F1: Opony Pirelli na sezon 2013 (foto)

W sezonie 2013 zastosowane zostaną całkowicie nowe mieszanki i struktury. Przedstawiamy przewodnik krok po kroku, który ułatwi zapoznanie się z mieszankami P Zero oraz Cinturato.

W tym artykule dowiesz się o:

Supermiękkie (czerwone)

Supermiękka P Zero Red była w zeszłym roku jedyną oponą, która nie zmieniła się w stosunku do modelu z roku 2011, ale w sezonie 2013 zastosowano całkowicie nową, bardziej miękką mieszankę opracowaną z myślą o poprawieniu właściwości użytkowych i zwiększeniu degradacji termicznej. W tym roku czas potrzebny do uzyskania właściwej temperatury pracy jest jeszcze krótszy, co daje pewność, że opona P Zero Red błyskawicznie umożliwi jazdę w odpowiednim tempie i zapewni optymalną przyczepność. Opona ta idealnie sprawdza się w na wolnych, krętych torach, takich jak ten w Monako i na Węgrzech. To mieszanka o wąskim zakresie pracy, więc bardzo odpowiednia dla gładkich torów asfaltowych.

Miękkie (żółte)

Opony miękkie P Zero Yellow umożliwiają osiąganie czasów okrążeń gorszych o niewiele ponad pół sekundy w porównaniu z oponami supermiękkimi, ale są bardziej miękkie od ich zeszłorocznego odpowiednika. Szeroki zakres pracy sprawia jednak, że sprawdzają się w niezwykle zróżnicowanych warunkach, w związku z czym będą prawdopodobnie należeć do najczęściej wykorzystywanych mieszanek w tym roku. W przypadku tej mieszanki uzyskano największą poprawę zakresu pracy w sezonie 2013.

Średnie (białe)

Opony średnie P Zero White charakteryzują się węższym zakresem pracy, dzięki czemu doskonale sprawdzają się na nieco mniej wymagających torach o niższych temperaturach otoczenia. Nowe opony średnie przypominają zeszłoroczne opony miękkie, co oznacza, że pozwalają na uzyskiwane czasów okrążenia krótszych o około 0,8 sekundy w porównaniu z oponami twardymi.

Twarde (pomarańczowe)

W przypadku opon twardych P Zero różnica między modelem obecnym i zeszłorocznym jest najbardziej widoczna, ponieważ kolor oznaczenia opon zmienił się ze srebrnego na pomarańczowy. Mieszanka stał się również znacznie bardziej miękka - jej charakterystyka bliższa jest zeszłorocznej mieszance średniej. W porównaniu z zeszłorocznymi oponami całkowicie zmieniono zakres pracy, który jest obecnie szerszy i podobny jak w przypadku mieszanki miękkiej. Mieszanka ta doskonale sprawdza się na najtrudniejszych torach w najwyższych temperaturach.

Przejściowe (zielone)

W oponach przejściowych Cinturato Green zastosowano nową konstrukcję tylnych opon, ale wzór bieżnika nie zmienił się od zeszłego roku. Modyfikacje wprowadzone w tylnych oponach dodatkowo udoskonaliły produkt, który już wcześniej należał do najbardziej udanych i cenionych wyrobów firmy Pirelli.

Mokre (niebieskie)

W oponach Cinturato Blue na mokre nawierzchnie również zastosowano nową konstrukcję. Podobnie jak w przypadku opon przejściowych tylne opony zostały przeprojektowane, tak aby zapewniały progresywne właściwości trakcyjne i ograniczały nadsterowność, zachowując zarazem możliwość odprowadzania 60 litrów wody na sekundę przy prędkości maksymalnej. Pod względem charakterystyki opony te zbliżone są obecnie do opon przejściowych.

Źródło artykułu: