - wielki pechowiec ostatnich kilku sezonów. Gdyby coś miał, to spuściłby Apatora do niższej ligi. Tak sobie gada. Poza tym nowinki nie są zabronione. Regulamin ma
        Czytaj całość
        zapisane kilka parametrów, których silnik musi się trzymać, a reszta jest dozwolona. Od tego są tunerzy, żeby wymyślać nowe rzeczy.
        • sympatyk żu-żla Zgłoś komentarz
          Różne nowinki są u tunerów,Które robią na torze wynik.Kontrola powinna być,jak najbardziej,
          • młoda.cicha Zgłoś komentarz
            Konieczna kontrola pojazdów gdyż w lidze niektórzy zawodnicy robili komplety, a w SGP gdzie była kontrola tylko paliwa - KICHA.
            • Kacper.U.L Zgłoś komentarz
              Skandal!To już o gąbkach w bakach można zapomnieć.Ja prdl...
              • stalowy holender Zgłoś komentarz
                odezwal sie "expert" od kontrolowania po kazdym przegranym meczu...ten portal siegnal dna
                • erik stelmacher Zgłoś komentarz
                  57bogdan-lubię takie odpowiedzi-typowy hejcik-żadnych argumentów do dyskusji,wskazania gdzie się mylę w mojej opinii..., tylko wyrażenie własnego jedynie słusznego bogdanowego zdania-w
                  Czytaj całość
                  stylu-nic nie komentuj,nie znasz się -takie poszczekiwanie bez chęci rozmowy-niezły z ciebie polaczek-z gorzowa?,w jednym się zgodzę,też nie trawię ksiądzów-wiele lat temu przestałem słuchać co mają do powiedzenia...,myślałem jednak,że kibice żużla mają inaczej...-jeśli się mylę i źle piszę to mnie oświeć-chętnie się czegoś nauczę...,chyba,że nie potrafisz i tylko ujadasz
                  • erik stelmacher Zgłoś komentarz
                    i jeszcze jedno-anlasy-szykuje się powtórka z 2020-znowu dostali homologację-znowu miękkie i podobno super nowy bieżnik-oby były dostępne dla wszystkich klubów,a nie wybranych-bo
                    Czytaj całość
                    wykupili wszystko wcześniej jak było w 2020 i zabrakło dla misiów co zaspali-szczególnie dwa znane z tej akcji wszystkim kluby się popisały-to dopiero doping technologiczny i dodatkowo z błogosławieństwem FIM i GKSŻ-uważam,że GKSŻ powinna zadbać o równy dostęp do anlasów-albo mają je wszyscy albo nikt nie może jechać-bo to wyraźne faworyzowanie części klubów w rywalizacji o DMP
                    • erik stelmacher Zgłoś komentarz
                      kolejna rzecz waga motocykla z zawodnikiem-powinna być ustalona plus minus 5kg dla wszystkich w stałym przedziale
                      • erik stelmacher Zgłoś komentarz
                        dwie sprawy-jeśli rzeczywiście pan frątczak zna ten sposób poprawy elastyczności silnika i nie można go wykryć kontrolą-to powinien go ujawnić jeśli tak dba o czystość żużla,a
                        Czytaj całość
                        nawet powinien zostać wezwany na przesłuchanie do odpow.komisji GKSŻ-jak tego nie ujawni to wygląda to na tajemną wiedzę zastrzeżoną dla zawodników,czy klubów którym sprzyja,po drugie jaka znowu policja techniczna?-mam nadzieję,że to tylko przejęzyczenie-za dużo ostatnio wypączkowało wszelakich służb mundurowych,czy innych tajnych opresyjnych dla przeciętnego śmiertelnika....,ogólnie zgadzam się z intencją artykułu-trzeba kontrolować,tylko mam wątpliwości,czy narzędzia kontroli rzeczywiście są skuteczne-czy teamy zawodników nie są kilka kroków do przodu przed sprawdzającymi ich ekspertami z GKSŻ,których wiedza pochodzi z 10lat do tyłu jeśli chodzi o rozwiązania techniczne-także kontrola kontrolą,a cwaniacy nie do złapania...
                        • tomas68 Zgłoś komentarz
                          Ciekawe jaką kwotę ustalą dla zawodnika ? Czy będzie odstraszającą pomawiających czy głupawo życzliwa.
                          • tomas68 Zgłoś komentarz
                            Jakie "władze ligi" ? Nie ma to jak dobrowolnie wyzbyć się praw.
                            Zobacz więcej komentarzy (2)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×