Założyciel Baltic Speedway League chce rozwoju żużla. Mówi też o szansach na Grand Prix w Finlandii [WYWIAD]

Cały czas toczyły się dyskusje, mieliśmy zapytania i było zainteresowanie udziałem w naszym projekcie np. zespołów ze Szwecji, czy Ukrainy - mówi w rozmowie z WP SportoweFakty założyciel Baltic Speedway League, Sakke Hayrinen.

Stanisław Wrona
Stanisław Wrona
Sakke Hayrinen Materiały prasowe / Lea Hayrinen / Na zdjęciu: Sakke Hayrinen
Stanisław Wrona, WP SportoweFakty: Jest pan organizatorem i założycielem Baltic Speedway League - BSL. Kiedy i jak powstał pomysł założenia tych rozgrywek?

Sakke Hayrinen, kierownik ds. rozwoju w Varkaus Racing Team, założyciel Baltic Speedway League: Idea powstania Baltic Speedway League narodziła się w 2016 roku, kiedy zaczęliśmy się obawiać o przyszłość żużla w krajach bałtyckich. Wydaje się też, że działania samych federacji nie prowadzą speedwaya we właściwym i rozwojowym kierunku.

Aktywnie omawialiśmy tę sprawę z wpływowymi osobami, związanymi z żużlem w Estonii, na Łotwie oraz w Rosji i zdecydowaliśmy się wdrożyć projekt wspólnej współpracy, pod nazwą Baltic Speedway League. Pierwsze szkice regulaminu tych rozgrywek stworzyliśmy podczas szkolenia na Kierownika Zawodów FIM (FIM Clerk of the Course - przyp. red.), które odbyło się we Frankfurcie w 2017 roku.

Jakie były główne cele i założenia Baltic Speedway League?

Jak mówi pierwszy punkt regulaminu tej ligi, nasze założenia są jasne i udało się je bardzo dobrze zrealizować, przynajmniej na Łotwie. Wspomniany zapis mówi, że głównymi celami i zadaniami Baltic Speedway League są rozwój tradycji żużlowych w krajach bałtyckich oraz zapewnienie możliwości szkolenia zawodników w speedwayu tak, aby osiągnęli oni wysoki poziom i mogli dzięki temu reprezentować swoje drużyny narodowe oraz zawodowe kluby.

ZOBACZ WIDEO Żużel. Indywidualne Mistrzostwa Polski w zmienionej formule. Majewski: To będzie nowa jakość

Czy udało się to zrealizować w latach 2018-2019?

Tak, osiągnęliśmy rozwój i sporo możliwości dla młodych zawodników, tak jak pierwotnie planowaliśmy. Działania nadal trwają i ciężko pracujemy nad tym, aby nowi, młodzi ludzie zaangażowali się w sport żużlowy.

Pandemia COVID-19 chyba bardzo utrudniła jazdę w Baltic Speedway League drużynom z innych krajów?

Dokładnie, pandemia COVID-19 spowodowała wiele wyzwań dla BSL, ponieważ działamy w 4-5 różnych krajach. Wszystkie z nich mają zarówno swoje własne, rządowe regulacje, związane z pandemią, jak również obostrzenia, dotyczące podróżowania, które sprawiają, że organizacja wydarzeń jest bardzo trudna. Cały czas będziemy monitorować sytuację, a gdy ograniczenia zostaną zniesione, nasze kolejne plany będą gotowe.

Jakie są perspektywy dla Baltic Speedway League na sezon 2022 i kolejne lata? Wiem, że przed dwoma laty były plany występów nawet do 10 drużyn. Pamiętajmy jednak, że pandemia COVID-19 nie ustępuje.

Pandemia COVID-19 nie znika, ale mimo tego chcemy rozwijać działania, związane z Baltic Speedway League. To prawda, że cała ta sytuacja negatywnie wpłynęła na liczbę zwolenników tego pomysłu, jednak chcemy nadal promować speedway tak, aby przybyło nam kolejnych entuzjastów.

W sezonie 2021 zorganizowano trzy rundy mini cyklu o nazwie "Suomi-Sarja", czyli "Seria Finlandii". Co to za projekt?

Suomi-Sarja w Finlandii to tak jakby krajowa wersja Baltic Speedway League, która narodziła się u nas z tych samych powodów, co wcześniejszy projekt. Nasze cele są podobne - chcemy, aby żużel był dostępny dla tych, którzy się nim interesują. Tej zimy zorganizujemy dodatkowo wydarzenia w ramach Suomi-Sarja w ice speedwayu, więc będziemy obecni w kilku dyscyplinach wyścigów torowych.

Czy w obliczu pandemii Suomi-Sarja zastąpi Baltic Speedway League na dłużej?

