Cracovię miał w sercu. Janusz Filipiak zastał klub drewniany, zostawił murowany

Twitter / MKSCracoviaSSA / Na zdjęciu: Janusz Filipiak
Twitter / MKSCracoviaSSA / Na zdjęciu: Janusz Filipiak

Kibice "Pasów" mają świadomość, jak dużo zawdzięczają Januszowi Filipakowi. Gdyby nie fortuna, którą profesor zostawił w klubowej kasie, drużyna byłaby w zupełnie innym miejscu. Odeszła postać bardzo zasłużona dla Cracovii.

17 grudnia gruchnęła informacja o śmierci Janusza Filipiaka. Od tragicznego wypadku biznesmena minęły ponad dwa miesiące. Sympatycy Cracovii są pogrążeni w żałobie.

Pierwsze pieniądze w klub zainwestował w 2002 roku. Zespół poza najwyższą klasą rozgrywkową był od 18 lat, a powrót do Ekstraklasy jawił się jako odległe marzenie. Cracovia zakończyła sezon czwartej grupy trzeciej ligi na 5. miejscu w tabeli.

Janusz Filipiak bez względu na okoliczności, które napotkał, za wszelką cenę chciał, by "Pasy" wróciły na właściwe miejsce na piłkarskiej mapie Polski. Nie oczekiwał nic w zamian. Kiedy przychodził do Cracovii, klubowa infrastruktura była w opłakanym stanie.

Niedługo potem kupił pierwsze akcje i systematycznie wprowadzał ekipę coraz wyżej po ligowych szczeblach. Wystarczyły dwa lata, żeby Cracovia zameldowała się w upragnionej przez fanów Ekstraklasie. Awans, a także utrzymanie zespołu przez osiem sezonów w elicie, to niewątpliwa zasługa Filipiaka, choć prezesem był Paweł Misior. Osiągnął wynik, o którym liczni kibice nawet nie śmieli marzyć.

Kolejne lata jego rządów wiązały się przede wszystkim z nowym stadionem, wybudowanym wprawdzie przez miasto, ale bez pomocy Filipiaka byłoby to niemożliwe. Do tego centrum treningowe przy Wielickiej z dwoma boiskami naturalnymi i dwoma sztucznymi, w tym jednym małym. Nowoczesna, wybudowana za 30 mln zł baza w podkrakowskiej Rącznej, akademia piłkarska.

Dość powiedzieć, że zanim Filipiak przejął stery w klubie, był on na utrzymaniu niewielu fanów zrzeszonych w tzw. "Grupie 100". Transformacja Cracovii była niezwykle czasochłonna i zarazem kosztowna.

Podczas jego kadencji drużyna przeżywała wzloty i upadki. Nad Cracovią czarne chmury zebrały się w 2004 roku, po barażu o awans do Ekstraklasy z Górnikiem Polkowice. "Samego siebie przechodził bowiem Janusz Filipiak - były profesor m.in. Akademii Górniczo-Hutniczej, a obecnie główny udziałowiec Cracovii. - Mamy wygrać 2:1. Taki wynik ustaliśmy z prezydentem [Józefem Lasotą] i nasi piłkarze muszą to uszanować, bo inaczej będzie źle - głośno komentował" - relacjonował "Przegląd Sportowy".

Rozemocjonowany w trakcie meczu udziałowiec w ostrych słowach komentował grę swoich piłkarzy. Nie spodobał mu się sposób, w jaki małoletni kibice Górnika dopingowali polkowiczan, więc nagle rzucił w ich kierunku: - Kupuję was!.

To oczywiście tylko przykład zachowania w stylu Filipiaka, który w środowisku piłkarskim uchodził za nieco kontrowersyjną postać. Funkcję prezesa przejął w atmosferze konfliktu po zwolnionym Misiorze. Z upływem czasu się ustatkował.

Wzbudzenie dużego zaufania Janusza Filipiaka graniczyło z cudem. Jednym z nielicznych, którym ta sztuka się udała, był Jakub Tabisz. Nazywany "strażnikiem budżetu" były już wiceprezes miał duży wpływ na proces decyzyjny.

Zaufanie profesora - jak się okazało, na krótko - zyskał także Wojciech Stawowy (trener Cracovii). Filipiak zdecydował się na szokujący ruch, oferując mu 10-letni kontrakt. To był kultowy moment, zwłaszcza że Stawowy stracił stanowisko po kilkudziesięciu dniach.

