A jednak? Szymon Marciniak z szansami na finał Ligi Mistrzów

Getty Images / Na zdjęciu: Szymon Marciniak
Getty Images / Na zdjęciu: Szymon Marciniak

Poważne błędy najprawdopodobniej wykluczyły w czwartek faworyta do sędziowania finału Ligi Mistrzów. W związku z tym wraca kandydatura Szymona Marciniaka. - Jest kilka przesłanek, by UEFA go wyznaczyła - wyjaśnia ekspert sędziowski.

Po tym, jak do finału Ligi Mistrzów awansowały Inter i Manchester City, to Holender Danny Makkelie był jednym z faworytów do sędziowania tego spotkania (10 czerwca, Stambuł). W końcu od lat sędziuje najważniejsze mecze w Europie, do tego był na ostatnim mundialu w Katarze. Ostatnim jego sprawdzianem był właśnie czwartkowy, rewanżowy mecz półfinału Ligi Europy Sevilla - Juventus. Makkelie oblał egzamin.

Najpierw pod koniec pierwszej połowy nie dostrzegł faulu Juana Cuadrado. Zawodnik Juventusu kopnął Olivera Torresa w stopę. Mimo interwencji VAR-u sędzia nie przyznał rzutu karnego. A w dogrywce Makkelie pokazał żółtą kartkę Marcosowi Acuni, ale nie wyrzucił go z boiska. Dopiero po protestach jednego z piłkarzy Juventusu Holender wyciągnął czerwoną kartkę.

Bardzo słaby mecz faworyta do sędziowania finału odgrzał dyskusję o szansach Szymona Marciniaka. Polak sędziował w środę półfinał Ligi Mistrzów Manchester City - Real Madryt, a UEFA ma w zwyczaju, by nie wyznaczać do finału arbitrów z półfinału. Jednak pod względem formy Marciniak zostawia resztę stawki w tyle i dlatego federacja może stworzyć precedens. Dotąd taki wyjątek robiła wyłącznie dla sędziów u schyłku kariery.

ZOBACZ WIDEO: Kontrowersja czy skandal? Jakim cudem tu nie było rzutu karnego?!

O formie polskiego arbitra i jego szansach na finał mówi w rozmowie z WP SportoweFakty Adam Lyczmański, były uznany sędzia międzynarodowy, obecnie ekspert Canal+ Sport.

Maciej Siemiątkowski, WP SportoweFakty: Czy zgadza się pan, że Marciniak w środę był bezbłędny?
Adam Lyczmański:

Na pewno potwierdził, że jest w ścisłej czołówce. Znamy się od lat, lubimy się czasem poprzekomarzać. Liczyłem, że UEFA wybierze go na finał, ale dlaczego nie? Może federacja stworzy precedens. Mocno w to wierzę i życzę tego Szymonowi z całego serca. Już po jego pierwszym meczu na mundialu w Katarze powiedziałem, że to sędzia na finał. Teraz też chciałbym mieć takiego sędziowskiego nosa.

Czy w środę dostarczył panu kolejnych powodów do przekomarzania się?

Okazji do tego dostarczają nam mecze Ekstraklasy. Oceniając pracę sędziów w Canal+, muszę wykonywać to w zgodzie ze swoim sumieniem. A nigdy nie będzie pełnej zgodności co do oceny występu arbitra i kontrowersyjnych sytuacji. W niektórych sprawach mieliśmy inne zdanie i nie raz tak jeszcze będzie. Co nie zmienia faktu, że Szymon Marciniak to Robert Lewandowski polskiego sędziowania. Zgadzam się z kimś, kto napisał, że Marciniak, Lewandowski i Zbigniew Boniek, a wcześniej też Kazimierz Deyna, to wizytówki polskiej piłki nożnej.

Każdy, kto wyznaczy Marciniaka na mecz, może być spokojny o jakość. Błędy się zdarzają, ale to normalne w pracy sędziego. Sam jako aktywny arbiter oglądałem swoje mecze i łapałem się za głowę, widząc niektóre decyzje. Dziwiłem się, że nie dostrzegałem niektórych sytuacji, choć stałem bardzo blisko.

Pokazuję niektóre sytuacje młodym sędziom na kursach, a oni buńczucznie dziwią się, jak ten arbiter mógł popełnić błąd. Jeśli ktoś myśli, że jest alfą i omegą, to nie zrobi kariery.

Jak ocenia pan błędy sędziego Makkelie w Lidze Europy?

Nie chcę komentować tej sytuacji z możliwym rzutem karnym. A co do drugiej żółtej kartki, to zastanawiam się, jaki czynnik tam zawinił. W telewizji nie zawsze da się zobaczyć wszystko, co dzieje się na boisku. Sam miałem taki przypadek, że stojąc przed drugą połową, nie wiedziałem, jaki jest wynik meczu. Taka była presja i emocje. Trudno to rozumieć ludziom, którzy nigdy nie byli sędziami. Wtedy powiedzą "co on opowiada"!