Chcemy, aby Suomi-Sarja również była rozgrywana na poziomie krajowym w przyszłości, jednak docelowo nie zastąpi ona Baltic Speedway League, która działa jako liga międzynarodowa.

Czy gdyby była możliwość, to kluby z innych krajów nadal wykazywałyby zainteresowanie jazdą w Baltic Speedway League? Czy są prowadzone rozmowy na ten temat?

Cały czas toczyły się dyskusje, mieliśmy zapytania i było zainteresowanie udziałem w naszym projekcie np. zespołów ze Szwecji, czy Ukrainy, gdzie pasjonaci nie mają dostępu do krajowych zmagań. Z naszej strony chcemy pomóc i zaoferować im możliwość rywalizacji w tej lidze. Każdy rozwój, który sprawia, że sport idzie do przodu, jest czymś dobrym. Dyscyplina wiedzie do dobrych nawyków, te z kolei prowadzą do konsekwencji, dzięki której można się rozwijać.

Obecnie nie ma zbyt wielu zawodników fińskich na arenach międzynarodowych - są to chyba głównie Timo Lahti, Tero Aarnio i Jesse Mustonen. Czy jest nadzieja na jakieś młode talenty fińskiego speedwaya?

Fiński żużel podupadał od dłuższego czasu. Jeśli chodzi o Baltic Speedway League, to stwarzamy młodym zawodnikom nową możliwość, aby mogli się oni rozwijać i osiągnąć poziom międzynarodowy. Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby powiedzieć, czy nowym chłopakom z Finlandii wkrótce uda się rywalizować dobrze w europejskich i światowych imprezach, ponieważ nasza praca z młodzieżą w speedwayu była słaba od bardzo dawna. Mamy kilku entuzjastycznych i zdeterminowanych zawodników, którzy będą w stanie osiągnąć wysoki poziom międzynarodowy w przyszłości.

Jednym z przedstawicieli młodego pokolenia w fińskim speedwayu jest Niklas Sayrio, który był finalistą IMŚJ w sezonie 2020 Jednym z przedstawicieli młodego pokolenia w fińskim speedwayu jest Niklas Sayrio, który był finalistą IMŚJ w sezonie 2020
Jak zatem teraz wygląda zainteresowanie żużlem wśród młodych zawodników w Finlandii?

Jak już wspomniałem wcześniej, praca z młodzieżą w fińskim speedway podupadła już dawno temu, przez co teraz cierpimy na brak zainteresowania tym sportem wśród młodych chłopaków. Mamy nadzieję, że nasza praca na poziomie Baltic Speedway League oraz Suomi-Sarja pomoże i zainteresuje młodych ludzi sportem żużlowym.

W rozgrywkach ligowych w Finlandii drużyny startują na kilku stadionach. Czy organizacja tych imprez się opłaca?

Dzisiaj bardzo trudno jest organizować u nas zawody, które byłyby opłacalne. Rozpoczęliśmy działalność Baltic Speedway League z myślą, że pracujemy dla dobra naszego sportu oraz zawodników, a nie szukamy korzyści finansowych. W rzeczywistości my finansujemy Baltic Speedway League po to, aby móc organizować wydarzenia i rozwijać nasz sport żużlowy. Dodatkowo trzeba przyznać, że teraz, w czasie pandemii organizowanie imprez jest bardzo trudne, jeśli chodzi o finanse.

Ile aktualnie jest czynnych ośrodków w Finlandii? Czy jest szansa na otworzenie nowych lub przywrócenie starych "do życia"?

W Finlandii mamy obecnie do sześciu czynnych torów, z których tylko ten w Varkaus posiada licencję międzynarodową. Jest jeszcze kilka starszych ośrodków, które służą obecnie tylko do przeprowadzania na nich treningów. Nie za bardzo widać szansę na to, abyśmy mieli w przyszłości więcej torów, zanim liczba osób, zainteresowanych tym sportem, nie będzie wyższa niż obecnie.

Jest pan z Varkaus, gdzie w poprzednich latach odbyło się kilka imprez międzynarodowych. Czy w planach na następne lata są kolejne takie wydarzenia?

Tak, mamy plany organizacji międzynarodowych imprez, jednak pandemia sporo "namieszała" w ostatnich latach. Będziemy pracować nad tym, aby zapewnić rywalizację w zawodach rangi FIM i FIM Europe w przyszłości. Cały czas "trzymamy rękę na pulsie" i rozwijamy teren stadionu w Varkaus Speedway. W poprzednich latach stworzyliśmy więcej jednostek serwisowych, zainstalowaliśmy oświetlenie i jesteśmy gotowi na nowe wyzwania na arenie międzynarodowej.

Dlaczego Speedway Grand Prix w Tampere nie przyjęło się w połowie poprzedniej dekady i czemu z niego zrezygnowano?

