Rosjanie pozwą F1? W tle grube miliony

Materiały prasowe / Pirelli Media / Na zdjęciu: wyścig F1 o GP Rosji
Materiały prasowe / Pirelli Media / Na zdjęciu: wyścig F1 o GP Rosji

Formuła 1 wypowiedziała umowę na organizację GP Rosji, rezygnując rocznie z ok. 55 mln dolarów. Jednak rosyjscy promotorzy wyścigu F1 nie są zadowoleni z tej decyzji. Nie wykluczają nawet skierowania sprawy do sądu.

W tym artykule dowiesz się o:

Formuła 1 posiadała umowę na organizację GP Rosji aż do końca sezonu 2025, ale rozkaz Władimira Putina o zaatakowaniu Ukrainy zmienił sytuację. Królowa motorsportu nie wyobrażała sobie współpracy z państwem, które wszczęło wojnę i doprowadziło do śmierci setek niewinnych osób. Dlatego najpierw odwołano tegoroczny wyścig F1 w Soczi, a następnie wypowiedziano kontrakt na kolejne lata.

Decyzja F1 zszokowała Rosjan, którzy nie byli przygotowani na taki obrót spraw. - Współpracujemy z FIA i F1 od dłuższego czasu. Wciąż dyskutujemy o obecnej sytuacji, o tym jak wyjść z niej bez powodowania poważnego kryzysu - powiedział Match TV Aleksiej Titow, szef Rosgonki, firmy odpowiedzialnej za organizację GP Rosji.

- Informacja o wypowiedzeniu umowy? Dostaliśmy ją dziesięć godzin przed publicznym komunikatem w tej sprawie. To było jednostronne działanie F1. Nasze stanowisko nawet nie zostało uwzględnione - dodał Titow.

ZOBACZ WIDEO: Poruszające sceny z kijowskiego metra. Ukraińców odwiedził mer miasta

Królowa motorsportu mogła dotąd liczyć na ok. 55 mln dolarów rocznie od organizatorów GP Rosji. W obliczu inwazji na Ukrainę i bombardowania ukraińskich miast, pieniądze zeszły na dalszy plan. Jednak sami Rosjanie nie wykluczają pozwania F1 w związku z zerwaniem współpracy.

- Kontynuujemy nasze działania i ujawnianie szczegółów byłoby teraz nieodpowiednie. Mogę tylko zdradzić, że początkowo porozumienie zakładało zakończenie współpracy z powodu siły wyższej. Aż potem przerodziło się to w jednostronne oświadczenie o zerwaniu relacji. Nasze dalsze kroki prawne wymagają teraz dodatkowej analizy. To nie będzie łatwe zadanie, ale wykonamy je - zapewnił Titow.

Zdaniem Rosjan, wojna w Ukrainie nie jest powodem do tego, by zrywać współpracę, bo obecnie w Soczi nie są prowadzone żadne działania zbrojne i rejon toru jest bezpieczny. - Nie ma sensu teraz omawiać szczegółów. Dążymy do tego, by finał sprawy był dla nas pozytywny. W naszym rozumieniu, zachowanie F1 nie jest do końca poprawne - dodał szef firmy organizującej GP Rosji.

Co ciekawe, Rosjanie wpłacili już część opłaty licencyjnej za prawa do wyścigu F1 w roku 2022. Teraz zamierzają odzyskać tę kwotę. - Będziemy rozmawiać o zwrocie tych pieniędzy. Formuła 1 musi nam je oddać, czy się jej to podoba, czy nie - powiedział stanowczo Titow.

Równocześnie firma Rosgonki zapewnia, że zwróci wszystkim kibicom pieniądze za tegoroczne bilety GP Rosji. Sytuacja jest o tyle skomplikowana, że spora część płatności została wykonana z użyciem kart Visa i MasterCard, a obie firmy zawiesiły działalność w Rosji, potępiając inwazję tego kraju na Ukrainę. Dodatkowo część zagranicznych kibiców dokonała opłat w obcej walucie, a wojna wszczęta przez Władimira Putina doprowadziła do rekordowego spadku wartości rubla.

Odwołanie GP Rosji poparły wszystkie zespoły F1, które równocześnie potępiły inwazję tego państwa na Ukrainę. - Szkoda mi rosyjskiej publiczności, bo część z nich naprawdę lubi F1 i być może w ogóle nie interesuje się polityką. Jednak my, jako społeczeństwo F1, nie możemy stać i tylko patrzeć. Rosja może być atrakcyjnym miejscem do ścigania z punktu widzenia komercyjnego, ale w obliczu wojny musimy stanowczo powiedzieć "dość" - powiedział "The Independent" Toto Wolff, szef Mercedesa.

Czytaj także:
Sankcje dla rosyjskich sportowców. "Płacą wysoką cenę za wojnę Putina"
Wyrzucony Rosjanin przechodzi do kontrataku

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.