W odróżnieniu od innych ekstraklasowych klubów, środki spółek Skarbu Państwa nie stanowiły lwiej części budżetu Cracovii. Właściciel z własnej kieszeni potrafił wydać 1,2 mln euro na Virgila Ghitę czy 850 tys. na Jaroslava Mihalika, natomiast bohaterzy rekordów transferowych nie odcisnęli tak dużego piętna na wyniki, jak oczekiwano.

Należy dodać, że Cracovia wypromowała do zagranicznych klubów kilku reprezentantów Polski takich jak Bartosz Kapustka (sprzedany za 5 mln), Krzysztof Piątek (4,5 mln), Mateusz Klich (1,5 mln) czy Michał Helik (800 tys.).

Cracovia w 2020 roku wywalczyła Puchar i Superpuchar Polski, dzięki czemu mogła spróbować swoich sił w eliminacjach europejskich pucharów. Architektem tego sukcesu był nie tylko prof. Filipiak, ale też Michał Probierz, łączący wtedy funkcję trenera i wiceprezesa ds. sportowych. Rezultaty przyszły, aczkolwiek styl gry nie był porywający.

Dlaczego na jakikolwiek trofeum trzeba było czekać tyle lat? Pewną wskazówką może być wywiad, jakiego Filipiak w 2008 roku udzielił "Przeglądowi Sportowemu". Słowa właściciela klubu odbiły się szerokim echem.

- Nigdy nie było momentu zwątpienia, naprawdę. Może dlatego, że my w Comarchu nie traktujemy futbolu priorytetowo. Narażam się kibicom, mówiąc takie rzeczy, bo oni by chcieli, aby Cracovia była jakimś dobrem nadrzędnym. Ale prawda jest taka, że dla mnie ten klub to przede wszystkim promocja, a trochę odpowiedzialność społeczna. Tak jak sponsorujemy teatr czy filharmonię, tak też zainwestowaliśmy w klub piłkarski - tłumaczył ku zaskoczeniu sympatyków drużyny.

Zatrudnienie Probierza, trenera nie pozwalającego ingerować z zewnątrz w swoją pracę, było oznaką tego, że działacz zmienił swoje podejście. Obecny selekcjoner zarabiał najwięcej spośród wszystkich szkoleniowców w lidze.

Właśnie za kadencji byłego prezesa do klubowej gabloty trafiły pierwsze trofea od roku 1948. Janusz Filipiak zastał Cracovię drewnianą, a dziś jest to klub murowany. Krakowscy kibice nigdy mu tego nie zapomną.

W przypadku Cracovii można mówić o pewnej sukcesji, ponieważ tymczasowo dowodzenie w Cracovii przejęła żona profesora, Elżbieta, będąca również przewodniczącą rady nadzorczej firmy Comarch. Cracovia ogłosiła jednak poszukiwania nowego prezesa. Janusz Filipiak piastował tę funkcję od czerwca 2014 roku - najdłużej w całej historii "Pasów".

Czytaj więcej:
Znane postacie żegnają Janusza Filipiaka. "Nikt nie kochał Cracovii tak mocno"
"Pan Profesor pozostanie w sercach". Wzruszające pożegnanie Janusza Filipaka

Komentarze (4)
avatar
Blajpios
18.12.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
To bardzo smutne, jak hokej jest bardzo w Polsce zmarginalizowany - bo te wszystkie peany, które obecnie ukazują się na ogólnych sportowych portalach po śmierci prof. Filipiaka właśnie to zmarg Czytaj całość
avatar
Matti999
18.12.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Gość który dorobił się na pracy swoich studentów i szukaniu jeleni z podkarpacia do harówy za najniższą w pracy wartej 4 razy tyle, typowy Krakowski Janusz biznesu, dla którego liczyła się tylk Czytaj całość
avatar
Ziomm1234
18.12.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
To ten co mowil ze biedni nie maja prawa latac samolotem bo to powinno byc zarezerwowane dla bogaczy jak on ?! 
avatar
Pies2010
18.12.2023
Zgłoś do moderacji
0
0
Odpowiedz
Ogólnie mówili, że to nieciekawy gość. Zapewne zarząd już sobie odpuści sponsoring zachcianki prezesa. Szkoda kasy. 
Zgłoś nielegalne treści

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.