Sądzę, że nie jestem odpowiednią osobą do udzielenia odpowiedzi na to pytanie, ponieważ nie uczestniczyłem w organizacji tych wydarzeń.

Czy po przejęciu praw do cyklu SGP przez firmę Discovery jest szansa na takie zawody w Finlandii? Co pan sądzi o pomyśle rozegrania turnieju Grand Prix np. w Helsinkach?

Według mnie organizacja zawodów cyklu Speedway Grand Prix w Finlandii nie jest zbyt realna w najbliższym czasie. Po prostu liczba zwolenników żużla na poziomie krajowym jest zbyt mała, aby stworzyć niezbędne zainteresowanie opinii publicznej na tyle, aby wydarzenie to było opłacalne. Musimy pracować dla sportu żużlowego, co jest niezbędne, abyśmy mogli organizować imprezy cyklu SGP w przyszłości. Kiedy sprawimy, że ludzie zaczną się tym bardziej interesować, wówczas zrobienie takiego turnieju będzie realne.
Końcowe podium drugiego i jak na razie ostatniego turnieju o Grand Prix Finlandii, które odbyło się w Tampere w 2015 roku Końcowe podium drugiego i jak na razie ostatniego turnieju o Grand Prix Finlandii, które odbyło się w Tampere w 2015 roku
Finlandia jest raczej zimnym krajem. Czy jest zatem szansa w niedalekiej przyszłości na organizację imprez międzynarodowych lub nawet finałów mistrzostw świata w lodowej odmianie speedwaya?

Sporo o tym myślałem i nie sądzę, aby to było niemożliwe. Tak jak wspomniałem wcześniej, musimy wykonać sporo pracy, która jest potrzebna dla sportu żużlowego i wyścigów torowych. Pytałem również różnych partnerów, czy byłaby możliwość organizacji turnieju mistrzostw świata w ice speedwayu. Ten pomysł jest zatem przyszłościowy i mam nadzieję, że rozwinie się w jakiś dobry i fajny produkt.

Czy jest jakiś zawodnik z Finlandii, który może osiągnąć coś więcej w ice speedwayu?

Tak, "starszy pan" Aki Ala-Riihimaki wrócił do ścigania w zeszłym roku (20 marca zawodnik ten skończy 56 lat - przyp. red.) i awansował właśnie do finałów "lodowego" Grand Prix na sezon 2022. Mamy dodatkowo młodych zawodników, jak choćby 23-letni Max Koivula, któremu również udało się przebrnąć przez eliminacje z awansem. Finlandia miała tylko dwa miejsca w rundzie kwalifikacyjnej, jednak np. Atte Suolammi jest kolejnym z tych młodych, uprawiających tę odmianę, po którym możemy sporo oczekiwać w przyszłości. W Finlandii ice speedway jest obecnie bardziej popularny niż jego letni "kolega", czyli klasyczny żużel.

Podsumowując, wszystko wskazuje zatem na to, że rozwój żużla w krajach bałtyckich, czyli m.in. w Finlandii nie będzie łatwy. Nie macie jednak zamiaru się poddawać i chcecie z pasją realizować postawione sobie cele?

W sporcie, tak jak w biznesie, ważne jest uwzględnienie zapotrzebowania zainteresowanych osób. Najważniejsi z nich w organizacji to przede wszystkim sportowcy i pasjonaci, którzy tworzą wydarzenie razem z organizatorem. Ten fakt jest zapomniany przez wiele podmiotów, które działają wyłącznie dla własnego zysku i nie biorą pod uwagę samego sportu oraz jego zwolenników, przez co ci drudzy odchodzą, np. przenosząc swoje zainteresowanie na całkiem inne hobby.

Podstawa skutecznego przywództwa jest prosta i taka sama, jak we wszystkich relacjach międzyludzkich - traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany. Tą zasadę czasami trudno jest wprowadzić w życie, jednak to jedyny sposób, który może przynieść odpowiednie rezultaty.

Zatem w każdej organizacji, jak również w jej zarządzie, personelu, a także przy doborze zawodników oraz pasjonatów, najważniejsze jest zbudowanie świetnego zespołu. Role wszystkich muszą być jasne. Zmiany są konieczne, dopóki się ich nie osiągnie, bez względu na to, jak bolesne to jest dla samej organizacji lub jej zarządu. Nie ma dobrego zarządzania, bez realnego i efektywnego przywództwa.

Czytaj także:
Najlepsze duety Wandy Kraków. Jeden z nich prawie wszystkie swoje biegi wygrał podwójnie!
Kontuzja odebrała Wardowi najcenniejszą rzecz. Dziś szkoli swoich następców

KUP BILET NA 2024 ORLEN FIM Speedway Grand Prix of Poland - Warsaw -->>

Czy sądzisz, że projekty takie jak Baltic Speedway League spowodują rozwój żużla w innych krajach?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×