WP SportoweFakty.wp.pl – wiadomości sportowe, relacje live, wyniki meczów

Kokpit Kibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Skoki narciarskie
  • Tenis

Znane wyniki dochodzenia FIA. Halo uratowało Charlesa Leclerca

Oficjalne dochodzenie FIA ws. wypadku z Grand Prix Belgii wykazało, że system Halo w samochodzie Charlesa Leclerca obronił go przed trafieniem przednim skrzydłem z maszyny Fernando Alonso. Być może to uratowało życie młodego Monakijczyka.
Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
Getty Images / Mark Thompson / Na zdjęciu: wypadek podczas Grand Prix Belgii

FIA zaraz po wydarzeniach z Grand Prix Belgii zebrała materiał z kamer zainstalowanych w samochodach Fernando Alonso i Charlesa Leclerca. Pracownicy federacji dokładnie zbadali też oba pojazdy, aby sprawdzić jak w trakcie feralnej kraksy, do której doszło zaraz po starcie wyścigu, zachował się system Halo.

Analiza zgromadzonych materiałów wideo i danych zajęła kilkanaście tygodni. Z ostatecznego raportu federacji, do którego dotarł "Motorsport", wynika że pałąk ochronny odegrał kluczową rolę w uratowaniu życia Leclerca.

Z dochodzenia FIA dowiadujemy się, że gdyby nie Halo, to wizjer w kasku Monakijczyka zostałby trafiony przez przednie skrzydło McLarena. 21-latek mógłby się nabawić poważnych obrażeń głowy.

Jak wykazali śledczy, siła uderzenia miała energię 58 kN. Zgodnie z wymogami federacji, Halo musi wytrzymać uderzenie o energii 125 kN. Dzięki systemowi w kokpicie nie doszło do większych uszkodzeń i łatwo można było usunąć pojazd Leclerca z toru.

ZOBACZ WIDEO: Włodzimierz Zientarski porównał dramat syna do walki Roberta Kubicy

- Z dostępnych materiałów jasno możemy stwierdzić, że koło z samochodu Alonso nie trafiłoby w kask Leclerca. Jednak jesteśmy w stanie potwierdzić, że doszłoby do kontaktu pomiędzy przednim skrzydłem a wizjerem. Trudno jest nam przewidzieć jak dużą siłę miałoby to uderzenie - powiedział Adam Baker, dyrektor ds. bezpieczeństwa w FIA.

Z raportu dowiadujemy się też, że wskutek uderzenia w Halo przednie zawieszenie w samochodzie Alonso uległo złamaniu. Jednak prawe przednie koło pozostało nienaruszone, z opony nie zeszło też powietrze. Za to w maszynie Leclerca wskutek trafienia doszło do uszkodzenia zawieszenia w tylnej części.

Co więcej, samochód Leclerca przebadali też inżynierowie Saubera. Wykazali oni, że Halo i jego mocowania w modelu C37 nie uległy uszkodzeniu. W nienaruszonym stanie w miejscu zdarzenia pozostało też podwozie.


Wyścigi Formuły 1 można obejrzeć na żywo w Internecie na kanałach Eleven Sports dostępnych na platformie WP Pilot!

Czy popierasz obecność systemu Halo w F1?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Sporty Motorowe na Facebooku
Zgłoś błąd
Motorsport.com, FIA

Komentarze (5):

[ Anuluj ] Odpowiadasz na komentarz:

Dowiedz się jak umieszczać linki od tagów, pogrubiać tekst, itp.
  • Bogusław Rychter 0
    Autor myli siłę z energią. W N (niutonach) mierzymy siły, energię w J (dżulach).
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • _Anonim_ 0
    spokojnie, kuczera nie ma o czym pisac to pisze banialuki :) musimy sie przyzwyczaic w czasie przerwy od F1
    Bogusław Szuban Powiem krótko. Wcześniej też były wypadki rolowały się bolidy tu przypadek Roberta Kubicy i kurwa nikomu karku nie skręciło!!!!!!! To że on jest to już przyjąłem do wiadomości. Ale żeby pisać i pierdolić bzdury typu ochy i achy to już jest kretynizm.
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
  • _Anonim_ 1
    Mylisz sie chłpocze, nie halo przeszkadzalo wyjsc hulkenbergowi a fakt, ze stal do gory kołami, gdyby nie mial halo to tez nie moglby sie wydostac. przypadek alonso jest inny on wyladowal na kolach dlatego normalnie mogl sie wygramolic z bolidu
    bebłok Dobra to w tym przypadku uratowało Charlesa a co powie FIA o wypadku Nico Hulkenberga w Abu Dhabi ? przez HALO nie mógł opuścić bolidu gdy z tyłu pokazał się ogień ... a gdyby to nie był mały zapłon lecz mocniejszy obejmujący większą część bolidu ??? jak Alonso w 2016 w Australii się rozbił to Wyszedł SAM Z BOLIDU a w podanym przeze mnie przypadku Hulkenbergowi brakowało tego luksusu ucieczki samodzielnej. Mógłby skończyć jak Lauda...
    Odpowiedz Zgłoś Zablokuj
Pokaż więcej komentarzy (2)
Pokaż więcej komentarzy (5)
Pokaż więcej komentarzy (5)
Pokaż więcej komentarzy (5)
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×