Pirelli podsumowuje testy w Jerez

Pirelli dostarczyło 1176 opon na pierwszy test Formuły 1 w sezonie 2012, który trwał przez cztery dni na torze Jerez w południowej Hiszpanii. 23 kierowców pokonało łącznie 3380 okrążeń - 14 949 kilometrów.

Andrzej Prochota
Andrzej Prochota

Największy dystans pokonano na nowych pośrednich oponach P Zero "białych": 1776 okrążeń (zużyto 91 kompletów). Na nowych miękkich oponach P Zero "żółtych"przejechano 1010 okrążeń (57 kompletów), a na twardych P Zero "srebrnych"594 okrążenia (33 komplety). Do Hiszpanii przywieziono także nowe przejściowe opony Pirelli Cinturato "zielone" i deszczowe Pirelli Cinturato "niebieskie", jednak nie korzystano z nich - pogoda mimo niskich, spadających do -2 stopni Celsjusza temperatur pozostała bezdeszczowa.

W Jerez opony na sezon 2012 spisywały się zgodnie z oczekiwaniami, ale ponieważ większość zespołów jeździła nowymi samochodami w różnych fazach rozwoju, trudno było o właściwą ocenę różnic w osiągach.

Kimi Raikkonen, który po raz ostatni jeździł na oponach Pirelli w Rajdowych Mistrzostwach Świata 2010, uzyskał najlepszy czas pierwszego dnia. W spektakularnym powrocie do Formuły 1 uzyskał wynik 1:19.670 na pośrednich oponach P Zero "białych".

Mercedes, korzystający z samochodu z sezonu 2011, był najszybszy drugiego i trzeciego dnia: Michael Schumacher obniżył poprzeczkę na 1:18.561 drugiego dnia, korzystając z twardych opon P Zero "srebrnych", a trzeciego dnia Nico Rosberg uzyskał 1:17.631 na miękkich P Zero "żółtych". Był to najlepszy czas z czterech dni.

Test w Jerez zakończył się uzyskaniem najlepszego czasu czwartego dnia przez Fernando Alonso z Ferrari, który na miękkich oponach pokonał jedno okrążenie w 1:18.877.

Fakty z testów: 
  • Pierwszego dnia podczas porównań pomiędzy nowymi pośrednimi i twardymi oponami odnotowano różnicę w granicach 0,4-0,5 sekundy i lepszą przyczepność oraz mniejsze zużycie, zwłaszcza w przypadku tylnej osi.
  • Najwięcej okrążeń w Jerez pokonał Bruno Senna, który trzeciego i czwartego dnia zaliczył 249 rund na ogumieniu miękkim, pośrednim i twardym: to niemal dystans trzech wyścigów Grand Prix.
  • Większość zespołów rozpoczęła program od krótkich przejazdów i w miarę poszerzania programu testów zabrała się za długie przejazdy i symulację wyścigów.
  • Najlepsze czasy ze wszystkich czterech dni były wyraźnie lepsze od najlepszego rezultatu ustanowionego rok temu podczas testów w Jerez, kiedy Rubens Barrichello w Williamsie uzyskał 1:19.832s.
 Testy w liczbach:
Łączna liczba opon przywiezionych do Jerez:
  • 294 komplety, czyli 1176 opon
  • w tym miękkich: 71 kompletów
  • w tym pośrednich: 105 kompletów
  • w tym twardych: 43 komplety
  • w tym przejściowych: 38 kompletów
  • w tym deszczowych: 37 kompletów
Łączna liczba wykorzystanych kompletów: 181
  • w tym miękkich: 57 kompletów
  • w tym pośrednich: 91 kompletów
  • w tym twardych: 33 komplety
  • w tym przejściowych: 0 kompletów
  • w tym deszczowych: 0 kompletów
Najdłuższe przejazdy:
  • 26 okrążeń na twardej mieszance
  • 27 okrążeń na pośredniej mieszance
  • 20 okrążeń na miękkiej mieszance
  • Najwyższa/najniższa temperatura powietrza przez cztery dni: 20ºC / -2ºC
  • Najwyższa/najniższa temperatura toru przez cztery dni: 26ºC / 0ºC
Już uciekasz? Sprawdź jeszcze to:
×
Sport na ×