Zwolnienia pracowników w F1. Zespoły muszą ciąć koszty

Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: walka Maxa Verstappena z Lewisem Hamiltonem
Materiały prasowe / Red Bull / Na zdjęciu: walka Maxa Verstappena z Lewisem Hamiltonem

Limit wydatków F1 sprawił, że zespoły muszą trzymać się w ograniczonych pułapach. Z tego też powodu w ostatnich miesiącach Red Bull Racing i Mercedes dokonały redukcji personelu.

Limit wydatków w Formule 1 został wprowadzony w roku 2021. Pierwotne założenia zakładały, że ekipy będą mogły wydawać 145 mln dolarów. Następnie dostępna kwota została powiększona ze względu m.in. na rozgrywanie sprintów, które wiązały się z dodatkowymi wydatkami. Równocześnie do granicy budżetowej nie wlicza się m.in. pensji kierowców, czołowych menedżerów i wydatków na marketing.

W roku 2022 pułap wydatków zmalał do 140 mln dolarów, ale globalny problem z inflacją sprawił, że większość zespołów F1 nie byłaby w stanie się w nim zmieścić. Powszechny wzrost cen sprawił, że FIA zgodziła się na podwyższenie dostępnej kwoty o 3,1 proc.

Nowe regulacje doprowadziły jednak do poważnych cięć etatów w kluczowych ekipach F1. Mercedes, Red Bull Racing i Ferrari potrafiły wcześniej wydawać ponad 400 mln dolarów rocznie. Z ustaleń "Motorsport Total" wynika, że Mercedes zwolnił 59 pracowników, aby ograniczyć koszty. Jeszcze ostrzej musiał działać Red Bull, gdzie redukcja etatów objęła 154 osoby.

ZOBACZ WIDEO: Pamiętasz serbską gwiazdę?! 35-latka zachwyca urodą

Nieco inną strategię obrało Ferrari. Włosi część personelu oddelegowali do pracy w Haasie, który korzysta z gotowych podzespołów ekipy z Maranello. Na dodatek firma powróciła do wyścigów długodystansowych WEC, rozwijając w ostatnich miesiącach pojazd kategorii Hypercar. W ten sposób zwolnienia w Ferrari nie były tak szeroko zakrojone.

"Motorsport Total" ustalił, że ostatnie zwolnienia doprowadziły do tego, że Mercedes zatrudnia ok. 300 pracowników więcej niż konkurencyjny Red Bull. Wynika to z faktu, że personel niemieckiego zespołu może liczyć na niższe pensje.

Pracownik Red Bulla miał w 2021 roku średnio otrzymywać 173 tys. dolarów rocznie, podczas gdy zatrudniony w Mercedesie mógł liczyć na 133 tys. dolarów.

Co ciekawe, pomimo tak ostrych cięć finansowych, Red Bull przekroczył limit wydatków w sezonie 2021. Sprawa ujrzała światło dzienne dopiero jesienią 2022 roku, bo FIA przez kilka miesięcy przeprowadzała audyt we wszystkich zespołach F1. Przewinienie "czerwonych byków" wywołało powszechne oburzenie w padoku i skończyło się głośną aferą.

Red Bull za przekroczenie pułapu budżetowego otrzymał surową karę - grzywnę w wysokości 7 mln dolarów, a także ograniczenie dostępu do tunelu aerodynamicznego o 10 proc. przez dwanaście miesięcy.

Czytaj także:
Ekipy F1 oskarżone o chciwość. "W tym sporze chodzi o pieniądze"
Audi gotowe podbić F1. "Może dojść do zresetowania stawki"

Komentarze (1)
avatar
Tańczący z łopatą
17.01.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Eee tam, redull nie musi...znów mogą oszukać finansowo a potem przed kamerami mogą udawać zdziwienie :D :D :D 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.