KokpitKibice
Relacje na żywo
  • wszystkie
  • Piłka Nożna
  • Siatkówka
  • Żużel
  • Koszykówka
  • Piłka ręczna
  • Tenis
  • Zimowe

F1. Polska i jej nieudane podejścia do budowy torów. Dużo szumu i zapowiedzi, mało konkretów

Za sprawą Andrzeja Dudy na tapet wrócił temat budowy w Polsce toru wyścigowego z prawdziwego zdarzenia. Takie obiekty miały już powstać w Gdańsku, Wrocławiu czy ostatnio pod Kielcami. Efekt? Żaden.
Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera
wyścig F1 na Monzy Materiały prasowe / Pirelli Media / Na zdjęciu: wyścig F1 na Monzy

Pojawienie się Roberta Kubicy w Formule 1 sprawiło, że przed laty koncepcje budowy w Polsce torów wyścigowych wyrastały jak grzyby po deszczu. Co ciekawe, sam Kubica do tematu podchodził sceptycznie, bo zwracał uwagę, że nie mamy doświadczenia w zarządzaniu takimi obiektami.

Zniknięcie Kubicy z F1 sprawiło, że na długi okres zapomnieliśmy o marzeniu wielu kibiców motorsportu w Polsce. Nadzieje w poniedziałek podsycił Andrzej Duda, który zjawił się na prezentacji Alfy Romeo w Warszawie. Prezydent stwierdził, że skoro Węgrzy mają dobrze prosperujący tor Hungaroring, to i Polaków stać na swój własny.

W czasach Kubicomanii

Przed dekadą zorganizowano nawet konkurs, który miał na celu wybranie miejsca, w którym odbywałoby się Grand Prix Polski w Formule 1. Za inicjatywą stała firma LG, która wówczas była jednym ze sponsorów F1.

ZOBACZ WIDEO #dziejesiewsporcie: w Azji grali mecz na wodzie. Było jak w meczu Polska - Niemcy na MŚ 1974

Do plebiscytu wybrano Warszawę, Wrocław, Kraków i Gdynię. Wygrała stolica Dolnego Śląska, na którą zagłosowało niemal 50 tys. kibiców. Druga w stawce Gdynia zgromadziła ledwie 2,5 tys. głosów mniej. Konkurs rozstrzygnięto… i na tym de facto się skończyło.

W prezentacji efektownego toru ulicznego wziął wtedy udział prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz. Nitka wyścigowa miała prowadzić przez kluczowe rejony miasta, by w ten sposób promować Wrocław i Polskę.

Wypadnięcie Kubicy ze stawki F1 oraz zmiana zarządu w LG doprowadziły do tego, że z pomysłu zrezygnowano. Obecnie próżno szukać zresztą koreańskiej firmy w F1, bo ta zrezygnowała z takiej formy promocji.

Narodowe Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji

Po latach pojawił się pomysł, by w Gdańsku wybudować Narodowe Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji. Pomysłodawcą tej idei był Mirosław Zdanowicz, czyli były prezes regionalnych struktur PZM. Stał on na stanowisku, że wyścig F1 na Pomorzu oglądałoby nawet 200 tys. kibiców.

Zdanowicz działał w Gdańsku jako radny i wierzył, że znajdzie poparcie dla swojego pomysłu. Za realizację projektu odpowiedzialna miała być Bałtycka Grupa Inwestycja, a 200-hektarowy teren pod budowę toru miało jej oddać miasto. Inwestorzy szacowali, że koszt budowy obiektu to ok. 300-400 mln zł, a jego roczne utrzymanie pochłaniałoby kolejnych kilka mln zł.

Pomysł budowy toru w Gdańsku lansowano już od początku XXI wieku, dlatego też gdy głośno zrobiło się o planach Zdanowicza, okoliczni mieszkańcy zaczęli protestować. Po tym jak radny stracił mandat, pomysł całkowicie zarzucono. Projekt jest tak mało prawdopodobny, że w tej chwili na Pomorzu nikt nawet nie marzy o wybudowaniu toru z prawdziwego zdarzenia.

Inna kwestia, że plany związane z Narodowym Centrum Sportów Motorowych i Rekreacji miały być patykiem po wodzie pisane. Inwestorzy mieli nie przedstawić żadnych poważnych kosztorysów ani analizy ekonomicznej projektu. Dlatego inni radni nie brali nawet na poważnie tematu budowy obiektu w Gdańsku.

Polonez Gate

Z kolei w 2018 roku, gdy Kubica z powrotem pojawiał się w padoku F1 i był związany z Williamsem, gruchnęła wieść o budowie Polonez Gate we wsi Odrowąż w województwie świętokrzyskim. Plany wyglądały (wyglądają?) ambitnie. Tor, a wokół ekskluzywny hotel, osiedle mieszkaniowe, restauracje, centrum kartingowe, itd.

Pomysłodawcą budowy toru był Stefan Sikora, biznesmen z Kielc. Miał (ma?) on wsparcie Petera Hansena, którego nazwano "dyrektorem projektu". Obaj na specjalnie zwołanej konferencji zapewniali, że do końca 2018 roku uzyskają wszelkie pozwolenia na budowę, a następnie ciężki sprzęt ruszy do akcji. Co wydarzyło się naprawdę?

Nic. Jeszcze w 2019 roku projekt miał zostać wyhamowany przez urzędników, którzy nie potrafili w szybkim tempie zmienić studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Do tego również zagraniczni inwestorzy, na których liczył Sikora, nie palili się do wydania gotówki na realizację projektu.

