WP SportoweFakty.wp.pl – wiadomości sportowe, relacje live, wyniki meczów

Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Williams może nie zyskać na zmianach w F1. "Fizyka na to nie pozwoli"

Williams popierał rewolucję w przepisach dotyczących aerodynamiki na sezon 2019, bo miał nadzieję, że pozwoli to zespołowi wydostać się z końca stawki F1. Coraz więcej wskazuje jednak na to, że zmiany nie zmienią znacząco układu sił.
Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Materiały prasowe / Williams / Na zdjęciu: Lance Stroll

Gdy na początku roku FIA zaczęła naciskać na zespoły, by porozumieć się, co do uproszczenia aerodynamiki, niemal wszyscy byli przeciwni zmianom. Jako jedyny za rewolucją optował Williams. Powód był prozaiczny. Paddy Lowe twierdził, że jakiekolwiek modyfikacje będą nowym otwarciem i szansą na wyjście z kryzysu, w jaki ekipa wpadła wskutek niezbyt konkurencyjnego modelu FW41.

Głośno protestowało za to Renault, które liczy każde wydane euro na F1. Francuzi twierdzili, że nowe regulacje nie będą mieć dużego wpływu na jakość ścigania i nie zwiększą liczby manewrów wyprzedzania, wbrew temu co twierdzą przedstawiciele FIA.

Wskutek zmian, zmniejszyć miała się siłą docisku, jaką dysponują samochody F1. To jedna z głównych bolączek tegorocznego modelu Williamsa. Brytyjczyków z pewnością zmartwiły plotki, jakie pojawiły się w padoku przy okazji Grand Prix Brazylii. Okazało się bowiem, że jedna z ekip, dzięki odpowiedniej pracy w tunelu aerodynamicznym, już osiągnęła taki sam poziom docisku jak w tym sezonie. I to mimo uproszczonych przednich i tylnych skrzydeł.

Dlatego marzenia Williamsa o tym, że nadrobi dystans do rywali wskutek zmian w przepisach mogą się nie zrealizować. Rob Smedley, który wkrótce zakończy pracę z zespołem, ma tego świadomość.

- Jeśli ktoś liczy, że nagle samochody będą w stanie łatwiej się wyprzedzać, to musi wiedzieć, że to się nie wydarzy. Fizyka na to nie pozwoli. Musimy zaakceptować ten fakt, że przy obecnej generacji pojazdów, trudno jest jechać bezpośrednio za rywalem. Bo samochody generują za duży docisk - stwierdził wprost dyrektor ds. osiągów stajni z Grove.

Nowe przepisy mogą jednak sprawić, że niektóre ekipy podkręcą tempo. - Musimy poczekać do przyszłego roku. Mamy dziesięć zespołów i pewnie każdy zaproponuje inne rozwiązanie, jeśli chodzi o aerodynamikę. Być może niekoniecznie osiągniemy cel w postaci łatwego wyprzedzania, ale może chociaż samochód będzie w stanie jechać bezpośrednio za rywalem - ocenił Jock Clear, starszy inżynier Ferrari ds. osiągów.

Smedley liczy na to, że koncepcja obrana przez Williamsa okaże się słuszna, nawet jeśli jego nie będzie już w zespole w sezonie 2019. - Odkryliśmy kilka ciekawych kierunków, jeśli chodzi o pracę i odzyskanie wydajności. Początek sezonu będzie interesujący, bo zobaczymy różne koncepcje dotyczące aerodynamiki. Szybko wyjdzie na jaw, która jest najlepsza i każdy zacznie ją dopasowywać do swojego samochodu - podsumował dyrektor Williamsa.

ZOBACZ WIDEO Mateusz Klich: Zagraliśmy lepiej niż z Portugalią czy Włochami

Czy Williams odbije się od dna w kolejnym sezonie F1?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Sporty Motorowe na Facebooku
Zgłoś błąd
motorsport.com

Komentarze (4):

[ Anuluj ] Odpowiadasz na komentarz:

Dowiedz się jak umieszczać linki od tagów, pogrubiać tekst, itp.
  • dree 0
    Jest kilka torów, gdzie rzeczywiście jest mało wyprzedzania, ale na całej reszcie raczej nie można narzekać na emocje. Obecny sezon jest jednym z lepszych od lat. Są dwa większe problemy, pierwszy to degradacja opon. Kierowcom nie opłaca się cisnąć, bo wiedzą, że jak teraz przycisną i nawet kogoś wyprzedzą, to za kilka okrążeń albo stracą drastycznie tempo i stracą pozycję, albo będą musieli wcześniej zjechać na pit stop, co się przełoży na to samo, stratę pozycji albo wolniejsze tempo w późniejszej fazie. Drugi problem to brak wyrównanej stawki. Co z tego, że kierowca Mercedesa, Ferrari czy Red Bulla będzie startować z ostatniego miejsca, jak po 10 okrążeniach będzie na 6 miejscu, zostawiając resztę w tyle. Nie ma takiej dramaturgii jak kiedyś, kiedy kierowcy czołowych ekip nawet jak musieli startować z ostatnich miejsc, to nie mieli łatwo się przebijać i być przynajmniej na punktowanym miejscu, już nie mówiąc o zwycięstwie. Teraz niby mamy F1, ale tak naprawdę są to dwie grupy i to głównie przez to ten sport traci na atrakcyjności
    DesmondMiles Jak dla mnie to mogą być i kwadratowe bolidy byle wyprzedzanie nie ograniczało się do pierwszych 3 okrążeń i potem już tylko dublowania najwolniejszych bo wieje nudą czasami.
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • DesmondMiles 0
    Jak dla mnie to mogą być i kwadratowe bolidy byle wyprzedzanie nie ograniczało się do pierwszych 3 okrążeń i potem już tylko dublowania najwolniejszych bo wieje nudą czasami.
    [ 1 komentarz w tej dyskusji ] Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • dree 0
    FE piękne? Chyba oglądasz inne projekty.
    F1 w ostatnich 10 latach aż za często przechodzi duże zmiany w aerodynamice. Ledwo zespoły coś dopracują, a już muszą to zmieniać, bo zmieniają się przepisy. Na przyszły rok nowe, na 2021 znowu nowe, później się okaże, że też trzeba zmieniać i 2023, a w ostateczności rok później, znowu nowe przepisy. Przecież obecna aerodynamika obowiązuje dopiero 2 sezon i 2 lata temu była bardzo duże zmiany. Może i od 2021 roku wygląd bolidów ma być ładniejszy, ale stracą na swoich możliwościach, coś za coś. Bolidy mogą być albo dla fana wyścigów, albo dla fana wyglądu, sam sobie odpowiedz po co oglądasz F1
    Treevill F1 od wielu lat stoi w miejscu pod względem wyglądu a momentami wręcz się cofa. Znowu zamiast przednich skrzydeł zobaczymy pługi do śniegu tak jak to miało miejsce kilka lat temu.Wystarczy spojrzeć jak będą wyglądać przyszło roczne samochody formuły elektrycznej. Są piękne, agresywne i futurystyczne. Nawet ten system halo super na nich wygląda
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
Pokaż więcej komentarzy (1)
Pokaż więcej komentarzy (4)
Pokaż więcej komentarzy (4)
Pokaż więcej komentarzy (4)
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×