Był taki jeden, który mocno z panem dyskutował na boisku, a pan mu powiedział, by sam wziął się za sędziowanie. Nazywał się Szymon Marciniak.

Zażartuję, że lepiej sędziuje niż grał. Bardzo się cieszę, że wybrał tę drogę. A tamtą dyskusję pamiętam do dzisiaj. Sędziowanie to nie jest lekki kawałek chleba. Gratuluję Szymonowi, że dźwignął presję i czerpię radość z sędziowania.

Marciniak był jedynym przypadkiem w karierze, który wziął sobie pańską ripostę do serca?

Nie kojarzę, by ktoś też potem poszedł na kursy sędziowskie i prowadził mecze. A takie dyskusje to część pracy. Sędzia musi się szanować, kiedy zawodnik zachowuje się nie w porządku. Trzeba być konsekwentnym i stanowczym. Inaczej nie zbuduje się autorytetu.

Inny były polski sędzia, Marcin Borski, napisał na Twitterze, że "sędziowanie jest w potężnym kryzysie, brak mu osobowości i jakości". Z tego wyłamuje się Marciniak. Zgadza się pan?

Nie czytam jego tweetów, ale zgadzam się, że Szymon Marciniak ma charyzmę i posłuch u piłkarzy. Szymon doszedł na ten poziom dzięki analizom, wytężonej i wnikliwej pracy oraz spotkaniom z zespołem sędziowskim. To krok po kroku doprowadziło go do tego miejsca. Nikt mu tego nie dał w prezencie.

Nawet, gdy popełnia błędy, to nie ma tak dużego poruszenia. To dzięki autorytetowi. Potrafi też rozmawiać o swoich decyzjach, co wyjdzie wszystkim na zdrowie. Trzeba tłumaczyć przepisy i wyjaśniać podjęte ruchy. Sam widzę, że gdybym mówił o tym wyłącznie terminologią z przepisów gry, wielu rzeczy nie zrozumieliby kibice. To książka licząca ponad 200 stron. A przepisy ewaluują co pół roku.

Miałem sytuację na zajęciach z piłki nożnej, kiedy chciałem uderzyć na bramkę bezpośrednio z rozpoczęcia. Nie wyszło, bo piłkarzem byłem dostatecznym. Pan magister zwrócił mi uwagę, że i tak nie uznałby bramki, bo z rozpoczęcia nie wolno strzelić. Ja już byłem trzecioligowym sędzią, nie zgodziłem się. On mi pokazał przepisy gry z 1998 roku. Ja wyciągnąłem te z 2004, które dopuszczały taką możliwość. Przepisy ciągle się zmieniają i trzeba je czytać.

Czy pana zdaniem Marciniak ma szansę na poprowadzenie tegorocznego finału Ligi Mistrzów?

Jest ku temu kilka przesłanek. Odpada Anthony Taylor, bo jako Anglik nie może poprowadzić meczu z udziałem angielskiej drużyny. Ciekawe, jakie notowania ma teraz Francuz Clement Turpin. A Makkelie pewnie nie będzie już brany pod uwagę. Szefom UEFA będzie zależało, żeby po takim meczu nie było dyskusji o sędziach. Szymon to gwarantuje i mam nadzieję, że taki finał zepnie klamrą jego ostatnie fantastyczne miesiące.

rozmawiał Maciej Siemiątkowski, dziennikarz WP SportoweFakty

Czytaj też:
Kosmiczny mecz. Są też dobre wieści dla Lewandowskiego [OPINIA]
W Anglii nie mieli litości dla Polaka. "Wracaj do kraju, frajerze"

Komentarze (10)
avatar
Kurczak
20.05.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Niech popatrzą na naszą ekstraklapę jak pomaga ległej to zmienią zdanie o panu (celowo z małej litery) gwieździe 
avatar
TreserKlonow
20.05.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Man city juz ma mistrza ten mecz to bedze czysta formalnosc 
avatar
szkotnik
19.05.2023
Zgłoś do moderacji
1
0
Odpowiedz
Helender pomagał juve jak się dało ale sevilla się nie poddała. Kiepska obrona juve... jak by nie Szczęsny to by było wiecej goli dla sevilli. 
avatar
kaptur_mnicha
19.05.2023
Zgłoś do moderacji
0
2
Odpowiedz
Co na to Donald Franciszek Tusk ? 
avatar
Halvuś
19.05.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Jak do tej pory jest tylko jeden sędzia w historii który sędziował finał MŚ, ME i LM - Gottfried Dienst. Obecnie żadko się zdarza żeby sędziowie wyznaczali tego samego sędziego do kilku ważnych Czytaj całość