Od prezentacji szumnych planów minęły prawie dwa lata i powoli trudno oczekiwać, aby Polonez Gate kiedykolwiek powstał. Co ciekawe, nadal funkcjonuje strona internetowa, która zapowiada realizację przedsięwzięcia.

"Mamy nadzieję, że rozpoczęcie budowy nastąpi w 2019 roku. Chcielibyśmy, aby niektóre z obiektów zostały oddane do użytkowania do 2020 roku" - czytamy na oficjalnej witrynie Polonez Gate, podczas gdy w kalendarzu mamy luty 2020 roku…

[h2]

Czytaj także:
Kubica nie jest obojętny na los Williamsa
Kubica wskazał różnicę między Alfą Romeo a Williamsem[/h2]

Oglądaj wyścigi Formuły 1 w WP Pilot

Czy w Polsce powinien powstać tor wyścigowy, na którym byłaby możliwa organizacja wyścigów F1?

zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Polub Sporty Motorowe na Facebooku
Zgłoś błąd
WP SportoweFakty
Komentarze (18)
  • Ja Boo Zgłoś komentarz
    Skoro Węgrzy mają to my też - hahaha konkretny powód na budowę toru.
    • kulfon721 Zgłoś komentarz
      Zaczął się przedwyborczy lans Dudy a zapytać go kiedy ostatnio Kubica coś wygrał i ile aut rozwalil to przypali mózga i po promocji wyporczej Dudy , no na szczęście jeszcze jest
      Czytaj całość
      politbiuro PiSu i Kurski więc wytnie co trzeba
      • kulfon721 Zgłoś komentarz
        Czego to Duda pod publikę nie plecie , brak mieszkań ziemniaki po 3 zł a mózg będzie tor budował.
        • kulfon721 Zgłoś komentarz
          Miał być taki koło Częstochowy , pielgrzymki by się tam ścigały.
          • kulfon721 Zgłoś komentarz
            Zapewne na nowych wybudowanych torach będą wyścigi limuzyn rządowych a kierowcy się znajdą ilu takich przesiadło się z traktora do lanci bo ma wójka w pisie. Atrakcją zapewniona w
            Czytaj całość
            rozwalaniu aut. Amen!!!!!!!!!!!!
            • Tom Arus Zgłoś komentarz
              Na wyścigi chociażby rangi Motogp rok do roku zjawia się po 80-100 tys kibiców. Lepiej wybudować nierentowne stadiony za 800 milionów gdzie na mecze marnej ligi przychodzi kilka tysięcy.
              Czytaj całość
              W Poznaniu tor, który istnieje od 1979 r, PEowski prezydent usilnie chce go zamknąć bo sobie ludzie pokupowali działki w pobliżu i protestują bo im głośno jakby wcześniej nie wiedzieli, że budują w pobliżu toru. Bieda i nędza. W Gdańsku była szansa, było miejsce ale niestety rządzący Gdanskiem Adamowicz był przychylny inwestycji tylko przed wyborami, a ponieważ nie miałby z tego osobistych profitów np. kolejnego mieszkania za pół darmo to inwestycja utknęła. Najpierw wszyscy krzyczą, żeby młodzi ludzie jechali się wyżyć na torze swoimi motocyklami czy autami, ale jak już jakiś powstanie to protestują żeby go zamknąć
              • Jan Lewandowski Zgłoś komentarz
                Po co tor wyścigowy skoro stadnin konnych nie potrafimy utrzymać .Jeden emeryt Kubica tego nie zmieni a następców brak ???
                • zens Zgłoś komentarz
                  Wybujałe ambicje , bo przydałoby się mieć jakikolwiek własny samochód w produkcji , jakiś przemysł , chociaż polską fabrykę rowerów . Komu my chcemy i co pokazać ?
                  • Dość Pisuaru Zgłoś komentarz
                    Adrian za swoje budowac mozesz
                    • Ralf_S Zgłoś komentarz
                      A i jeszcze przypomnę plany budowy toru w okolicach Częstochowy przez jakiegoś "biznesmena" z Turcji bodajże...
                      • Mackenzie Smith-Russell Zgłoś komentarz
                        Kubica powiedzial kiedys, ze budowanie toru F1 w Polsce nie ma sensu. Jesli Polska chcialaby kiedys organizowac GP, to raczej tor uliczny :)
                        • Esfand Zgłoś komentarz
                          No i oby nie budowali. Nie mogę patrzeć na tego dude lansującego się teraz przy kubicy i orlenie, nie ma to jak kampania wyborcza budowana na sukcesach innych.
                          • sympatyczne Zgłoś komentarz
                            Co dalej ? ? ? Od prezentacji szumnych planów minęły prawie dwa lata i powoli trudno oczekiwać, aby Polonez Gate kiedykolwiek powstał. Co ciekawe, nadal funkcjonuje strona internetowa,
                            Czytaj całość
                            która zapowiada realizację przedsięwzięcia. "Mamy nadzieję, że rozpoczęcie budowy nastąpi w 2019 roku. Chcielibyśmy, aby niektóre z obiektów zostały oddane do użytkowania do 2020 roku" - czytamy na oficjalnej witrynie Polonez Gate, podczas gdy w kalendarzu mamy luty 2020 roku…
                            Zobacz więcej komentarzy (2)
                            Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
                            ×
                            Sport na ×